50% VAN VERKOOP BATTERIJEN IS IMPULSGEDREVEN
Krachtige premiumexemplaren bieden mooie kansen
De verkoop van batterijen is stabiel; de meeste worden nog steeds via de foodretail verkocht. Constante innovaties bieden goede groeikansen, vooral knoopcellen doen het tegenwoordig prima. Second placement zorgt vooral tijdens piekperiodes voor extra omzet, tot zelfs een verdubbeling van de cijfers. Zo'n 50% van de aankopen gebeurt immers in een impuls. Een duidelijk georganiseerd vast schap zorgt voor geïnformeerde en tevreden klanten. Promoties en nieuwe verpakkingen van de diverse merken trekken de consument over de streep. Als BEBAT inzamelpunt voor gebruikte batterijen geeft u bovendien een extra - gratis - service.
VOOR U SAMENGEVAT
- Performantere batterijen - vooral knoopcellen - bieden nog heel wat groeipotentieel.
- Vooral gezinnen met kinderen zijn grote afnemers van herlaadbare exemplaren en laders.
- Tijdens de eindejaarsperiode piekt de verkoop.
- Een multilocatiestrategie haalt de optimale waarde uit de categorie en zorgt dankzij extra impulsaankopen voor groei.
- BEBAT inzamelpunt worden is gratis en zo besteedt u meteen aandacht aan een schoner milieu.
MARKTEVOLUTIES
Premiumisering
De totale batterijenmarkt is stabiel, met op jaarbasis een lichte groei. Binnen deze markt vinden belangrijke ontwikkelingen plaats waar de marktleiders actief op inzetten. Denk aan de premiumisering van het segment. Daarnaast wordt er continu geïnnoveerd om de batterijen zo krachtig mogelijk te maken. Voor zowel fabrikanten als retailers liggen hier mooie kansen om de categoriewaarde samen te laten groeien. Foodretail is immers nog steeds het belangrijkste verkoopkanaal.
Knoopcellen in de lift
We zien een duidelijke groei in de vraag naar compacte batterijen zoals knoopcelbatterijen. Deze laatste ontwikkeling wordt hoofdzakelijk gedreven door de toename van compacte elektrische apparaten die wij in ons dagelijkse leven meer en meer gebruiken.
'The Internet of Things' - een technologischer wordende samenleving waarbij de smartphone vaak als afstandsbediening dienstdoet - is hier een drijvende factor. De verkoop van lithiumknoopcellen groeit gemiddeld met 8-10 procent per jaar. Dit type batterijen wordt in steeds meer apparaten gebruikt, waaronder ook in games en speelgoed.
Herlaadbaar en powerbanks stagneren
In herlaadbare Ni-MH is er een lichte terugval van de los verkochte batterijen. Dit wordt wel deels gecompenseerd door de vast ingebouwde batterijen in heel wat toestellen en door promotionele verpakkingen. Na een opmerkelijke stijging van de verkoop van de powerbanks in 2016 (naar aanleiding van de Pokémon-Go hype) is deze markt weer gestagneerd in 2017.
TIPS VOOR EXTRA VERKOOP
Ouders en jongeren belangrijkste doelgroepen
Batterijen zijn voor iedereen relevant, elk gezin heeft er in huis voor afstandsbedieningen, speelgoed, de keukenweegschaal, polshorloges ...
Een van de belangrijkste doelgroepen zijn ouders met kinderen die vaker herlaadbare batterijen en bijbehorende opladers aanschaffen. Vaak focussen promoties en de communicatie zich op deze groep. Ook jongeren zijn een grote afzetmarkt. Ze maken intensief gebruik van mobiele telefoons, games enz., en hebben nood aan mobiele oplossingen in de vorm van portable powerbanks en USB-opladers voor thuis en in de wagen.
KIES VOOR HET IDEALE ASSORTIMENT
- Koplopers zijn nog steeds AA- en AAA-alkalinebatterijen.
- Lithiumknoopcellen verkopen ook prima, voor het gebruik in rekenmachines, en andere kleine toestellen. Vooral CR2032 verkoopt goed.
- Oplaadbare en ready-to-use AA/HR6 2600-batterijen zijn onmisbaar, net als AAA/HR03 1000-batterijen. Een steeds groter aantal toestellen is daarnaast voorzien van ingebouwde oplaadbare batterijen, op te laden via USB.
Anticipeer op piekperiodes
De overduidelijke piek valt rond Sinterklaas en eindejaar; 1/3 van het totale volume wordt in de laatste drie maanden van het jaar verkocht. Consumenten willen een onmiddellijk werkend cadeau geven, wat resulteert in de gecombineerde aankoop van batterijen. Tijdelijke extra presentaties hebben zeker een positief effect.
Denk aan clipstrips bij het speelgoed of aan presentaties in metalen of kartonnen displays, zelfs daar waar consumenten ze niet verwachten. Zeker tijdens de eindejaarsperiode is het effect opvallend, met een verdubbeling van de verkoop. Andere goedlopende verkoopmomenten zijn de solden in januari, de weken rond Pasen, de start van de grote vakantie en back-to-school.
50% impulsaankopen
Batterijen zijn zeer impulsgedreven; zeker 50% van de aankopen staat niet op het boodschappenlijstje. Zichtbaarheid is cruciaal. Kies daarom, in samenwerking met de merken, voor een multilocatiestrategie. Naast een slim assortiment met een duidelijke segmentering geven diverse verspreide displays met hardrunners en interessante promoties de impulsaankoop een extra stimulans.
De batterij is een product dat niet op zichzelf staat, er is altijd een verbinding naar een gebruiksmoment of apparaat, dus mogelijkheden tot crossselling volop. U maakt het de eindgebruiker extra gemakkelijk door batterijen te integreren in schappen met toestellen die batterijen vragen.
OPTIMALE WINKELPRESENTATIE
Voor het vaste schap is een eenduidige opbouw waarin de consument snel de juiste batterij vindt, primordiaal. Schik de batterijen volgens toepassing, eerder per prijsklasse dan per merk. Een aanvulling met schapstroken die de kwaliteitsverschillen toelichten, is een steun. Maak vooral een splitsing tussen niet-herlaadbare en herlaadbare batterijen. Groepeer dit laatste segment per type en volgens capaciteit; de bijbehorende laders volgens compact of universeel en naargelang van de prijs.
GRATIS BEBAT INZAMELPUNT WORDEN
Aanvaardingsplicht
Wie batterijen verkoopt, is verplicht om gebruikte exemplaren terug te nemen voor recyclage, en dit zonder aankoopverplichting. Wordt u een gratis inzamelpunt, dan neemt Bebat de praktische uitvoering van de aanvaardingsplicht over op het vlak van ophaling en recyclage. Het inzamelpunt is heel herkenbaar en zo biedt u meteen een extra service aan uw klanten, die op hun beurt gemakkelijk een steentje bijdragen aan een schoner milieu.
Bebat in cijfers
Bebat geeft al twintig jaar gebruikte batterijen een nieuw leven. De metalen en waardevolle materialen worden opnieuw als grondstof gebruikt.
- In 2016 waren er 24.366 inzamelpunten, goed voor 3.481 ton.
- Een gemiddeld gezin heeft 125 batterijen in huis (in gebruik, nieuwe en gebruikte). 13 daarvan zijn leeg.
- 53% van de Belgen sorteert gebruikte batterijen en brengt ze naar een Bebat inzamelpunt.
- De Belg levert gemiddeld 2-3 keer/jaar zijn batterijen in.
- 94% van de Belgen kent het inzamelsysteem van batterijen.
- Met een inzamelpercentage van 70,7% behaalt Bebat ruimschoots de wettelijke doelstelling.
- België is bovendien koploper in Europa.
Eenvoudig stappenplan
Bebat inzamelpunt worden is gratis én eenvoudig:
- Registratie via MyBebat. Indien nodig, bekijkt de fieldpromotor welk inzamelmateriaal het meest geschikt is.
- Bebat levert de gratis inzamelunit.
- U plaatst de ton of de doos op een goed zichtbare, vrij toegankelijke plaats.
- Is de inzamelunit voor 80% gevuld, vraag dan online, per mail of via een gratis telefoonnummer een ophaling aan. Dit gebeurt binnen de vijf werkdagen.