BiodrankenPremium

Branchebarometer voor wijn en gedistilleerd

ProWein 2024 vervolgt haar 30-jarige succesverhaal

ProWein ticket to the world

Van 10 tot 12 maart 2024 worden meer dan 50.000 wijn- en gedistilleerde dranken-professionals van over de hele wereld op ProWein in Düsseldorf verwacht. En deze experts kunnen er zeker van zijn dat ze het grootste en meest uitgebreide aanbod van wijnen en gedistilleerde dranken ter wereld gaan vinden. Rond de 5.700 exposanten uit meer dan 60 landen hebben zich al aangemeld

Compleet portfolio

"Geen enkele andere vakbeurs, zowel in Europa als overzee, biedt zo'n compleet productportfolio. Mondiale marktleiders, maar ook kleine, gespecialiseerde bedrijven en nieuwkomers, zullen zich opnieuw in Düsseldorf - dé hoofdstad voor wijnen en gedistilleerd, presenteren," vat Peter Schmitz, directeur van ProWein, samen. “Wie geïnteresseerd is in de trends van morgen, kan een bezoek aan ProWein vandaag niet overslaan. Hier worden de actuele trends van de branche in trendshows, speciale tentoonstellingen en forums uitgelicht. Dit is voor de inkopers uit de detailhandel, horeca en voedseldienstverlening van het grootste belang." 

ProWein tasting

'No-and-low'

Een van de geheimen van het succes van ProWein, naast de consequente vakbezoekersregistratie, is de blik op de toekomst en de proactieve ontwikkeling van marktgerichte formats. "We hebben onszelf altijd gezien als partner van de wijn- en gedistilleerd-branche en hebben ingespeeld op de behoeften van de markt - zoals bijvoorbeeld tijdens de vorige editie van ProWein met de première van onze speciale tentoonstelling rond het thema 'no-and-low'," legt Peter Schmitz uit. ProWein 2023 was de eerste vakbeurs in Europa die deze actuele branchetrend een speciaal podium heeft gegeven. In 2024 zal ProWein op dit debuut voortborduren: onder het motto ‘ProWein Zero’ draait bij een speciale area in Hal 1 alles om ‘no-and-low’, aangevuld met een bijbehorende proeverijzone georganiseerd door Meininger Verlag.

'Same but different'

Een hoogtepunt van ProWein - en dat al sinds zes jaar - is de trendshow ‘same but different’, gericht op de trendy gastro- en barscene. In 2024 zullen rond de 120 internationale exposanten opnieuw een zeer actueel en veelzijdig aanbod van craft spirits, craft beer en cider in hal 7 presenteren.

ProSpirits

ProWein 2024 wordt steeds meer de hotspot voor internationale gedistilleerde dranken: hal 5, direct naast de trendshow ‘same but different’, wordt onder het motto ProSpirits de nieuwe thuisbasis voor meer dan 300 internationale leveranciers van gedistilleerde dranken. "Hiermee weerspiegelen we een belangrijke markttrend," zegt Peter Schmitz.

Prowein ProSpirits

Urban gastronomy

Gastronomen - en hier vooral de jonge urban scene uit zowel Duitsland als uit het buitenland - hebben iets om naar uit te kijken: de lounge urban gastronomy by #asktoni & ProWein (hal 4) zal opnieuw met een op maat gemaakt programma van actuele thema’s op de kaart staan. Het programma wordt door Toni Askitis, zelf gastronoom en sommelier ‘geserveerd’.

Alternatieve verpakkingen

Een belangrijk thema van de afgelopen ProWein - niet in de laatste plaats vanwege de energiecrisis en de grotere milieubewustwording - zijn alternatieve verpakkingsmogelijkheden voor glazen flessen, variërend van bag-in-box en roestvrijstalen vaten tot recyclebare aluminium blikjes en PET-flessen. En ook op de aankomende ProWein zal dit aspect een steeds belangrijkere rol spelen, zowel bij de speciale tentoonstelling Packaging & Design (hal 9) als op talrijke stands.

Champagne, biologisch en organic

Ook de Champagne Lounge in hal 9 staat opnieuw op het programma – als het middelpunt van het representatieve en uitgebreide champagneaanbod op ProWein 2024. Een vast onderdeel van ProWein zijn biologische wijnen, gepresenteerd door rond de 300 internationale exposanten. En ook de speciale tentoonstelling over dit thema, de Organic World in hal 4, zal niet ontbreken.

ProWein Organic

PiWis – de druivensoorten van de toekomst

Schimmel blijft een van de grootste uitdagingen in de biologische wijnbouw. Het is dan ook geen wonder dat wijnproducenten in heel Europa inmiddels met PiWis, schimmelbestendige druivensoorten zijn begonnen te experimenteren. Sommige wijnen van deze druivensoorten zijn al een tijdje beschikbaar, maar pas nu worden ze op grotere schaal vermarkt. Een goed voorbeeld van commerciële vermarkting is het in 2021 opgerichte initiatief ZUKUNFTSWEINE, een klein team rond de oprichtsters Eva Vollmer en Hanneke Schönhals; vandaag de dag telt het initiatief 60 leden. De focus ligt op de visie om de wijnwereld te revolutioneren, consumenten enthousiast te maken over het nut van duurzame druivensoorten en te inspireren tot duurzaam handelen – kortom: toekomstwijnen, gemaakt van duurzame of schimmelbestendige druivensoorten. Ze zijn bestand tegen de grillen van de natuur, wat in de wijngaard veel tractorritten – en daarmee CO2 – bespaart. De grond wordt minder verdicht, waardoor hij vruchtbaar en levendig blijft. Het initiatief, dat dit jaar overigens de Duitse Duurzaamheidsprijs heeft gewonnen, wordt op de stand van Wein+Markt (hal 4 – C60), alweer voor de tweede keer op ProWein gepresenteerd.

Met een click naar ProWein 2024
Het internetportaal van ProWein 2024 is nu al online. Op www.prowein.com kunnen wijn- en gedistilleerd-professionals een overzicht van bedrijfsprofielen en -informatie, maar ook product- en persnieuws van exposanten vinden, om zo hun beursbezoek aan ProWein optimaal voor te bereiden. Wat ook optimaal is, is dat de ticketshop, inclusief de registratie voor vakbezoekers, ook al is geopend.

PROWEIN IN CIJFERS
- Jaarlijks ontvangt de vakbeurs gemiddeld 5.700 exposanten uit ruim 60 verschillende landen.
- Voor 2024 worden ruim 50.000 bezoekers verwacht die afkomstig zijn uit ongeveer 145 landen, waarvan België in de top drie staat: Nederland op nummer 1 met 11 procent, België op een gedeelde nummer 2 met Frankrijk en Italië (6 procent). 
- De grootste interesse van de bezoekers op het gebied van wijnen ging in 2023 naar Duitse wijnen (47%), Italiaanse wijnen (46 procent), Franse wijnen (42 procent), Spaanse wijnen (38%) en Oostenrijkse wijnen (21%).
- Naast de traditionele wijnen ging de interesse van de bezoekers in 2023 naar niet-alcoholische wijnen (37%), spirits (29%), Champagne (27%), mousserende wijnen (24%), organische wijnen (18%) en accessoires (11%).
- Qua profiel van bezoekers zijn de grootste groepen wijnhandels (21%), horeca (13%), importeurs en exporteurs van wijnen en spirits (12%), wijnproducerende bedrijven (12%).

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Tom D'Halluin

Gerelateerde artikels

Trends in wijn en gedistilleerde dranken

De wijn- en spirits branche is constant in beweging en er zijn enkele trends die in de komende jaren een grote rol zullen spelen. op basis van de informatie over prowein 2025, kunnen we al een aantal trends identificeren.

Accijnsverhoging frisdranken

Volgens david marquenie van de sectorvereniging van de belgische water- en frisdrankenindustrie vifw heeft de accijnsverhoging op frisdranken die begin 2016 werd ingevoerd (de zogenaamde suikertaks) niet het beoogde effect. weliswaar daalde de verkoop in ons land, maar dat betekent niet dat we met zijn allen minder frisdranken nuttigen. zo valt een duidelijke verhoging van de grens­aankopen op te tekenen. bovendien maakt de accijnsverhoging geen onderscheid tussen dranken met en dranken zonder suiker.

Alcoholvrije dranken verdienen apart schap in uw winkel

De markt van alcoholvrije wijnen, bier en aperitieven boomt. de verkoop overstijgt de verwachtingen van de leveranciers en nieuwe referenties vervoegen het aanbod. alcoholvrije dranken verkopen het hele jaar door, met twee piekmomenten: de eindejaarsperiode en de tournée minerale. om de aankoopbeslissing te vergemakkelijken, pleiten de leveranciers voor een apart schap in uw winkel.

Frisdrankensector blijft jaarlijks groeien

De beroerde coronaperiode mag dan wel roet in het eten gegooid hebben voor de horecasector, de frisdrankensector heeft deze periode daarentegen met glans doorstaan. sinds 2020 kende de consumptie van frisdranken een groei, waarbij de focus lag op thuisconsumptie.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine