AFSLAANDE MOTOR EN GEEN CAN-BUSCOMMUNICATIE
Bedradingsprobleem bij Seat Ibiza 1.4 TDi

AAN DE SLAG
Een van de weinige modules waarmee wel te communiceren viel, was het motormanagement. Hierin treffen we allerhande communicatiefouten aan, en we kunnen ook zien dat de wagen niet startgerechtigd is door de startblokkering. Wat we hieruit kunnen besluiten, is dat er zich waarschijnlijk een probleem bevind in de CAN-bus- communicatie tussen de verschillende modules van het hogesnelheidsnetwerk, kortweg High Speed CAN (HS-CAN). Gezien het feit dat de transpondervrijgave ook via de HS-CAN gecommuniceerd wordt, is het dus logisch dat het motormanagement niet startgerechtigd is, met als gevolg dat de motor aanslaat en onmiddellijk erna weer afslaat.
METEN IS WETEN
De enige manier om te achterhalen wat er werkelijk aan de hand is met de HS-CAN, is door er aan te meten met een scope en de communicatie te visualiseren. We nemen de juiste apparatuur en een correct netwerkschema ter hand, en starten onze meting bij het motormanagementsysteem. Na de meting volgt zoals gewoonlijk de analyse van het meetresultaat. Bij een CAN-buscommunicatie gaan we steeds volgens een vast patroon te werk. We controleren volgende items:
- de spanning van de bus in rust;
- de schakelspanning van de bus;
- de dataload;
- de datavorm (vervorming).
Een goedwerkende HS-CAN heeft een rustspanning van 2,5 V (afgerond) en schakelt bij het verzenden van een dominante nul naar 3,5 V (CAN-H) en 1,5 V (CAN-L). Wanneer we kijken naar ons gemeten signaal treffen we echter een rustspanning van 13,4 V (de wagen hangt aan de lader) en een schakelspanning van 10,5 V aan, en dit zowel voor CAN-H als voor CAN-L. Wanneer een CAN-bus sluiting maakt met een andere draad of met de massa, dan kunnen we dit terugvinden in de rustspanning van de bus. En dat is exact wat er aan de hand is met deze Ibiza: CAN-H en CAN-L hebben sluiting met een voeding, vandaar de gemeten rustspanning van 13,4 V.
ZOEK DE SLUITING

PROBLEEM GEVONDEN

De bedrading wordt vakkundig hersteld, foutcodes worden gewist, en de wagen gestart. So far so good ... maar met de ABS-unit kunnen we echter nog steeds niet communiceren, en het ABS-lampje blijft als enige aan. Enkele metingen later moeten we besluiten dat de ABS-unit het te zwaar te verduren heeft gekregen, en defect is. Wanneer we ook nog deze vervangen, zijn uiteindelijk alle problemen van de baan, en kan de Seat weer naar 'zijn baasje'. Zelden een dergelijke sluiting gezien op een wagen van amper drie jaar oud!