RuwbouwwerkenPremium

Jong bouwbedrijf bouwt aan een innovatieve en duurzame toekomst

"Ons doel: A-label aannemer worden"

ZaakvoerderJonas Willems Bildin
Jonas Willems, zaakvoerder Bildin: “Bildin is ontstaan vanuit het idee om het anders aan te pakken”

Bildin uit Asse streeft ernaar om zich te onderscheiden van andere bouwbedrijven. Onder leiding van zaakvoerder Jonas Willems heeft het bedrijf een heldere visie ontwikkeld, zowel op het gebied van organisatie als op het vlak van groei. En dat pad bewandelen hij en zijn medewerkers geleidelijk aan, want onlangs werd Bildin door de Bouwunie bekroond met de Gouden Baksteen voor Belofte van het Jaar. Hoog tijd dus voor een diepgaand gesprek met een ondernemer die van jongs af aan wist waar zijn toekomst lag en die een duidelijke visie heeft op zijn bedrijf en de sector.

Sector revolutionair transformeren

Bildin is een jong aannemingsbedrijf dat vier jaar geleden werd opgericht, destijds onder de naam B-DIFF. "Bildin ontstond vanuit het idee om het anders aan te pakken", zegt Jonas Willems enthousiast. "Mijn droom was om de vrij traditionele bouwsector op een behoorlijk revolutionaire manier te transformeren."

Bildin revolutionair bouwsector transformeren
"De missie van Bildin was vanaf het begin een A-merk in de bouwsector te creëren zoals dat vandaag de dag nog niet bestaat"

"Voor mij begon die droom al 25 jaar geleden. Toen ik tien jaar was, wist ik al dat mijn toekomst zich in de bouwsector zou afspelen. Vanaf dat moment heb ik m’n hele leven gericht op het verwezenlijken van die droom. Langs vaderskant was er een landbouwbedrijf en langs moederskant een schrijnwerkerij, dus ik had wel enige technische bagage. Maar ook mijn studies heb ik zeer bewust heel technisch gehouden, zodat ik over voldoende kennis zou beschikken zodra ik professioneel aan de slag zou gaan in de bouwsector."

Een weg van diverse ervaringen

"Om me voor te bereiden op het oprichten van een eigen bouwbedrijf, heb ik bewust een diverse reeks professionele ervaringen doorlopen. Mijn eerste werkervaring deed ik op in een commerciële multinational waar ik waardevolle connecties heb opgebouwd en een breed netwerk heb ontwikkeld binnen de industrie."

"Vervolgens vond ik het belangrijk om te begrijpen dat achter elke praktijk een theoretische basis ligt, die voortdurend wordt verfijnd door ervaring. Daarom ben ik na mijn commerciële ervaring twee jaar gaan werken voor een studiebureau. Ik wilde de fijne kneepjes van het vak leren kennen. Ik leerde alle aspecten van het studiewerk."

"En tot slot was het uiteraard belangrijk om ook praktische ervaring op te doen. En dus ben ik drie jaar voor een bouwbedrijf aan de slag gegaan. Ook daar doorliep ik alle stadia, van arbeider tot werf- en projectleider. Na die drie jaar voelde ik me klaar om met Bildin van start te gaan."

villa boondreef Bildin

Project in beeld: Villa Boondreef is meer dan alleen een bouwwerk; het is een kunstwerk, ontworpen volgens het principe van brutalisme, waarin structurele elementen zoals balken, kolommen, vloerplaten en wanden deel uitmaken van het ontwerp

Jonas Willems was dus 27 jaar toen hij zijn eigen aannemingsbedrijf oprichtte. "Het was voor mij van groot belang om al mijn verworven kennis en ervaring te kunnen benutten. Al snel focuste ik me op de niche van grootschalige projecten. Ik kreeg de kans om samen te werken met een vennoot/promotor die me in staat stelde om me op die markt te richten, met eigen personeel en materieel."

"Als eerste project bouwden we 24 wooneenheden in Wemmel, inclusief 1.000 m² ondergrondse parking. Dat project werd binnen een jaar afgerond met slechts vier medewerkers. Daarna restaureerden we een oud herenhuis van mijn vennoot die er zijn hoofdkantoor vestigde. Deze restauratie leverde in 2021 een ereplaats op bij de Erfgoedprijs, wat ons de nodige motivatie gaf om nog verder vooruit te denken."

Op eigen benen

Jonas Willems Bildin zaakvoerder
Jonas Willems: "We streven ernaar dat elke werknemer begrijpt waar elke afdeling van het bedrijf mee bezig is"

Bildin werd destijds B-DIFF genoemd, vanwege de associatie met vennoot/promotor DIFF. “Maar na twee jaar zijn onze wegen – in alle vriendschap overigens – gescheiden. Daarbij kocht ik alle aandelen in. Op dat moment besefte ik dat ik het punt bereikt had waarvan ik mijn hele leven had gedroomd: mijn eigen bouwbedrijf.

Dit gebeurde op 1 januari 2022. Een eerste stap was een volledige rebranding van het bedrijf, inclusief een nieuwe website en bijbehorende communicatiestrategie. "De missie van Bildin was vanaf het begin een A-merk in de bouwsector te creëren zoals dat vandaag de dag nog niet bestaat, waarbij klanten misschien wel iets meer betalen, maar er tegelijkertijd zeker kunnen van zijn dat ze kwaliteit krijgen binnen de vooraf afgesproken termijn. Dat zijn natuurlijk mooie woorden. Maar het komt erop aan die om te zetten in de praktijk. En daar staat Bildin voor."

Drie basiswaarden

Om die praktijk te bereiken, formuleerde Jonas Willems drie basiswaarden die al zijn werknemers intern en extern uitdragen. "En die waarden zijn eigenlijk heel voor de hand liggend: respect, communicatie en verantwoordelijkheid."

"Respect moet er altijd en overal zijn. Zowel voor jezelf, je collega’s, als voor derden. Communicatie is een evidentie in onze sector waar quasi dagelijks met tientallen verschillende partijen overlegd moet worden om tot een afgewerkt project te komen. En verantwoordelijkheid behelst o.a. het begrijpen van je eigen taken en het respecteren van gemaakte afspraken."

Bedrijfscultuur

"Deze drie zijn natuurlijk niet de enige parameters waaraan voldaan moet worden. Ook de bedrijfscultuur is belangrijk. Wie zich een nummer voelt binnen de onderneming, zal niet de kracht hebben om de drie waarden naar buiten toe uit te dragen. Daarom heb ik geopteerd voor een vlakke structuur binnen Bildin. Binnen die structuur is er een constant streven naar verbetering."

"Binnen ons bedrijf wordt steevast geanalyseerd waar bepaalde problemen zich situeren en hoe er efficiënter gewerkt kan worden. We werken met andere woorden niet met een hiërarchische structuur, maar met overlappingen tussen de afdelingen. Een beetje zoals bij een waaier. We streven ernaar dat elke werknemer begrijpt waar elke afdeling van het bedrijf mee bezig is."

"We zijn echt op zoek naar de witte raven. Onze visie kan niet alleen uitgedragen worden door wagonnetjes. We hebben ook locomotieven nodig"

"Op die manier begrijpt elke medewerker ook wat zijn of haar collega nodig heeft om te kunnen functioneren. En op die manier ontstaan er dialogen en verbetervoorstellen die leiden tot efficiëntere manieren van werken. Die organische manier van samenwerken zorgt ervoor dat we heel snel tot een oplossing komen voor een bepaald probleem."

Meer ambassadeurs

Binnen Bildin zijn momenteel twaalf werknemers in dienst. Zij worden aangevuld met een poule van onderaannemers. "Ik schat dat we dagelijks aan zo’n vijftig mensen werk verschaffen", meent Jonas Willems.

Bildin zoekt de witte raaf
Jonas Willems: "Hoe groter we met andere woorden worden, hoe eenvoudiger het is om mensen aan te trekken"

"Aanvankelijk was het zeer moeilijk om medewerkers te vinden die onze filosofie deelden, omdat we toen nog geen bewijs hadden dat ons theoretisch model zou werken. Maar naarmate meer mensen zich bij ons aansluiten en meegaan in onze organische groei en gestructureerde aanpak, worden er steeds meer mensen ambassadeurs van ons verhaal. Hoe groter we met andere woorden worden, hoe eenvoudiger het is om mensen aan te trekken."

"Toch blijven we selectief in onze werving. We zijn echt op zoek naar de witte raven. Onze visie kan niet alleen uitgedragen worden door wagonnetjes. We hebben ook locomotieven nodig."

Klemtoon op innovatie

"Bij Bildin besteden we ook heel wat tijd aan het grondig begrijpen van de behoeften van onze klanten. Met die informatie kan ik vaak al veel optimaliseren en door de juiste vragen te stellen, komen we tot een offerte die echt op maat is van de klant."

"Om die reden nemen we met Bildin nog niet deel aan openbare aanbestedingen. Een aanbestedingsdossier is vaak niet voldoende om de vraag van de klant volledig te kunnen begrijpen. Hoewel we in de toekomst wellicht wel deel zullen nemen, is onze huidige slagkracht daarvoor nog wat beperkt. Ik denk dat het nu belangrijker is om zichtbaarheid te creëren bij organisaties zoals Bouwunie. Zij ondersteunen onze sector en met hen kunnen we nieuwe manieren van werken in de sector implementeren."

werknemers Bildin werf
Jonas Willems formuleerde drie basiswaarden die al zijn werknemers intern en extern uitdragen: respect, communicatie en verantwoordelijkheid"

Groei, goeie trackrecord en positieve cijfers

"En onze manier van werken is echt wel anders. Door te investeren in innovatieve technologieën, zoals de HoloLens, en efficiënte werkmethoden zoals bouwteam en vernieuwende bouwmaterialen, zijn we in vier jaar tijd uitgegroeid tot een speler die de financiële druk op de klant tot een minimum kan beperken. Ondanks de uitdagingen waarmee we als jong bedrijf te maken krijgen, tonen onze groei, trackrecord, tevreden medewerkers en positieve cijfers aan dat onze gedurfde stappen en duidelijke visie essentieel zijn voor het voorbestaan van een bruisende sector."

Als gevolg van deze aanpak richt Bildin zijn pijlen momenteel op de B2B-markt. "We concentreren ons vooral op projecten tussen de 25 en 200 units in de regio’s Vlaams-Brabant, Brussel, Oost-Vlaanderen of Antwerpen. West-Vlaanderen en Limburg laten we – wegens de afstand – voorlopig links liggen, maar op termijn is het wel de bedoeling om ook daar actief te worden."

werf realisatie Bildin

14 klassevolle appartementen en een ruime daktuin geven kleur aan Bergdal in Strombeek dankzij Bildin. Aangezien het project BIM-based is, bood het de mogelijkheid om innovatief te werk te gaan met de Hololens

Belofte van het Jaar

Directe aanleiding voor dit artikel was dat Bildin tijdens het Gala van de Gouden Baksteen werd verkozen tot Belofte van het Jaar. "De Gouden Baksteen beloont jaarlijks een bedrijf dat een positieve impact heeft gehad op de bouwsector", zegt Victoria De Boeck, Communication & Learning Specialist bij Bildin en echtgenote van Jonas Willems.

"Over vijf jaar willen we graag de aannemer zijn die artificiële intelligentie als eerste volledig heeft geïntegreerd in de alledaagse werking van Bildin"

"Er zijn vijf categorieën en één daarvan is de Belofte van het Jaar. We hadden ons goed voorbereid aan de hand van een presentatie. De jury nam ook de financiële toestand onder de loep. De beoordeling van de jury telde voor de helft mee. De andere helft werd ingevuld door de stem van het publiek. Gedurende één maand konden we stemmen verzamelen. De uitreiking vond plaats op vrijdag 2 februari 2024 in een spetterende galashow. We verzamelden uiteindelijk de meeste stemmen van het publiek en de jury. We waren daar uiteraard bijzonder tevreden mee."

A-merk

De toekomst oogt dus mooi voor Bildin. Maar het verhaal is nog lang niet ten einde. "We zijn tevreden met waar we nu al staan", zegt Jonas Willems enthousiast. "Maar we zijn er nog lang niet. We willen erkend worden als A-merk en dat op zo groot mogelijke schaal."

"Dat betekent dat we constant oog moeten hebben voor innovatie en verbetering. Over vijf jaar willen we graag de aannemer zijn die artificiële intelligentie als eerste volledig heeft geïntegreerd in de alledaagse werking van Bildin. Daar zijn we momenteel al mee bezig. Daarnaast willen we werken aan een duurzaam personeelsbestand. De structuur daarvoor ligt al vast. Nu komt het erop aan om die organische groei zijn werk te laten doen."

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.

Meer weten over

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine