KIA SORENTO VALT AL RIJDEND STIL
Tand vliegwiel geplooid door foutje bij (de)montage

UITGEVOERDE WERKZAAMHEDEN
De eerste raad die de Sergoyne hotline geeft, is het uitlezen van de wagen. Daarbij blijkt foutcode P0190 aanwezig. Dit geeft aan dat het signaal van de raildruksensor te hoog is.
Verstuivers
De technicus vermoedt dus dat er iets fout is met de raildruk en dat de wagen hierdoor niet meer wil starten. Daarop wordt de retour van de verstuivers gemeten en blijkt één verstuiver opvallend veel retour te hebben. Er wordt beslist om alle vier de injectoren te laten testen bij een dieselspecialist. Deze keurt twee van de vier injectoren af, die vervolgens worden vervangen.
Aanzuiging

Daarop wordt de mechanische aanzuigpomp gecontroleerd. Het foutcodegeheugen van het voertuig is na het vervangen van de raildruksensor wel leeg, toch start de wagen nog steeds niet. De dealer constateert dat de contactsleutel herkend wordt, controleert de zekeringen in de motor- en passagiersruimte, meet het (hoofd)relais in de motorruimte en bekijkt of de stuurdoos perfect al haar voedingen en massa-aansluitingen krijgt. Ook de compressie in alle cilinders wordt gemeten, maar levert geen resultaat op.
Geen inspuiting
De technicus merkt echter op dat de gloeibougies droog zijn. Er is dus geen brandstofinspuiting. Er is zeker brandstof tot de verstuivers; de raildruk loopt op en bij het losdraaien van de verstuiverleiding spuit de brandstof tot halverwege de voorruit. Bij controle van de kabelboom vindt men geen onderbrekingen naar de injectoren.
Assignalen

FOUT BIJ (DE)MONTAGE
Nu komt het verhaal terug naar boven waarvoor de wagen eerst was binnengekomen bij de dealer. De motor is voor de demontage van de cilinderkop volledig uit de wagen gehaald en men heeft bij de (de)montage van de versnellingsbak waarschijnlijk een fout gemaakt en een van de tanden op het vliegwiel geraakt en daardoor geplooid.
OPLOSSING
Zodra dit opgelost is, start de motor weer perfect en is er een perfect krukassignaal te zien. De oorzaak van het probleem is duidelijk. Men gaat ervan uit dat iedereen zijn werk perfect uitvoert, maar het tegendeel werd hier bewezen. Als een diagnosespecialist aan dergelijke gevallen begint, dan is het van cruciaal belang om goede achtergrondinformatie te krijgen om een duidelijk beeld te kunnen vormen van al wat fout zou kunnen zijn. Het hoeft niet altijd elektronisch te zijn, mechanische aspecten mogen niet vergeten worden bij diagnoses.