OntstekingenPremium

KIA SORENTO VALT AL RIJDEND STIL

Tand vliegwiel geplooid door foutje bij (de)montage

Onlangs kreeg onze diagnosespecialist een KIA Sorento 2.5 CDI aangeboden die al rijdend stilviel. De auto kon nog wel starten, maar sloeg niet aan. Wegens afgebroken gloeibougies was de cilinderkop in november 2015 gedemonteerd bij de dealer. De auto werd iets later binnengebracht bij een onafhankelijke diagnosetechnicus. Daar kwam men niet tot een oplossing, waarop de technicus contact opnam met de hotline van onze diagnosespecialist.

UITGEVOERDE WERKZAAMHEDEN

De eerste raad die de Sergoyne hotline geeft, is het uitlezen van de wagen. Daarbij blijkt foutcode P0190 aanwezig. Dit geeft aan dat het signaal van de raildruksensor te hoog is.


Verstuivers

De technicus vermoedt dus dat er iets fout is met de raildruk en dat de wagen hierdoor niet meer wil starten. Daarop wordt de retour van de verstuivers gemeten en blijkt één verstuiver opvallend veel retour te hebben. Er wordt beslist om alle vier de injectoren te laten testen bij een dieselspecialist. Deze keurt twee van de vier injectoren af, die vervolgens worden vervangen.


Aanzuiging

De 2.5 dieselmotor in de KIA Sorento beschikt over een Bosch CP3 commonrailsysteem met een zelfaanzuigende pomp en een VCV-regelaar op de pomp. Op de rail is er nog een mechanische overdrukklep voorzien. Omdat er na het vervangen van de verstuivers echter nog steeds geen leven in de motor zit, worden de overdrukklep, de VCV-klep en de brandstoffilter vervangen. De raildruksensor geeft geen raildruk weer in de parameters, maar blijft continu op 250 bar staan. 

Daarop wordt de mechanische aanzuigpomp gecontroleerd. Het foutcodegeheugen van het voertuig is na het vervangen van de raildruksensor wel leeg, toch start de wagen nog steeds niet. De dealer constateert dat de contactsleutel herkend wordt, controleert de zekeringen in de motor- en passagiersruimte, meet het (hoofd)relais in de motorruimte en bekijkt of de stuurdoos perfect al haar voedingen en massa-aansluitingen krijgt. Ook de compressie in alle cilinders wordt gemeten, maar levert geen resultaat op.
 

Geen inspuiting

De technicus merkt echter op dat de gloeibougies droog zijn. Er is dus geen brandstofinspuiting. Er is zeker brandstof tot de verstuivers; de raildruk loopt op en bij het losdraaien van de verstuiverleiding spuit de brandstof tot halverwege de voorruit. Bij controle van de kabelboom vindt men geen onderbrekingen naar de injectoren.


Assignalen

Nu rest enkel nog het controleren van de kruk- en nokkenassignalen. De nokkenassensor gebruikt het Hallprincipe en de krukassensor is van het inductieve type. Van de Hallsensor kan men de voeding en de massa nog nameten met een multimeter, maar het signaal en het krukassignaal moeten zeker met de scope gemeten worden om op zeker te spelen. De bekabeling van beide sensoren blijkt perfect in orde. Daarop wordt ook gecontroleerd of de timing tussen krukas en nokkenas perfect op punt staat. Op de nokkenas zien we een mooi bloksignaal. Op de krukas zien we ook een mooi sinussignaal, maar wordt er een merkwaardigheid vastgesteld. Het lijkt alsof er tanden ontbreken.

 

FOUT BIJ (DE)MONTAGE

Nu komt het verhaal terug naar boven waarvoor de wagen eerst was binnengekomen bij de dealer. De motor is voor de demontage van de cilinderkop volledig uit de wagen gehaald en men heeft bij de (de)montage van de versnellingsbak waarschijnlijk een fout gemaakt en een van de tanden op het vliegwiel geraakt en daardoor geplooid.


OPLOSSING

Zodra dit opgelost is, start de motor weer perfect en is er een perfect krukassignaal te zien. De oorzaak van het probleem is duidelijk. Men gaat ervan uit dat iedereen zijn werk perfect uitvoert, maar het tegendeel werd hier bewezen. Als een diagnosespecialist aan dergelijke gevallen begint, dan is het van cruciaal belang om goede achtergrondinformatie te krijgen om een duidelijk beeld te kunnen vormen van al wat fout zou kunnen zijn. Het hoeft niet altijd elektronisch te zijn, mechanische aspecten mogen niet vergeten worden bij diagnoses.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine