Het nieuwe ecosysteem van consumenten-certificaties
Philippe Gelder: “Merken met logo’s kennen omzetstijging van 25%”
Het logo ‘Gekozen Product van het Jaar’ prijkt al bijna veertig jaar op een aantal producten in ruim veertig landen. Later kwamen daar ‘Gekozen Huismerk product van het Jaar’ en ‘Gekozen Merk van het Jaar’ bij. Recent werd de classificatie aangevuld met ‘Gekozen Winkelketen van het Jaar’. Philippe Gelder, CEO Voted Product of the Year Worldwide, legt uit wat de belangrijkste wijzigingen zijn op het vlak van de methodologie voor de toekenning van de erkenningen binnen het ‘ecosysteem van consumenten-certificaties’.
Vier consumentencertificeringen
Betrouwbare producten
Het begon allemaal bijna veertig jaar geleden met een bepaalde methodiek om het Gekozen Product van het Jaar te bepalen. “Sindsdien zijn objectiviteit en een uiterst ernstige aanpak altijd een grote obsessie geweest voor ons bedrijf”, steekt Philippe Gelder van wal. “Van in het prille begin wilden we dat de consumenten snel hun weg vonden naar de beste, nieuwste en meest innovatieve producten. We hebben een aantal zaken op punt gesteld en uitgebreid. Tegenwoordig profileren we ons als bedrijf met een ‘ecosysteem van verschillende consumentencertificeringen’. Er zitten nu in totaal vier logo’s vervat in het systeem. Daarnaast is er nog een tool voor ‘inzichten en scores’.”
Merken nationale spelers en retailers
“We geven vanaf nu aparte aandacht aan producten en merken van nationale spelers en de producten en winkels van retailers. Het certificatiesysteem is in zijn geheel gericht op het promoten van nieuwe en innovatieve producten, merken en winkelketens. De consumenten vertrouwen op die gekozen producten, merken en winkelketens (gebaseerd op heel wat criteria, waaronder die van MVO). Zo kunnen ze sterke voorschrijvers worden voor andere consumenten en de omzet van de betrokken bedrijven verhogen”, gaat Philippe Gelder verder.
Dilemma koopkracht-kooplust
Distributiemerken
Waarom krijgen de producten van de retailers hetzelfde ‘gewicht’ als die van de nationale spelers? “De reden waarom we – naast de nationale spelers en hun merken – de retailers mee in het systeem hebben betrokken, ligt in het feit dat de interesse van consumenten voor hun producten de laatste jaren steeds maar groeide. We zagen dat sterk tijdens de uitzonderlijke inflatie van 2022. Het aanpassingsvermogen van de consument is groot. De ene keer wordt hij aangetrokken door een instapprijs, een andere keer door een premiumaanbieding. Dat weerspiegelt duidelijk het permanente dilemma tussen koopkracht en kooplust”, legt Philippe Gelder uit.
Logo’s helpen bij keuze
“We geloven dat alleen het creëren van waarde en een juiste waardeperceptie van de klant, merken en producten vooruit kan helpen en innovaties kan ondersteunen. Het komt er bijgevolg op aan dat nationale spelers en retailers de kwaliteit van hun producten bewijzen om hun klanten aan zich te binden. Het logo ‘Gekozen product van het jaar’ en zijn varianten kan hen daarbij helpen.”
"Niet onbelangrijk: meer dan 70% van de Belgen kent de logo’s"
Evaluatiecriteria
Methodiek
Hoe worden de producten gekozen die voor een van de logo’s in aanmerking kunnen komen? Philippe Gelder: “Om de producten te selecteren die in aanmerking komen voor certificering, hebben we een specifieke methodiek ontwikkeld. Die wordt trouwens voortdurend verbeterd in lijn met maatschappelijke veranderingen. Ze houdt in de eerste plaats rekening met de consument, daar kunnen we niet omheen. En ook met de (al dan niet mobiele) touchpoints online, die de aandachtsspanne van de consument verkorten.”
Ook MVO
“De methodiek is uitgedacht, ontwikkeld en afgestemd met NielsenIQ. De evaluatiecriteria omvatten 'waargenomen innovatie, aantrekkelijkheid, koopintentie en tevredenheid' met betrekking tot de producten, maar ook criteria die de dimensie Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) meten, want ook die zijn essentieel bij de beoordeling. Alle producten die in aanmerking komen om verkozen te worden, worden eerst getest via treetz. Dat is de tool die inzichten verzamelt van de consumenten over die producten en over de consumentenjourney in real time, online.”
Impact van de logo’s
Philippe Gelder legt de nadruk op het feit dat de deelnemende merken die het logo uiteindelijk mogen afbeelden op hun product, een gemiddelde omzetstijging kennen tot 25%. “Sommige merken schieten daar ver bovenuit. BIC zag naar eigen zeggen zijn verkoop stijgen met 32%. De logo’s hebben een enorme impact omdat ze de aankoop van een product aanmoedigen. Niet onbelangrijk: meer dan 70% van de Belgen kent de logo’s.”
“De hierboven geschetste methodiek van beoordeling en toekenning van de logo’s, passen we strikt toe in bijna 40 landen. Een teken voor bedrijven én consumenten dat onze organisatie het ernstig meent …”, besluit de CEO Voted Product of the Year Worldwide.
Vier certificaties
‘Gekozen Product van het Jaar’
Voor nationale merken die een nieuw product willen promoten of een vernieuwing.
‘Gekozen Merk van het Jaar’
Als teken van vertrouwen dat de consument heeft in uw merk.
‘Gekozen Huismerk product van het Jaar’
Voor huismerken die een nieuw product willen promoten of een vernieuwing.
‘Gekozen Winkelketen van het Jaar’
Bekroont de voorkeur van de consument en helpt verder zijn vertrouwen te versterken in uw winkelketen of verkooppunt.
Om te weten wat u precies moet doen om een van deze certificaties te kunnen verkrijgen: contacteer Katia Van Eecke: katia.vaneecke@poyworldwide.com - +32 475 62 90 57 / www.poybenelux.com.