Vier logo’s tonen de weg naar nieuwe producten en toekomstgerichte merken
Methodologie ‘Voted Product of the Year’ evolueert mee met consument
Het wordt steeds moeilijker om het gedrag van de consument te begrijpen, wat het voor fabrikanten niet makkelijker maakt om hun (nieuwe) producten te verkopen. Philippe Gelder, CEO Voted Product of the Year Worldwide, legt uit waarom net de consument zelf met zijn aanbevelingen, de brandstof kan zijn voor succesvolle productintroducties.
Luisteren naar consument
Wispelturig aankoopgedrag
Er huizen vier logo’s onder het ‘ecosysteem van consumenten-certificaties’: het in 1987 gecreëerde rode logo ‘Gekozen Product van het Jaar’ en de later bijgekomen onderscheidingen ‘Gekozen Merk van het Jaar’, ‘Gekozen Huismerk product van het Jaar’ en ‘Gekozen Winkelketen van het Jaar’. We vroegen Philippe Gelder, CEO Voted Product of the Year Worldwide, hoe belangrijk de afbeelding van die logo’s op producten is voor de gemiddelde consument. In welke mate beïnvloeden ze zijn aankoopgedrag? Gelder: “Vooraleer ik een lans breek voor de logo’s, wil ik het even hebben precies over het aankoopgedrag van de consument van vandaag. Veel producenten gaan ervan uit dat ze goed weten hoe hun (potentiële) klant zich gedraagt. Maar ze hebben het niet altijd bij het rechte eind. Dat komt vooral door het feit dat de huidige consument, ongeacht zijn leeftijd, nogal wispelturig is. Of tenminste: hij is niet meer diegene die hij ooit geweest is.”
Inflatiedruk
“Ik verklaar me nader. Op dit moment voelt de gemiddelde consument de inflatiedruk, maar tegelijkertijd geeft hij desondanks al eens meer uit voor een kwaliteitsvol product, en verkiest hij op andere momenten of voor bepaalde producten zich te beperken tot de basis- of goedkopere producten. Oudere consumenten, die vroeger zweerden bij bepaalde merken, zijn intussen ook veel minder loyaal.”
Atypisch
Volgens Gelder vertonen de consumenten van vandaag atypisch gedrag en wijken ze af van wat we van hen gewend zijn. Fabrikanten en retailers blijven volgens hem het beste heel alert. Producenten van consumptiegoederen doen er goed aan de consument van vandaag te leren begrijpen: wie is hij, wat wil hij, wat koopt hij? Het achterhalen daarvan is de sleutel tot succes. Maar hoe doe je dat in een steeds veranderend consumentenlandschap?
“De enige manier om ‘bij’ te zijn en te blijven is door te luisteren naar de consumenten”
Complete methodiek
Mening consument
“De enige manier om ‘bij’ te zijn en te blijven is door te luisteren naar de consumenten”, gaat de CEO verder. “Gelukkig is deze steeds meer bereid zijn oordeel te geven over van alles en nog wat. Getuige de posts op Facebook waarin hij zijn mening geeft over een net bezochte winkel, de beoordelingen (rates) die hij geeft na een aankoop, enzovoort.”
Logo’s als leidraad
En hier komt het ecosysteem van consumenten-certificaties met zijn vier logo’s op de proppen. Ook hiervoor kunnen consumenten hun mening geven. Elk jaar nemen meer dan 15.000 mensen in België deel aan een studie om de logo’s toe te kennen. Ze dienen als leidraad voor de Belgische consument om hen te helpen in hun aankoopkeuzes. De methodiek van de studie houdt rekening met consumentenfeedback én ‘real life’-consumptietesten (via treetz, het consumenten-insights onderzoekbureau).
Innovaties
Inzichten voor bedrijven
“De consumenten zijn uiteraard het beste in staat om objectief de innovaties te beoordelen die echt aan hun verwachtingen voldoen en hun dagelijks leven verbeteren.
Als we hen een platform geven, hun inzichten gebruiken, iets doen met hun oordeel en dat alles analyseren voor producenten, kunnen deze laatsten veel halen uit die data, voor weer nieuwe productlanceringen bijvoorbeeld. En ze krijgen een diepgaand inzicht van de consumenten via een online dashboard dat een heleboel details geeft die voortvloeien uit het onderzoek en de testen”, legt Gelder uit.
25% meerverkoop
De producten en merken die door 15.000 consumenten zijn verkozen, mogen het logo 'Gekozen product/merk' op hun verpakking weergeven en de fabrikant mag dit in zijn communicatie gebruiken. En dat is goed voor de shoppers die houden van nieuwigheden, want zo kunnen ze die herkennen en uitproberen. Volgens 87% van de consumenten heeft het logo meer impact dan de vermelding 'nieuw' (1). De producten met één van de vier logo's, die worden herkend door 7 op de 10 Belgen, genereren een verkoopstijging van 25% (2).
(1) Studie Infopro juli 2022 en AqRate-Polaris januari 2024
(2) Gemiddeld verkoopvolume over een jaar, alle categorieën gecombineerd
Aangepaste methodologie
Al sinds1987 bestaat de methodologie van het Gekozen Product van het Jaar, waarbij de consument centraal staat. "Door en voor consumenten is ons credo. Naarmate de consumenten evolueren, verandert ook onze methodologie. Ze worden veeleisender en hebben meer aandacht voor de sociale, economische en milieu-impact van hun aankopen. Met de steun van onze onderzoekspartners passen we onze methodologie aan, rekening houdend met deze evoluties. Dankzij logo's kunnen we consumenten innovaties laten zien die bijdragen aan meer duurzaamheid en een betere toekomst."