Colruyt Group koopt zich in bij gourmetbar BON
Colruyt Group heeft een belang van 45,65% verworven in BON, de gourmetbar die kwalitatieve en huisbereide maaltijden aanbiedt. BON heeft winkels in Brussel, Antwerpen en Luik en bereidt smaakvolle ontbijten en lunches op maat van de stadsklant. Voor Colruyt Group past de overname binnen de strategische doelstelling om enerzijds te groeien in steden en anderzijds nog meer in te zetten op een on-the-go aanbod dat gemak biedt aan de klant.
Dagelijks versbereide gerechten
BON werd in 2015 opgericht in Brussel. Daar bevindt zich een centrale keuken van waaruit er dagelijks versbereide gerechten vertrekken naar de 11 geïntegreerde winkels in Brussel, Antwerpen en Luik. Frédéric Duqué, CEO van BON: “Klanten vinden bij ons een ruim aanbod versgeperste sappen, smoothies, slaatjes, sandwiches, warme maaltijden en heerlijke desserts. We leggen hierbij de focus op smaakvolle recepten waarbij onze klanten een assortiment vinden voor elk moment van de dag.” De winkels van BON liggen in het centrum van de stad waar er vooral veel voetgangers zijn.
Marktaandeel in de grote steden optrekken
Colruyt Group kondigt aan dat het een belang van 45,65% verworven heeft in BON. Christophe Dehandschutter van Colruyt Group: “Onze ambitie in de stad is duidelijk: we willen ons marktaandeel in de grote steden optrekken. Dat gaan we enerzijds doen met onze gekende winkelformules zoals Colruyt Laagste Prijzen, Okay, Okay Compact en Collect&Go, anderzijds door de overname van concepten op maat van stadsklanten. Dat laat ons ook toe om die klant steeds beter te leren kennen. Met BON hebben we hier de ideale partner om die doelgroep nog beter te bereiken, en te weten waar die klant net naar op zoek is. Daarnaast zien we hier een mooi potentieel om nog meer kennis op te doen in het convenience segment: een steeds belangrijke klantennood naar meer gemak en on-the-go oplossingen”.
Alle gerechten van BON worden gemaakt in een centrale keuken in Sint-Lambrechts-Woluwe (Brussel). Frédéric Duqué, CEO van BON: “In onze keuken werken we met lokale en seizoensgebonden producten. We vinden het belangrijk om onze klanten lekkere en voedzame maaltijden aan te bieden. Vanuit de keuken leveren we onze 11 winkels aan en maken we maaltijden die klanten kunnen laten leveren aan huis of op kantoor. We leveren ook producten aan winkels in de steden, zodat hun klanten ook van onze gerechten kunnen genieten. Klanten kunnen onze producten al sinds 2023 kopen in de 20 Okay Compact-winkels van Colruyt Group. Er is absoluut nog groeipotentieel en daarom kijken we ernaar uit om met Colruyt Group samen te werken. Onze producten in hun winkels aanbieden, daar zien we alleen maar voordelen in voor de klant, voor Colruyt Group en voor ons.” Het management van BON zal de keuken en de winkels blijven runnen.
Belangrijke mijlpaal
Naast Frédéric Duqué en Colruyt Group is ook Guardiola Invest aandeelhouder van BON. Frederic Markiewicz, directeur van Guardiola Invest: "Deze strategische investering van Colruyt Group vertegenwoordigt een belangrijke mijlpaal in de evolutie van BON en biedt aantrekkelijke nieuwe perspectieven voor het bedrijf en zijn belanghebbenden. Guardiola Invest kijkt uit naar dit nieuwe partnerschap en we zijn ervan overtuigd dat deze transactie de positie van BON op de gezonde on-the-go-markt in België verder zal versterken."