Marketing & communicatiePremium

Gekozen Product van het Jaar: The Brand of Innovative Brands

“Zowel merken als consumenten hebben betrouwbare aanbevelingen nodig”

Philippe Gelder
Philippe Gelder, President & Chief Executive Officer Voted Product of the Year Worldwide

Gekozen Product van het Jaar is 'The Brand of Innovative Brands'. Het concept werd in 1987 boven de doopvont gehouden in Frankrijk. Vandaag is het aanwezig in bijna 40 landen wereldwijd. “Het is een marketingwedstrijd die merken helpt hun productinnovaties te promoten via consumentenopinies! Een keuze voor de volle 100% gemaakt door echte consumenten, en uitsluitend voor nieuwe producten die minder dan 24 maanden op de markt zijn”, benadrukt Philippe Gelder, President & Chief Executive Officer Voted Product of the Year Worldwide. In februari 2022 worden de nieuwe producten die het rode label mogen dragen bekendgemaakt.

ondersteuning van merken

Om innovatie te bevorderen, moet je innoveren toch?Gekozen Product van het Jaar 2022

Philippe Gelder: “De inzet van 'Product of the Year Worldwide' is merken continue te laten ontwikkelen met de meest onafhankelijke, rigoureuze, transparante en onpartijdige methodologie! Zo kunnen we aan de winnende merken een ongeëvenaarde ondersteuning geven.

Alle producten worden in de praktijk getest door consumenten via onze treetz-app én onderzocht door Nielsen of andere erkende onderzoeksinstanties. Wij zorgen ervoor dat consumenten het product testen, gaande van de keuze in de winkel tot en met het thuisgebruik. En dit volgens hun eigen smaak en gewoonten (real life product testing) en met de nodige representativiteit.”

Uw methodologie lijkt efficiënt, is dat ook zo voor het effect op de verkoop?

Philippe Gelder: “Volgens onze klanten zien de winnende merken die het logo gebruiken hun omzet met gemiddeld 25% stijgen. Afhankelijk van de categorie zien we soms nog betere resultaten. Daarnaast biedt het logo winnende merken een bron van interne motivatie omdat het een mooie bekroning is voor de innovatiedynamiek binnen het bedrijf. Verder biedt het verkoopteams ook de mogelijkheid om hun producten als nieuwe referentie neer te zetten bij bepaalde enseignes, die wat terughoudender zijn of waar ze nog niet aanwezig waren. Consumentenraadpleging is immers een zeer sterk argument. Objectieve en zorgvuldig verzamelde consumentenaanbevelingen hebben dan ook een mooie toekomst omdat zowel merken als consumenten betrouwbare gidsen nodig hebben.”

“Volgens onze klanten zien winnende merken die het logo gebruiken hun omzet met gemiddeld 25% stijgen”

TOEKOMST

Hoe ziet u de toekomst van Gekozen Product van het Jaar?

Philippe Gelder: “De toekomst van het concept is veelbelovend met nieuwe concepten, nieuwe landen om aan te boren, ... Het is cruciaal voor ons om hypergeconnecteerd te blijven met de markt en daaraan vast te houden door nieuwigheden of evoluties te ontwikkelen die onze obsessie inzake consumentenmeningen reflecteren.

Zo zagen we bijvoorbeeld een sterke druk van private labels in België en in Nederland waardoor het moeilijk werd om daar geen rekening mee te houden. Het aandeel private label in deze landen bedraagt bijna 50% ... Daarom lanceerden we in 2020 – middenin de Covid-crisis – een specifieke wedstrijd voor private labels: een gigantisch succes dat dit jaar opnieuw werd bevestigd. Bovendien hebben we de wedstrijd uitgebreid naar verschillende andere landen, waaronder Slovenië, Kroatië, Portugal en Turkije. Voor dit nieuwe initiatief gaan we wederom richting consument, zonder ons DNA de rug toe te keren. We werken transparant en vergelijken producten op een eerlijke manier, want sommige producten komen weleens van dezelfde producent maar kregen een ander kleedje aangemeten. Bovendien zijn het gebruik van het logo en de kosten ervan per definitie verschillend, aangezien het marktaandeel van het merk de kans op rekrutering verkleint.

Verder hebben we ook geïnnoveerd op vlak van het logo door de mogelijkheid aan te bieden om specifieke elementen te communiceren, zoals 'biologisch' of 'lokaal'. De grootste innovatie inzake het gebruik van het logo is echter de mogelijkheid om het te promoten met een QR-code. Dit voegt een extra dimensie en extra inhoud toe aan het discours, en dat zorgt opnieuw voor informatie en transparantie voor de consument.

Ten slotte werken we er hard aan om een groter ecosysteem te creëren waarmee merken hun winst van 's werelds eerste logo voor productinnovatie kunnen valoriseren en nog rendabeler maken.”

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door An De Maere
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine