PRAKTIJKTIP: TOERENTAL MERCEDES C 220 CDI GAAT NIET HOGER DAN 2.200 RPM
Gebruik van dieseladditief of inlaatreiniging aangewezen

GEEN FOUTCODES

Wanneer we de symptomen van de motor analyseren, kunnen we ons hierin wel vinden. Het lijkt er namelijk op dat de motor mechanisch begrensd is. Wat we vermoeden, is dat de motor te veel brandstof krijgt en te weinig zuurstof, met veel rookontwikkeling tot gevolg.
DE MOTOR STIKT IN DE BRANDSTOF
De motor verstikt dus als het ware in de brandstof. Deze C-klasse is nog niet voorzien van een roetfilter, maar heeft wel een katalysator. Bij deze wagens gebeurt het wel eens vaker dat de katalysator dichtslibt. We halen de katalysator los en starten de motor met een gedemonteerde uitlaatbuis. Met goede hoop geven we gas... Helaas is ons probleem niet opgelost: de motor klimt nog steeds niet in toeren en de werkplaats vult zich andermaal met een grijze rookpluim.
ANDERE MOGELIJKHEDEN

We koppelen al het overbodige los (EGR-klep, intercooler…), zodat enkel nog het inlaatspruitstuk overblijft. We starten de wagen weer… maar het probleem blijft. Bij veel moderne diesels is de inlaatcollector ook nog eens voorzien van wervelkleppen. Die sluiten bij lagere toerentallen één inlaatkanaal af om zo een werveling in de cilinder te creëren met een betere mengselvermenging als gevolg. Het gebeurt vaak dat de bediening van deze kleppen defect raakt of dat de kleppen afbreken. Dit kan dan resulteren in een gelijkaardige klacht. Mercedes past deze techniek ook wel eens toe, maar niet op onze C-klasse, dus hier kan niets mis mee zijn. Enkel een effectieve verstopping van de inlaatcollector kan nog.
NIKS OP TE MERKEN?

GEVONDEN!
Er komt slechts rook uit het kanaal van de vierde cilinder. Wanneer we het vierde kanaal afstoppen om wat druk te creëren, komt er uiteindelijk toch nog wat rook uit het kanaal van cilinders 1 en 3. Het kanaal van cilinder 3 is sterk vernauwd of zelfs volledig dichtgeslibd. Moderne diesels met EGR-werking hebben wel eens meer last van allerhande vervuiling en verstopping, het is dus aan te raden om op regelmatige tijdstippen een dieseladditief te gebruiken of een inlaatreiniging uit te voeren.