CHEVROLET CAPTIVA SLAAT NIET MEER AAN NA DEMONTAGE VAN INJECTOREN
Klepjes van injectoren zitten vast

DIAGNOSE
Voor de Sergoyne hotline advies kon uitbrengen, moest men te weten komen met welk inspuitsysteem de motor van de Chevrolet Captiva 2.2D (120 kW) uit 2013 is uitgerust, en aan welke voorwaarden voldaan moest zijn alvorens de motor opnieuw kon aanslaan. Uit de technische data bleek dat de wagen voorzien is van een DFP-1 commonrailsysteem van Delphi. Dit impliceert dat het motormanagement aan volgende voorwaarden moet voldoen om te kunnen starten:
- nokkenas- en krukassignaal (+ synchronisatie);
- een raildruk van minstens 200 bar tijdens de startfase.
Motormanagement

KLEPJES VAN INJECTOREN ZITTEN VAST
Oorzaak

JUISTE ONTLUCHTINGSPROCEDURE
De Sergoyne hotline gaf de klant de juiste ontluchtingsprocedure door: het ontluchten van de lagedrukzijde, het nogmaals ontluchten tot aan de hogedrukpomp, het volumeregelventiel losmaken en de hogedrukleidingen en stekkers van de injectoren ontkoppelen.
Wagen opnieuw starten

Klepjes van injectoren losmaken
Om de klepjes in de injectoren opnieuw los te maken, werd geadviseerd om na de werkzaamheden de wagen te starten met een ontkoppelde VCV-regelaar. Deze is bij dit Delphi systeem immers open in rust, waardoor het systeem naar maximale raildruk gaat met losgetrokken regelaar. Een trucje dat vaker wordt gebruikt bij dergelijke voertuigen. Hierbij kan een pingelend geluid worden vastgesteld.
Proefrit
In een laatste fase werd het voertuig opnieuw gestart met aangesloten VCV-regelaar, en tijdens de proefrit kwam ook het laatste klepje van een van de injectoren los. Hierna kon de wagen, die in de garage was gekomen wegens olieverlies, maar plots niet meer startte, opnieuw afgeleverd worden aan de klant.