Bakkerij Buntinx
INGEDIEND DOOR: Bakkerij Buntinx
NAAM EN VOORNAAM: Michelle Buntinx
TELEFOONNUMMER: 089/50.40.09
E-MAILADRES: michelle@bakkerij-buntinx.be
PROJECT: Een nieuwe winkel met een vernieuwend concept
DOELSTELLING(EN): De unieke beleving en het totaalconcept staan centraal.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Maaseik
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: Karl Ackx, Bossuyt shopinteriors
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: Bossuyt shopinteriors
ARCHITECTUUR/DESIGN
Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?
Industrieel, landelijk, met hoogwaardige materialen.
Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?
We kozen voor een landelijk/industriële look dat tijdloos is, waardoor iedere klant zich meteen thuis voelt.
Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?
Het pand, dat voorheen een schoenenwinkel met stockruimte was kreeg een nieuwe functie. De grootste uitdaging was om het totaal vooropgestelde concept te plaatsen in een te renoveren pand.
INVULLING RUIMTE
In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?
Bij de ingang komt de klant terecht in de take-away zone, waar men verse salades, soepen en gekoelde dranken zelf kan nemen. Verder is er een broodjescorner waar broodjes à la minute worden klaargemaakt en een shop in shop van chocolade. Het bakkerijgedeelte is helemaal naar de voorgrond gebracht. Het brood is geplaatst in imposante hangrekken bevestigd aan het plafond.
Daarnaast is er een ‘horeca-gedeelte’ waar leuke gerechten worden geserveerd, die allemaal in het teken van brood staan. Ook hier is er goed nagedacht bij het gebruik van de materialen.
Is er een bepaalde routing uitgetekend?
Ja, de klant wordt als het ware door de hele winkel geloodst waardoor hij of zij voorbij alle producten passeert. Alles werd ook naar de voorgrond gebracht zodat er buiten het brood geen producten tegen de wand zijn geplaatst.
In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?
Verlichting is een belangrijke factor. We hebben ervoor gekozen om het plafond en alle muren zwart te schilderen. Dankzij de grote glaspartijen en de goede verlichting komt dit goed tot zijn recht.
Hoe is de etalage opgevat?
De winkel is voorzien van vele glaspartijen, waardoor de winkel en eetruimte zelf dienst doen als etalage.
KEUZE MATERIALEN
Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?
Carrara marmer, gerecupereerd olm hout, zwarte marmer.
In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de de winkel wil uitstralen?
Het is een hip concept waar de materialen bijdragen tot duurzaamheid. Er is gekozen voor natuurlijke materialen, wat ook voor een luxueuze uitstraling zorgt.
Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?
Ja, ons gebak komt nu nog beter tot zijn recht. Klanten komen reeds van enkele dorpen verder voor onze patisserie, en dit zal alleen maar toenemen dankzij onze nieuwe winkel.
KLEUREN
Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?
Zwart/wit/hout
AFWERKING
Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?
Er is gekozen voor zeer duurzame materialen. Natuursteen en gerecupereerde olm staan centraal.
DUURZAAMHEID
Hoe is er rekening gehouden met het beperken van de ecologische voetafdruk?
Onze koelingen werden allemaal geplaatst op een CO2 centrale.
TECHNOLOGIE
Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten zoals bijvoorbeeld digitale schermen, RFID technologie of Beacons?
Er is een pick-up point aan de zijgevel waar klanten hun bestellingen (via webshop) mits voorafbetaling kunnen afhalen.