“Consument vertrouwt op logo’s toegekend door gelijkgestemden”
Rode logo van bedrijf Gekozen Product van het Jaar kent drie nieuwe varianten
Sinds kort huizen er vier logo’s onder het ‘ecosysteem van consumenten-certificaties’: het in 1987 gecreëerde rode logo ‘Gekozen Product van het Jaar’ en de later bijgekomen onderscheidingen ‘Gekozen Merk van het Jaar’, ‘Gekozen Huismerk product van het Jaar’ en ‘Gekozen Winkelketen van het Jaar’. De consument heeft er alle vertrouwen in omdat niet minder dan 15.000 consumenten bepalen welke producten, merken en ketens precies de onderscheidingen krijgen. De jury bestaat dus alleen maar uit consumenten.
Het rode logo
Innovaties erkennen
Het rode logo ‘Gekozen Product van het Jaar’ op bepaalde producten is sinds 1987 een garantie voor consumenten dat het om innovatieve merkproducten gaat. Intussen bestaat ook het logo ‘Gekozen Merk van het Jaar’ en ‘Gekozen Huismerk product van het Jaar’. Fabrikanten krijgen op die manier de kans om hun innovaties te laten erkennen. Er is nog een vierde logo, namelijk dat van ‘Gekozen Winkelketen van het Jaar’.
"De producten die het logo toegekend krijgen en dragen, kennen een groei van 25%"
Vier logo’s in totaal
Vier logo's dus die onder het 'ecosysteem van consumentencertificaties' vallen. Philippe Gelder, CEO van het bedrijf 'Voted Product of The Year Worldwide', zei: “Ik vond het belangrijk dat het initieel gecreëerde logo ook in België evolueerde om aan de nieuwe verwachtingen van de distributeurs en de veranderende consumptiegewoonten te voldoen.”
Ook consumptietesten
Elk jaar nemen meer dan 15.000 consumenten in België deel aan een studie om de logo's toe te kennen. Het logo, toegekend aan bepaalde producten en ketens, is voor de Belgische consument de onbetwiste referentie die hem leidt in zijn dagelijkse aankoopproces. De methodologie van de studie die de producten evalueert, is de meest complete op de markt, met zowel consumentenfeedback als real-life consumptietesten (via Treetz, het consumenten-insights onderzoekbureau). Ze wordt gecontroleerd en uitgevoerd door een onafhankelijke onderzoekspartner, een panel en certificeringsinstantie. Dat is een garantie voor neutraliteit en nauwkeurigheid.
Verkoopstijging van 25%
“‘Gekozen Product van het Jaar’ heeft zijn commerciële effectiviteit bewezen in bijna veertig landen. In België herkent meer dan 70% van de consumenten het logo. Het beïnvloedt hen positief bij hun aankoopkeuze omdat het een teken is van kwaliteit. De producten die het logo toegekend krijgen en dragen, kennen een groei van 25%”, vertelt Gelder.
"Met de feedback kunnen bedrijven de behoeften en voorkeuren van de consumenten beter begrijpen"
Huismerk, bondgenoot tegen inflatie
Door de recente stijging van de inflatie hebben consumenten de neiging om minder merktrouw te zijn en geven ze nogal eens de voorkeur aan prijs. Retailers ontwikkelden daarom met succes hun eigen merken verder. België staat mee op kop als het op de verkoop van huismerken aankomt: de huismerken hebben een marktaandeel van 39,4% volgens instituut IPLC. Het logo 'Gekozen Huismerk Product van het Jaar' helpt retailers om de nadruk te leggen op hun producten die de beste prijs-kwaliteitverhouding bieden. “In een moeilijke economische periode speelt de kwaliteit van de eigen producten een sleutelrol in het opbouwen van consumententrouw. Vandaar dat retailers zich sterk positioneren met hun eigen productlijnen”, legt de CEO uit.
Gekozen Merk van het Jaar
“Vertrouwen is een essentiële voorwaarde voor de consument om voor een merk te kiezen en er trouw aan te blijven. De vrij recente onderscheiding ‘Gekozen Merk van het Jaar’ werd in het leven geroepen om het vertrouwen te tonen dat consumenten in een merk hebben. Het logo symboliseert de inzet van het merk om aan de behoeften en voorkeuren van zijn consumenten te voldoen. Door consumenten te betrekken bij de toekenning van het logo aan bepaalde merken, wordt merkentrouw bevorderd”, gaat hij verder.
Informatiebron voor productcreatie
Het ‘ecosysteem van consumentencertificaties’ profiteert van de studie die consumentenrecensies verzamelt met behulp van Treetz. Daarvoor nemen consumenten deel aan producttesten in een echte consumptieomgeving. Met de feedback kunnen bedrijven de behoeften en voorkeuren van de consumenten beter begrijpen, in real time online. Dat helpt hen vooruit bij de productontwikkeling. Verder wordt het panel gevraagd naar hun verwachtingen op het vlak van milieu en duurzaamheid. “Onze logo’s hebben als doel om consumenten steeds opnieuw te helpen kiezen uit de grote waaier van producten. Ze werden uiteindelijk toegekend door de enige jury die hun vertrouwen waard is, want die jury bestaat uit hun gelijken!”, besluit Gelder.
Een overzicht van de winnaars van 2024 vindt u hier.
Om te weten wat u precies moet doen om een van de certificaties te kunnen verkrijgen, kunt u contact opnemen met glenn.codiroli@poyworldwide.com.