STARTBOOSTER ALS VEILIGSTE OPLOSSING VOOR PANNES BIJ VOERTUIGEN
Groot aanbod voor wagens, bestelwagens en vrachtwagens
Startboosters brengen soelaas voor professionals uit de auto-industrie. Ze kunnen zowel het eigen wagenpark als de wagens van de klanten zonder problemen weer opstarten na een stroompanne. Zo spelen ze kort op de bal en dienen er geen startkabels aan te pas komen die piekbelastingen kunnen veroorzaken. Met een startbooster kunnen gecontroleerde stromen er immers voor zorgen dat het het voertuig weer start zonder eventuele schade aan de elektronica.
EEN BATTERIJ REANIMEREN, VOORZICHTIGHEID GEBODEN
De autobatterij wordt al sinds jaar en dag gebruikt om de auto op te starten. Het laatste decennium is daar nog een functie bij gekomen: het leveren van stroom aan de grote hoeveelheid elektronica in wagens, denk maar aan navigatie, veiligheidssystemen en motormanagementsystemen. Bij het depanneren van een ontladen autobatterij met een conventionele lader met boostfunctie of startkabels kunnen piekspanningen beschadigingen veroorzaken. Het is aangewezen om de batterij te ontkoppelen wanneer er een lader met boostfunctie wordt gebruikt. Een piekspanning is een potentiaalverschil, m.a.w. er ontstaat een piek of daling van de spanning als er een hogere of lagere spanning wordt toegepast aan de nominale spanning van het systeem. De elektrische bogen tijdens die piekspanningen kunnen ernstige schade aanrichten. Er kan echter ook een piekspanning ontstaan bij een lege lading, waarbij die losgekoppeld is van het voertuig, terwijl een wisselstroomgenerator stroom afgeeft, bv. als er een kabel is losgekomen. Zo kan een piekspanning tot wel 60 V ontstaan omdat de dynamo de losgekoppelde batterij probeert op te laden. Denk hierbij bv. aan de depannage van een beschadigd voertuig. Door de slechte werking van de batterij kan bij een interventie de rest van het systeem beschadigd worden. Elektrische componenten kunnen een te lage spanning ontvangen door de slechte werking van de lader, met schade als gevolg.
DE STARTBOOSTER ALS OPLOSSING
Een startbooster is een toestel dat een of twee batterijen bevat en uitgerust is met kabels, klemmen, een voltagemeter, zekeringen ... Het toestel wordt niet elektronisch aangestuurd. Afhankelijk van het type booster kunnen de batterijen seriegeschakeld (24 V) of parallel (12 V) gemonteerd zijn. Wanneer gewone startkabels soms niet gebruikt kunnen worden, denk maar aan moeilijk bereikbare plaatsen, een te korte afstand tussen twee voertuigen ... kenmerkt een startbooster zich door zijn flexibele inzetbaarheid en gebruiksgemak.
Agm-batterijen
Om de kracht van de startbooster te garanderen, worden een of meerdere AGM-batterijen gebruikt. Deze batterijen kenmerken zich door hun efficiëntie en de grote hoeveelheid stroom die ze kunnen ontladen. De batterij is uitgerust met fijne laagjes boriumsilicaat die zich tussen de loodplaten bevinden. Deze laagjes zijn gedrenkt in een elektrolyt, zo kunnen gassen en zuren niet ontsnappen. In tegenstelling tot de klassieke lood-zuurbatterijen waarbij de elektrolyt in de vorm van een gelachtige massa voorkomt, kan die zich bij AGM-batterijen veel sneller verplaatsen dankzij de fijne vezels. Dat is de voornaamste reden waarom AGM-batterijen langer meegaan en ze door hun grotere autonomie geschikt zijn voor het gebruik in startboosters. Ze zitten immers minder snel aan hun limiet.
Lader
Het spreekt voor zich dat ook een startbooster steeds voldoende dient te worden opgeladen om zijn optimale werking te garanderen. Een performante lader moet steeds 220 V aankunnen zonder oververhit te raken. Een kwaliteitsvolle lader is immers cruciaal voor een lange levensduur van de startbooster.
Kabels
De dikte en de kwaliteit van de kabels bepalen ook mee de performantie van de startbooster. Dit met betrekking tot stroomverlies en stroompanne. De isolatie en de lengte van de kabels zijn doorslaggevende eigenschappen die zowel de veiligheid als de flexibiliteit van de startbooster aantonen.
Klemmen
Het is van belang dat de klemmen over grote uiteinden in messing bestaan. Messing zorgt immers voor een veel betere geleiding dan andere materialen zoals zink of ijzer.
PRESTATIES
Om het vermogen van boosters te vergelijken, is het aangewezen ze op verschillende criteria te beoordelen. Verschillende boosters vergelijken is echter een moeilijk gegeven, aangezien de aangeduide waarden niet noodzakelijk overeenstemmen met de gemeten waarden. Zo wordt er bij sommige startboosters rekening gehouden met het onvermijdelijke stroomverlies dat bij de fabricage optreedt. De geleiding van de kabels en de klemmen spelen hierin een rol. Het is aangewezen om een daadwerkelijke test uit te voeren en de raad van de leverancier te volgen.
Spanning
Er bestaan boosters die enkel 12 V, 24 V of een combinatie aankunnen. De aangeduide spanning moet immers overeenstemmen met de spanning van het voertuig.
Aanloopstroom
Dit is de potentiële stroom die een booster kan aanleveren waarbij een minimale spanning wordt vrijgegeven om de onderdelen van een voertuig van stroom te voorzien.
Piekstroom
De piekstroom is van minder belang dan de aanloopstroom, aangezien het een waarde is die de aanloopstroom combineert met een zo laag mogelijke spanningsdaling.
CORRECT GEBRUIK
Zoals eerder werd aangegeven, is de elektronica in sommige auto's gevoeliger voor overspanning. In een opgeladen booster is elke batterij goed voor 13 V, waardoor het toestel logischerwijs 13 V kan leveren voor een batterij van 12 V en 26 V op een 24V-batterij. Dit is nooit meer dan de alternator van het voertuig zelf. De elektronica loopt op die manier geen risico op beschadiging. Startboosters met een combinatievermogen van 12/24 V zijn standaard uitgerust met een stroomonderbreker en een alarm dat voorkomt dat die verkeerdelijk wordt aangesloten op de batterij. Zo wordt ook vermeden dat een 24V-booster wordt aangesloten op een 12V-batterij.
MEERWAARDE
Hoe hoger het vermogen, hoe meer interventies de startbooster aankan en hoe intensiever hij gebruikt kan worden. Zo is een startbooster met een hoog vermogen ideaal voor depannages en bij tweedehands wagens.
TIPS & TRICKS
Hanteer deze vijf tips voor een optimaal gebruik van een startbooster:
1. Wacht drie minuten per poging
Het is aangewezen om tussen twee startpogingen in zeker drie minuten te wachten. Zo kunnen de batterijen in de booster afkoelen en zullen de gevormde gassen in de batterijen zich opnieuw kunnen vermengen met de elektrolyt.
2. Maximaal tien seconden per startbeurt
Zorg ervoor dat de startbooster slechts tien seconden per startbeurt wordt gebruikt, zo worden de kans op oververhitting en het ontstaan van gas vermeden.
3. Kies voor een krachtige startbooster
Een krachtige startbooster betekent een grotere autonomie. Niet enkel het vermogen is belangrijk, maar ook het aantal starts. Krachtigere startboosters zullen minder aan kracht verliezen bij veelvuldig gebruik dan minder krachtige modellen. Hierdoor vermindert de kans op beschadiging van de boosterbatterij.
4. Herladen, herladen, herladen
Het belangrijkste gebod bij het gebruik van een startbooster is dat deze regelmatig wordt herladen. Alleen dan kan een optimale werking worden gegarandeerd. Want laat dat nu eenmaal het opzet van een startbooster zijn.
5. Elke gebruiker zijn eigen booster
De persoon die gebruikmaakt van een startbooster, is soms niet altijd op de hoogte van het correcte gebruik van het desbetreffende model van startbooster.