Van kassa tot kar: Colruyt's toepassingen met artificiële intelligentie
De implementatie van artificiële intelligentie (AI) is een cruciale component binnen een reeks digitaliseringsinitiatieven in de retailsector. Colruyt Group, een voorloper in deze transformatie, integreert AI-technologieën om zowel de efficiëntie van medewerkers te verhogen als de klantbeleving aanzienlijk te verbeteren.
AI-gestuurde Easy Checkout
Al in 2019 begon Colruyt met het experimenteren met AI in hun Kortrijkse vestiging, waar een geavanceerd productherkenningssysteem bij de kassa werd getest. “Deze innovatie heeft zich ontwikkeld tot de Easy Checkout, een systeem dat niet alleen de productiviteit van medewerkers verhoogt, maar ook klanten een blik op de toekomst van het boodschappen doen biedt. En dit zonder afbreuk te doen aan Colruyts waardepropositie van de laagste prijzen”, zegt Ruben Missinne, Colruyt Group Data & Analytics Officer. "Onze intentie is om op korte termijn de Easy Checkout verder uit te breiden met productherkenning van groenten en fruit. De Easy Checkout is veel meer dan een standaard barcodescanner, ook hier gebruiken we AI om veel meer te doen dan wat een traditionele scanner kan. Deze technologie onderscheidt zich door een diepgaandere analyse van productflow en typologie dan standaard zelfscansystemen.”
Gepersonaliseerde klantenservice
Colruyt onderzoekt continu nieuwe AI-toepassingen voor personalisatie en content op maat. "Via onze dochteronderneming SmartWithFood hebben we AI al eerder ingezet in combinatie met machine learning voor een gepersonaliseerde klantenservice. Bovendien benutten we onze omvangrijke dataverzameling door geavanceerde analysetechnieken te gebruiken om relevante en nuttige personalisaties te bieden via onze Xtra-app. We gebruiken AI ook voor het analyseren van sentiment in Google-reviews en het genereren van creatieve content, zoals recepten, wat bijdraagt aan een frisse benadering van marketing."
Colruyt maakt zijn medewerkers ook vertrouwd met kunstmatige intelligentie. "In ons opleidingsaanbod is recent een basistraining over GenAI opgenomen. Deze training is bedoeld voor alle kenniswerkers die zich willen voorbereiden om hun eerste stappen in de wereld van de generatieve AI te zetten en met Copilot te werken om bepaalde aspecten van hun werk te vergemakkelijken."
Verbeterde logistieke operaties
Kunstmatige intelligentie speelt een sleutelrol in de logistieke operaties van Colruyt, van magazijnbeheer tot last-mile delivery. "We hebben bij Colruyt Group een magazijn waar we alle bouwmaterialen en gereedschappen voor onze technische dienst opslaan. AI-technologie, waaronder Google Lens, helpt de medewerkers in dat logistiek centrum om het proces van de materialen die terugkomen van de werven en die opnieuw moeten worden geïnventariseerd, te stroomlijnen. De technologie zorgt voor een verhoogde efficiëntie. Innovaties zoals zelfrijdende voertuigen voor palletvervoer en slimme distributievoertuigen dragen bij aan operationele efficiëntie en verminderen de ecologische voetafdruk."
"Een zelfontwikkeld AI-detectiesysteem speurt nauwkeurig naar lekken in koelinstallaties"
Duurzaamheid en onderhoud
AI wordt ook ingezet voor energiebeheer en machine-onderhoud binnen Colruyt Group. "Een zelfontwikkeld AI-detectiesysteem speurt bijvoorbeeld nauwkeurig naar lekken in koelinstallaties, wat aantoont hoe AI kan bijdragen aan zowel operationele efficiëntie als milieubescherming”, aldus nog Ruben Missinne.
MEER INFORMATIE
Meer informatie over de stappen die Colruyt Group neemt in de toepassing van kunstmatige intelligentie, lees je via onderstaande links:
- Colruyt zet volgende stap richting winkel van de toekomst
- Automatische herkenning van groenten en fruit
- Easy check-out
- Zelf ontwikkelde smart cart
- Innovatieve zelfrijdende pallettrucks
- Onbemand voertuig Clevon 1
- Slimme zelfrijdende voertuigen