MOTOR BMW 3-REEKS DEFECT MAAR FOUTCODES VERSCHIJNEN NIET
Vastzittende injectoren

ADVIES VIA DE HOTLINE
Het eerste wat we de klant vragen, is om via de parameterweergave van zijn diagnosetester na te gaan of er tijdens de startfase een motortoerental weergegeven wordt, en zo ja, welke waarde dit dan heeft. Even later krijgen we de monteur opnieuw aan de lijn met de melding dat het motortoerental wel degelijk binnenkomt, en schommelt tussen 300 à 325 omwentelingen per minuut.
Dan blijven er natuurlijk nog een aantal andere mogelijkheden over, zoals geen of te weinig brandstofdruk, een slechte compressie, geen ontsteking of geen aansturing op de injectoren. Ons volgende advies luidt dan ook als volgt: “meet de brandstofdruk in de rail met een drukmeter." Nadat ook dit in orde blijkt te zijn, is de volgende stap om metingen te verrichten aan het ontstekings- en inspuitsysteem. We willen vervolgens graag weten of de bobines en injectoren aangestuurd worden. Aangezien de werkplaats hiervoor niet over de juiste meetapparatuur beschikt, wordt er in overleg met de klant besloten om de BMW naar ons diagnosecentrum te transporteren.
IN DE WERKPLAATS
We gaan verder met het stellen van onze diagnose.
Tweekanaalsmeting

Geen benzinegeur
Wat we wel opmerken is dat de wagen, ondanks het feit dat de injectoren aangestuurd worden en de brandstofdruk oké is, totaal geen benzinegeur verspreidt. Aangezien we hier te maken hebben met een tweedehands motor die waarschijnlijk al enige tijd aan de kant ligt, vermoeden we vastzittende injectoren. Om dit uit te sluiten, doen we zowel een spannings- als stroommeting aan injector 1.
ANALYSE VAN HET MEETRESULTAAT

CONCLUSIE
We trekken twee conclusies.
- Ten eerste: meten is weten! Als het in de werkplaats aan de juiste apparatuur ontbreekt, wordt het moeilijk om een correcte en gerichte diagnose te stellen aan een motormanagementsysteem.
- Ten tweede wordt hier nog maar eens het bewijs geleverd dat je beter met je wagen kunt rijden dan hem aan de kant te laten staan, en dat tweedehands onderdelen correct gestockeerd moeten worden om beschadiging te vermijden.