WarmtepompenPremium

Hoe kiest de consument uit uw aanbod?

aankoop van luchtbehandelingssysteem is noodzaakgedreven

Luchtbehandeling

Met de presentatie speelt u in op het seizoensgebonden karakter van deze toestellen. De leveranciers adviseren u graag bij de samenstelling van het aanbod. Ze stellen voor om bij ventilators en mobiele toestellen te kiezen voor een drietal modellen. U hoeft daarom geen tientallen exemplaren in stock te houden. Veel belangrijker is dat u op het juiste moment voorraad in de winkel heeft. 

HOE KIEST DE CONSUMENT?

De consument maakt zijn uiteindelijke keuze afhankelijk van budget, urgentie en gebruiksdoelstellingen. De koelcapaciteit speelt daarbij een cruciale rol. Een mist fan is een leuke, originele toevoeging voor terras of balkon. Een aircooler is aangewezen voor grotere ruimtes en heeft een merkbaar lagere prijs dan een échte airconditioner. De mobiele airconditioner is vaak een impulsaankoop wanneer het langdurig warm is in de zomer, zeker wanneer de kinderen niet meer goed slapen. Een split-unit is de ultieme oplossing, waarover de consument vaak lang nadenkt alvorens over te gaan tot aankoop. Niettemin neemt de populariteit van een dergelijk toestel zeer sterk toe. Split-units zijn immers goed betaalbaar in vergelijking met 10 jaar geleden, terwijl de technische prestaties tegenwoordig sterk verbeterd zijn.

SLIM ASSORTIMENT SAMENSTELLEN

Beperkte verkoopperiode

Welke toestellen moet de doe-het-zelfretailer in zijn assortiment hebben? Dat is de vraag. De leveranciers adviseren u graag bij de samenstelling van het aanbod. Ze stellen voor om bij ventilators en mobiele toestellen te kiezen voor een drietal modellen. U hoeft daarom geen tientallen exemplaren in stock te houden. Veel belangrijker is dat u op het juiste moment voorraad in de winkel heeft. De verkoopperiode van mobiele airco’s is vaak maar beperkt tot 3 of 4 weken in het jaar. Voor split-units wordt aangeraden ze het hele jaar in huis te houden. Deze apparaten verkoelen in de zomer, maar verwarmen ook in de winter. Over het algemeen wordt er te weinig nadruk gelegd op het bijverwarmingsaspect, waardoor de apparaten in de frissere jaargetijden zowel door de consument als door de retailer over het hoofd gezien worden.

Piek bij hitte

Verkooptips

Impulsaankoop

Als winkelier moet u ervoor zorgen dat u op het juiste moment de gepaste voorraad hebt. Het type mobiele airco dat een consument nodig heeft is vaak afhankelijk van de grootte (m³) en de oriëntatie van de ruimte. De ventilatoren en mobiele airco’s zijn een snelle oplossing voor op kantoor of thuis. Kies een drie- tot viertal modellen om in uw winkel te verkopen. Het is niet nodig om tientallen exemplaren op stock te hebben. De verkoopperiode beperkt zich namelijk tot slechts vier weken per jaar. Gedurende deze piekperiode wordt er vaak beroep gedaan op kopstellingen en promoties om de producten de deur uit te jagen. Plaats ze prominent in het gangpad en bevorder zo de impulsaankopen. Displays waarop de toestellen worden gedemonstreerd zijn telkens een meerwaarde. Omdat de aankoop zo impulsgedreven is, is een folder vaak minder effectief op dit vlak.

PIEKENDE VERKOOP door hittegolven

Door hittegolven piekte de verkoop van ventilatoren en verplaatsbare airco’s de afgelopen jaren meer dan ooit. Bij tropische temperaturen zoeken consumenten snel soelaas. Zeker wanneer het ook ’s nachts niet meer afkoelt en de warmte in huis blijft hangen. Indien de extreme temperaturen steeds vaker zullen terugkeren, zullen deze toestellen ook steeds meer gegeerd zijn.

Doordachte aankoop

Terwijl de mobiele airco vaak een impulsaankoop is tijdens de warme zomermaanden, is de split-unit de ultieme oplossing waar de consument wat langer over nadenkt. Meestal heeft de klant al ervaring op vlak van airco’s en wil hij of zij uiteindelijk investeren in een optimale klimaatmanager die dienst kan doen in hun zaak, winkel of restaurant. Deze toestellen stijgen in populariteit aangezien ze steeds betaalbaarder zijn en de technische prestaties tegelijkertijd verbeteren. De reden is dat split-units minder seizoensgebonden zijn. Ze doen zowel in de zomer als in de winter dienst aangezien ze naast verkoelen ook verwarmen. Daarom worden ze het hele jaar door vertegenwoordigd in de winkel. In tegenstelling tot de mobiele airco’s werkt een vermelding in de folder hier wel doeltreffend. De aankoop van een split-unit gaat namelijk gepaard met een lang beslissingstraject, voorbereidingsmaatregelen en een uitgewerkt plan. De keuze wordt niet van de ene dag op de andere gemaakt.

Opstelling

Noodzakelijke aankoop

De aankoop van een toestel voor luchtbehandeling is gedreven door noodzaak. Vocht, luchtkwaliteitsproblemen of allergieën zijn de directe aanleiding dat een consument een luchtbehandelingssysteem aankoopt. De verkoop is dus specifiek gericht naar de consument die hiernaar op zoek is. Luchtontvochtigers zijn ook minder seizoensgebonden, maar we merken een stijging in de verkoop tijdens de zachtere maanden wanneer er dus heel wat regen kan vallen, namelijk oktober, november, februari en maart. Binnen de luchtontvochtigers bestaan er toestellen met en zonder compressor en tenslotte ook met een pomp. Zorg ervoor dat u van elk type een in het assortiment hebt.

Klantenservice

Assistentie bij de verkoop en dus een gedegen productkennis is voor deze productgroepen essentieel. Voorzie daarom product- en verkooptrainingen om het personeel in de winkels in staat te stellen om hun klanten te helpen in hun zoektocht naar de gewenste klimaatoplossing.

 Met dank aan Bestron, De'Longhi, PVG-Qlima en Varo

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Luc Vandenbroeck
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine