IDENTIFICATIE CRUCIAAL BIJ VERVANGING START-STOPACCU
Start-stopsystemen voor aftermarket
Om emissies nog meer terug te dringen, rusten autofabrikanten hun wagens uit met start-stopsystemen. In het reële stadsverkeer kan deze besparing oplopen tot 15%. Waar dat in eerste instantie voorbehouden bleef voor de duurdere modellen, is de technologie vandaag gemeengoed geworden. Meer dan de helft van de wagens die in Europa uit de toonzaal rijdt, heeft een start-stopsysteem aan boord. Dat heeft alles te maken met een tweede (goedkopere) batterijtechnologie, en met de steeds strengere eisen rond CO2-uitstoot. Auto's kunnen nu zowel met AGM- als met EFB-batterijen zijn uitgerust, en dat heeft gevolgen voor de werkplaats.
START-STOPSYSTEMEN
Start-stopsystemen zijn voor de meeste fabrikanten een antwoord op de strengere normen rond CO2-uitstoot. De technologie is niet nieuw: er wordt al mee geëxperimenteerd sinds de jaren 1980, maar de echte boom kwam er pas in de jaren 2000. Sindsdien worden ze volop ingezet in nieuwe wagens. Intussen zitten de constructeurs al aan de vierde generatie van deze moderne technologie, en maken ze ook een integraal deel uit van de aftermarket. Het hart van het systeem is de accu. Voor start-stopsystemen opteren autofabrikanten meestal voor twee types batterijen. Enerzijds de AGM-batterijen (Absorbent Glass Mat), anderzijds de EFB-batterijen (Enhanced Flooded Batteries). Ze beroepen zich op een andere opbouw en werking, waardoor men ook in de werkplaats goed het verschil moet weten voor men de vervanging of herstelling kan aanvatten.
AGM-BATTERIJEN
Werkingsprincipe

Eigenschappen

EFB-BATTERIJEN
Werkingsprincipe

Eigenschappen
Batterijen die gebruikmaken van de EFB-technologie genieten ook van een lange levensduur en een twee- tot driemaal grotere cyclusbestendigheid ten opzichte van conventionele startbatterijen. Ze staat voor een betrouwbare start, ook bij extreme temperaturen en een groot aantal elektrische verbruikers. Voorts geniet ze van een uitstekende stroomopname en een uitstekende bestendigheid tegen het veelvuldig gebruik van de auto voor korte ritten. EFB is de batterij bij uitstek voor een entry-level start-stopsysteem. Het wordt specifiek gepositioneerd tussen de conventionele batterijen en de AGM-batterijen. Zo zal het bij benadering ongeveer 85.000 motorstarts kunnen voorzien ten opzichte van 30.000 starts voor de conventionele techniek. Regeneratieve mogelijkheden kent ze echter niet; ook zogenaamde passieve boosten bij het optrekken zijn niet mogelijk. EFB-batterijen zijn ideaal voor kleine tot middelgrote voertuigen met een start-stopsysteem of een andere brandstofbesparende technologie.
TIPS & TRICKS VOOR ONDERHOUD EN HERSTEL
- Hou het oppervlak van de batterij schoon en droog. Reinig alleen met een vochtige of antistatische doek;
- Bescherm polen en aansluitklemmen tegen corrosie, en behandel die met zuurvrij vet;
- Open batterijen zonder doppen nooit;
- Controleer de batterij indien het startvermogen niet voldoende is en laad indien nodig bij;
- Bewaar opgeslagen batterijen altijd geladen en koel. Controleer regelmatig de laadtoestand of gebruik een lader met druppellading. Laad de batterij bij als de rustspanning onder 12,3 V valt;
- Om ervoor te zorgen dat de batterij snel en juist geïdentificeerd kan worden, kan men het best een diagnosetool gebruiken.
UITDAGINGEN IN DE WERKPLAATS
De procedure voor het vervangen van een start-stopbatterij vertoont echter wezenlijke verschillen met conventionele batterijen. Er komt immers heel wat elektronica bij kijken om de auto op het juiste moment te laten stoppen en snel weer te laten vertrekken. De batterij wordt daarom gekoppeld via een batterijmanagementsysteem of via een intelligente batterijsensor op de minpool aan de elektronica in de wagen. Het is cruciaal om de batterij te vervangen door een gelijkaardige batterij. Conventionele batterijen zullen niet functioneren in een start-stopsysteem, maar door hun verschillende opbouw maakt het ook uit of je er opnieuw een EFB- of AGM-batterij in plaatst. Sommige systemen zullen mogelijks niet functioneren, of de nieuwe batterij kan binnen de kortste keren defect geraken. In het ergste geval zal de wagen zelfs helemaal niet meer starten. Dat is niet de enige uitdaging echter. Er bestaan in EFB- en AGM-batterijen ook verschillende uitvoeringen naargelang van de capaciteit. Deze moet dus ook juist zitten. Voorts kan de plaats van montage in een specifiek automodel nog variëren naargelang van de uitvoering van de autoconstructeur zelf. Daardoor kun je kostbare tijd verliezen met het zoeken naar de batterij.
DIAGNOSETOOL ONONTBEERLIJK

TIPS & TRICKS VOOR VERVANGING

- Schakel de motor en alle stroomverbruikers uit voor de demontage van de batterij;
- Maak altijd eerst de minpool los, dan pas de pluspool;
- Reinig voor de montage de plaats van de batterij in het voertuig;
- Reinig de polen en klemmen en behandel de polen met zuurvrij vet;
- Gebruik enkel een voldoende geladen batterij met een rustspanning van ten minste 12,5 V;
- Gebruik de originele bevestigingen. Zet de batterij goed vast;
- Verwijder de beschermdopjes pas bij het aansluiten in het voertuig, en zet die op de polen van de vervangen batterij om kortsluiting en vonkvorming te voorkomen;
- Maak bij het monteren altijd eerst de pluspool en dan de minpool vast. Zorg ervoor dat de poolklemmen goed vastzitten;
- Neem overige onderdelen zoals poolafdekking, hoekstukken, slangaansluitingen en poolklemhouder over van de oude batterij en sluit die op dezelfde manier aan. Gebruik beschikbare of meegeleverde vuldoppen;
- Laat ten minste één ventilatieopening open om explosiegevaar te voorkomen. Dit geldt ook voor het transport van oude batterijen.