“meer dan ooit cruciaal om innovaties bij de consument te promoten”
entertainment rond producten wordt essentieel
De coronacrisis gooit onze prioriteiten door mekaar en heeft een enorme impact op ontelbare bedrijven en handelszaken. Daniel van Dongen, Country Manager Benelux Gekozen Product van het Jaar, benadrukt in onderstaand interview dat het net daarom cruciaal is te blijven innoveren en die innovaties te toetsen bij de klanten. Primordiale schakel in dat proces is Gekozen Product van het Jaar, een logo dat de stem van de consument uitdrukt.
Innovatie is het DNA van het Gekozen Product van het Jaar. Zijn innovaties relevant in de huidige crisis?
Daniel van Dongen: “Het is meer dan ooit essentieel om productinnovaties bij de consument te promoten om voorkeuren te kennen, de verkoop te ondersteunen, maar natuurlijk ook om de intrinsieke waarde en goodwill van het merk te ondersteunen. Gekozen Product van het Jaar is een logo dat de stem van de consument uitdrukt en dit is primordiaal. Deze studie wordt gevoerd, geanalyseerd en gevalideerd door Nielsen, daarnaast wordt er gepeild naar de tevredenheid van de consument via een studie in reële consumptiesituaties via de treetz-app die wij ondersteunen. We wilden merken een reeks tools aanreiken om hun intrinsieke kwaliteiten bij consumenten te promoten om zich te onderscheiden en een meerwaarde te bieden aan hun producten (of diensten).”
U heeft het over innovatie, waarom is dit zo belangrijk voor uw concept?
“Gekozen Product van het Jaar zag in 1987 in Frankrijk het levenslicht en is op dit moment aanwezig in meer dan 40 landen over de hele wereld. Onze missie is om zo dicht mogelijk bij de consument te blijven, en die zijn de afgelopen 5 jaar aanzienlijk geëvolueerd. Ook de laatste 8 maanden was de versnelling van digitaal onvoorstelbaar. We moeten deze ontwikkeling bijblijven. Het QR-codelogo, producttests via de treetz-app en onze aangepaste methodologie hebben op deze trends geanticipeerd. Ons globaal moederbedrijf, verantwoordelijk voor R&D, kijkt continu vooruit zodat we merken een logo aan kunnen bieden in overeenstemming met hun vereisten en het gedrag van de consument.”
De Covid-crisis heeft gevolgen voor de consumptie, hoe zie je dat?
“Opvallend is dat de supermarkt door deze situatie als een van de weinige plaatsen openblijft, ongeacht de beperkingen in de strijd tegen het virus. Hierdoor wordt winkelen een andere ervaring, een beetje zoals naar een attractie gaan (lacht). We hebben namelijk niet zo heel veel mogelijkheden (buitenshuis) om onszelf af te leiden. Deze bezoeken worden minder frequent en we zijn van mening dat het vertellen van verhalen, ik zou zelfs durven zeggen ‘entertainment rond producten’ vandaag meer dan ooit essentieel is om te differentiëren en voorkeur te krijgen van de consument.”
Mist het rode logo niet de connectie met de producteigenschappen van de winnende producten?
“De personalisatie van het aanbod is natuurlijk een trend die Gekozen product van het Jaar heeft waargenomen. Met name Covid heeft de belangstelling voor de herkomst van producten versneld. Winnaars kunnen het logo personaliseren door de USP’s te benadrukken. Bijvoorbeeld dat het gemaakt is in België, dat het een biologisch of zelfs een veganistisch product is. Het is essentieel om de specifieke eigenschappen en benefits van een product te kunnen aangeven, evenals de beoordeling die is verkregen bij de producttest in een echte consumentensituatie. Deze elementen zijn perfect te integreren in het logo en zorgen voor heldere communicatie. Daarbij kunnen de winnaars via een unieke QR-code relevante content delen met de consument. Ons logo is nog nooit zo krachtig geweest als overtuigingsmiddel en verleidingstool als in deze periode, die ons dwingt onze creativiteit te verdubbelen en volledig in harmonie te zijn met het snel veranderende gedrag van de consument.”