MOTOR SMART GAAT STEEDS IN NOODLOOP
Doorgeschuurde bedrading de oorzaak

FOUTCODE
Er is dus wel degelijk iets mis met de gasklepregeling. Wanneer we de foutcode wissen en de wagen opnieuw starten, gaat het even goed. Pas na enkele keren flink gas geven, gaat het foutcodelampje weer branden en reageert de motor niet langer op de bevelen van het gaspedaal. Hieruit kunnen we alvast besluiten dat we niet te maken hebben met een zogenaamde 'harde' foutcode. Dit type storingen kan het diagnosegedeelte binnen de ECU namelijk reeds herkennen bij contact aan. M.a.w.: hadden we hiermee te maken, dan konden we het storingsgeheugen niet eens leegmaken, laat staan dat het probleem even van de baan zou zijn. Wat we dus wel kunnen besluiten, is dat we hier te maken hebben met een 'sporadische' foutcode, en dat het probleem zich pas stelt bij een verhoogd toerental.
SCHEMA EN METEN
Het lijkt ons dan ook raadzaam om een schema bij de hand te nemen, en onze meetapparatuur op te starten. In het schema wordt ons duidelijk dat er in de gasklepunit twee potentiometers gemonteerd zijn ter controle van de gaskleppositie, en dat de elektromotor via draadpositie 5 en 6 door middel van een dutycyclesturing bediend wordt. Aangezien de foutcode ons specifiek aangeeft dat het probleem zich in de bediening van de elektromotor bevindt, kunnen we metingen aan de potentiometerbanen overslaan. We besluiten dan ook om onmiddellijk met onze scope parallel te gaan meten over de stuurdraden, en we voeren een zogenaamde 'continu meting' uit. We gaan als volgt te werk: foutcodegeheugen wissen, contact uit, continu meting starten, contact aan, motor starten, en vervolgens gas geven tot de storing zich voor- doet. Op dat moment stoppen we de meting, en analyseren we ons meetresultaat. Helaas kunnen we geen afwijkingen vaststellen, dus ook de diagnose blijft uit!
STROOMMETING

VISUELE CONTROLE VAN DE BEDRADING
We kunnen natuurlijk ook een nieuw stukje bedrading leggen, maar besluiten toch om eerst alles even bloot te leggen en een visuele controle uit te voeren. Bingo! Lang hoeven we niet te zoeken: waar de kabelbundel langs de versnellingsbak loopt, is de bedrading doorgeschuurd, en maakt hij via de bak sluiting met de massa. Dit verklaart ook waarom de storing zich slechts sporadisch voordoet: het is pas wanneer we gas geven en de motor wat kantelt, dat de bekabeling de versnellingsbak raakt. Na herstelling van de bekabeling zijn zoals verwacht ook alle problemen van de baan.