BELGEN INVESTEREN MASSAAL IN KEUKENAPPARATUUR
FOODPROCESSORS KRIJGEN EEN MOOIE GLANSROL
Foodprocessors nemen het dagelijks hak- en snijwerk uit handen, terwijl keukenrobots vooral patisseriefanaten aanspreken. Multifunctionele combitoestellen verenigen beide functies. De markt van al deze toestellen deed het bijzonder goed. De coronacrisis is hier niet vreemd aan. De algemene belangstelling van de consument om zelf te koken wordt gedreven door thuiswerken - én eten, in combinatie met goesting in gezonde kost. Stel uw aanbod samen door te kiezen voor degelijke, kwaliteitsvolle machines tegen een sterke prijs. Differentieer in een klein en groot formaat foodprocessor en zet vooral de kleinere haktoestellen in de kijker.
OPMERKELIJKE MARKTEVOLUTIES
Foodprocessors doen het prima
Van 2016 tot en met 2018 is de verkoop van foodprocessors erg stabiel. In 2019 is er echter een kleine daling zichtbaar. Op dat moment zorgen alleen foodprocessors met een kookfunctie voor groei. Toestellen zonder deze functie tonen integendeel een dalende trend. In 2020 zet Covid-19 heel wat in gang. De eerste lockdown en het verplicht thuiswerken betekent dat mensen ook frequenter thuis eten. Van mei tot juli 2020, na de heropeningsfase van de retail volgend op de eerste coronagolf, is de verkoop van keukenmachines in Europa en andere delen van de wereld meer dan verdubbeld. De studie ‘GfK Consumer Life 2020’ wijst uit dat 69% van de consumenten ten minste een keer per week thuis kookt voor de fun. Dat is 10% meer in vergelijking met 2019. Nog volgens GfK-data groeien keukenmachines in volume met 99% tussen mei en augustus. Foodprocessors (zonder kookfunctie) zijn daarbij goed voor +53%. Diverse merken stellen ook binnen hun eigen verkoopcijfers vast dat Belgen massaal investeren in keukenapparatuur.
Keukenrobots in de lift
Een foodprocessor dient om ingrediënten te hakken, snijden, raspen ... Naast het succes van deze machines zien fabrikanten ook bijzonder goede verkoopresultaten in de markt van de keukenrobots, toestellen waarvan kneden, kloppen en mengen de hoofdfuncties zijn. Een keukenrobot wordt dus meer gebruikt voor patisseriedoeleinden. Eén merk spreekt van een enorme groei van +70% in vergelijking met het jaar daarvoor, een ander verkocht het dubbele aantal tegenover 2019. Kennelijk start zowat iedereen opnieuw met bakken, nu ze toch noodgedwongen vaker thuisblijven.
Toename multifunctionele apparaten
De consument verwacht vandaag steeds meer van zijn toestellen. We zien dan ook bij diverse merken een toename in multifunctionele modellen - foodprocessor en keukenrobot in één, en soms bovendien nog in combinatie met een blender. De consument wil zo min mogelijk ruimte verliezen en is eerder bereid zo’n toestel aan te kopen. Dit maakt de aanschaf van twee aparte apparaten overbodig.
Minifoodprocessors verkopen best
Kleine foodprocessors, zoals hakmolens, worden het meest verkocht. Met deze apparaten maakt u bijvoorbeeld hummus of pesto. Ze zijn gemakkelijk te reinigen, te assembleren en op te bergen. Deze compacte versie van een grote klassieker is plaatsbesparend en spreekt misschien andere doelgroepen aan, zoals singles of kleinere gezinnen.
SNEL EN GEZOND DANKZIJ DE FOODPROCESSOR
Fitheidshype
Foodprocessors bestaan uit een motor of console in combinatie met een gesloten recipiënt. Naargelang de uitvoering worden hier verscheidene accessoires aan toegevoegd waarmee het klaarmaken van de dagelijkse maaltijden kinderspel wordt. Deze toestellen mikken op wie houdt van koken en graag werkt met pure, eerlijke ingrediënten. Hoe belangrijker bewuste voeding is voor de consument, hoe vaker hij bereid is om zijn maaltijden volledig zelf te maken, op voorwaarde dat hij over de juiste keukentoestellen beschikt. Volgt hij de trend naar een gezondere keuken, naar raw of vegan, dan is een foodprocessor een absolute noodzaak om noten, dadels ... fijn te hakken. Deze hypes hebben trouwens ook een grote invloed op high speed blenders, geschikt om bijvoorbeeld zelf pindakaas of gezonde smoothies te bereiden.
Groot gebruiksgemak
Om in te spelen op de gezondheidstrends, zetten fabrikanten vooral het gebruiksgemak van hun gamma opnieuw in de kijker. Innovaties liggen niet zozeer in revolutionaire toestellen, maar eerder in de introductie van features die het comfort vergroten. Denk daarbij aan een geïntegreerde weegschaal of mogelijkheden tot direct prep, waarbij gesneden ingrediënten bijvoorbeeld direct in de serveerkom vallen. Bijkomende accessoires zoals een brunoisesnijder en toebehoren om spaghetti, tagliatelle of fusilli te maken van groenten, zijn ideaal voor wie graag creatief aan de slag gaat. Ook nieuw is het opzetstuk met draaischijf. Deze doet dienst als garde om bijvoorbeeld een eitje op te kloppen.
Accessoires
Het apparaat zelf is uiteraard belangrijk bij de koopbeslissing. Daarnaast verschuift de focus enigszins naar de meegeleverde accessoires.
Sommige hulpstukken zitten in het standaardpakket. Bij veel toestellen zijn ze ook verkrijgbaar na aankoop, maar dit aanbod is niet bij alle toestellen even uitgebreid. Het is voor de consument interessant om een toestel te kopen dat direct bij de aanschaf al zoveel mogelijk aan zijn behoeften voldoet.
HET OOG WIL OOK WAT
Dergelijke keukentoestellen staan bij voorkeur op het aanrecht, continu binnen handbereik en klaar voor gebruik. Het design is dus wel degelijk van belang. Een uitvoering in inox is dikwijls de eerste keuze omwille van de professionele uitstraling. Vandaag zien we daarnaast veel rood en zwart, en matte afwerkingen in zwart en wit.
WELDOORDACHT WINKELAANBOD
Opteer bij de samenstelling van uw assortiment voor een stuk of vijf toestellen met een breed maar gedifferentieerd scala aan mogelijkheden. Het is immers nutteloos om verschillende gelijkaardige toestellen in stock te houden. Kies voor degelijke, kwaliteitsvolle machines die u aanbiedt tegen een sterke prijs. Differentieer in een klein formaat (2 litermengkom) en een groot formaat foodprocessor (3 litermengkom). Kies voor apparaten die gebruiksgemak en tijdwinst vooropstellen. Minifoodprocessors verkopen het best en mogen daarom zeker niet ontbreken, aangezien ze al heel wat hak- en snijtaken overnemen. Achterhaal waarvoor uw klant het toestel wil gebruiken. Zo bepaalt u de behoefte en peilt u naar welke accessoires interessant zijn. Op deze manier biedt u de klant een toestel op maat aan. Hij of zij heeft immers geen nood aan toebehoren die toch nooit uit de doos komen.