Retail & winkelsPremium

Van kassa tot kar: Colruyt's toepassingen met artificiële intelligentie

Colruyt productherkenning
Met de Easy Checkout transformeert Colruyt het winkelen door AI te gebruiken voor een snellere en slimmere kassabeleving

De implementatie van artificiële intelligentie (AI) is een cruciale component binnen een reeks digitaliseringsinitiatieven in de retailsector. Colruyt Group, een voorloper in deze transformatie, integreert AI-technologieën om zowel de efficiëntie van medewerkers te verhogen als de klantbeleving aanzienlijk te verbeteren.

AI-gestuurde Easy Checkout

Al in 2019 begon Colruyt met het experimenteren met AI in hun Kortrijkse vestiging, waar een geavanceerd productherkenningssysteem bij de kassa werd getest. “Deze innovatie heeft zich ontwikkeld tot de Easy Checkout, een systeem dat niet alleen de productiviteit van medewerkers verhoogt, maar ook klanten een blik op de toekomst van het boodschappen doen biedt. En dit zonder afbreuk te doen aan Colruyts waardepropositie van de laagste prijzen”, zegt Ruben Missinne, Colruyt Group Data & Analytics Officer. "Onze intentie is om op korte termijn de Easy Checkout verder uit te breiden met productherkenning van groenten en fruit. De Easy Checkout is veel meer dan een standaard barcodescanner, ook hier gebruiken we AI om veel meer te doen dan wat een traditionele scanner kan. Deze technologie onderscheidt zich door een diepgaandere analyse van productflow en typologie dan standaard zelfscansystemen.”

Productherkenning Colruyt
"Onze intentie is om op korte termijn de Easy Checkout verder uit te breiden met productherkenning van groenten en fruit"

Gepersonaliseerde klantenservice

Colruyt onderzoekt continu nieuwe AI-toepassingen voor personalisatie en content op maat. "Via onze dochteronderneming SmartWithFood hebben we AI al eerder ingezet in combinatie met machine learning voor een gepersonaliseerde klantenservice. Bovendien benutten we onze omvangrijke dataverzameling door geavanceerde analysetechnieken te gebruiken om relevante en nuttige personalisaties te bieden via onze Xtra-app. We gebruiken AI ook voor het analyseren van sentiment in Google-reviews en het genereren van creatieve content, zoals recepten, wat bijdraagt aan een frisse benadering van marketing."

Colruyt maakt zijn medewerkers ook vertrouwd met kunstmatige intelligentie. "In ons opleidingsaanbod is recent een basistraining over GenAI opgenomen. Deze training is bedoeld voor alle kenniswerkers die zich willen voorbereiden om hun eerste stappen in de wereld van de generatieve AI te zetten en met Copilot te werken om bepaalde aspecten van hun werk te vergemakkelijken."

Colruyt AI in de winkel
Technologische innovaties in de Colruyt-winkels moeten leiden tot een verbeterde service voor de klanten en een efficiëntere tijdsbesteding voor de medewerkers
Colruyt AI in de winkel 2
Medewerkers krijgen bij Colruyt nu een basistraining in generatieve AI, waarmee ze zich voorbereiden om efficiënter te werken met Copilot
1/2

Verbeterde logistieke operaties

Kunstmatige intelligentie speelt een sleutelrol in de logistieke operaties van Colruyt, van magazijnbeheer tot last-mile delivery. "We hebben bij Colruyt Group een magazijn waar we alle bouwmaterialen en gereedschappen voor onze technische dienst opslaan. AI-technologie, waaronder Google Lens, helpt de medewerkers in dat logistiek centrum om het proces van de materialen die terugkomen van de werven en die opnieuw moeten worden geïnventariseerd, te stroomlijnen. De technologie zorgt voor een verhoogde efficiëntie. Innovaties zoals zelfrijdende voertuigen voor palletvervoer en slimme distributievoertuigen dragen bij aan operationele efficiëntie en verminderen de ecologische voetafdruk."

"Een zelfontwikkeld AI-detectiesysteem speurt nauwkeurig naar lekken in koelinstallaties"

Duurzaamheid en onderhoud

AI wordt ook ingezet voor energiebeheer en machine-onderhoud binnen Colruyt Group. "Een zelfontwikkeld AI-detectiesysteem speurt bijvoorbeeld nauwkeurig naar lekken in koelinstallaties, wat aantoont hoe AI kan bijdragen aan zowel operationele efficiëntie als milieubescherming”, aldus nog Ruben Missinne.

MEER INFORMATIE
Meer informatie over de stappen die Colruyt Group neemt in de toepassing van kunstmatige intelligentie, lees je via onderstaande links:

- Colruyt zet volgende stap richting winkel van de toekomst
- Automatische herkenning van groenten en fruit
- Easy check-out
- Zelf ontwikkelde smart cart
- Innovatieve zelfrijdende pallettrucks
- Onbemand voertuig Clevon 1
- Slimme zelfrijdende voertuigen

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Werner Claeys
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine