Bakkerij Adams
INGEDIEND DOOR: Bakkerij Adams
NAAM EN VOORNAAM: Ronald Adams
TELEFOONNUMMER: 014/69.90.70
E-MAILADRES: administratie@bakkerijadams.be
PROJECT: Winkelvernieuwing Bakkerij Adams BVBA
DOELSTELLING(EN): De winkel mocht geen standaard bakkerswinkel worden. We wilden een moderne, warme winkel creëren met een sterke link naar de ambacht. Producten moeten in het oog springen, de kwaliteit en luxe moet gezien worden evenals het mooie, ambachtelijke bakkersvak. Daarom willen we laten zien wat er achter de schermen gebeurt. Al sinds we bestaan is onze pay off 'Het geheim van de bakker...' Dit laten we al zien via columns, onze nieuwsbrief, socials en dat wilden we ook in het echt laten zien. We wilden tonen hoe mooi het vak is, hoe onze bakkers de lekkerste gebakjes maken en worstenbroodjes invouwen, hoe hard ze werken, dat er ook wel eens iets kan mislukken en dat alles vers is. Zo kan men de kennis en ambacht zien, ruiken, voelen en proeven. We streven naar een winkel waar de klant zich welkom voelt, waar service en persoonlijke aandacht voor de klant centraal staan en men het bakkersvak een beetje kan beleven.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Baarle-Hertog
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: Hanssen Interior Design B.V. voor de winkelinrichting, De Bont Architecten voor de architectuur
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: Redie Interieurs B.V.
BUDGETTERING
Vooropgestelde budget: € 140.000
Uiteindelijke budget: € 160.000
ARCHITECTUUR/DESIGN
Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?
De entrée is geaccentueerd met een gestileerde Arc de Triomphe als referentie naar de hoofdstad van de croissant. Conceptueel hebben we de arc als basis genomen voor onze routing in de winkel. De verticale arc in de gevel hebben we visueel plat gelegd in de bakkerswinkel waardoor de basislijnen van de arc de routing/hoofdstructuur vormen van de winkel. In het hart van de winkel hebben we een black box ontworpen die fungeert als een podium waarin het brood de hoofdrol speelt. De black box lieert aan het concept 'Het geheim van de bakker...' Door op het einde van de winkel een tweede deels glazen façade te plaatsen ontstaat er een open verbinding tussen de winkel en het bakkersatelier waar live wordt gewerkt.
Het doel was om één organisch geheel van de zaak te maken. Winkel en bakkerij mochten in elkaar overvloeien en dit is gerealiseerd. Binnen werd dit letterlijk genomen door een open wand te plaatsen met enkel glas onderaan. Ook de toonbank loopt door evenals de verlichting. Aan de buitenkant loopt de gevelbezetting door tot en met het atelier.
Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?
De omkaderde inkom geeft de gevel volume en zorgt ervoor dat de klanten zich welkom voelen. De duidelijke routing laat klanten genieten van het hele scala aan producten met als finishing touch een kijkje in de bakkerij. Klanten kunnen enerzijds rustig rondkijken, en anderzijds ook snel een brood meenemen. De winkeldame neemt de klant mee. Door de openheid is er voldoende ruimte om vragen te stellen, informatie te vragen of even gezellig te kletsen, niet alleen met de winkeldames maar ook met de bakkers.
Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?
Het pand is een oud Belgisch pand dat vroeger een woonhuis is geweest. De uitdaging was om een open ruimte te creëren met grote ramen waarbij rekening moest gehouden worden met de draagconstructie. Pas bij de opbrekingen wisten we precies hoe de constructie van het pand in elkaar zat. Tijdens de verbouwingen van onze bakkerij waren maar één week gesloten. Goed plannen was onze centrale taak.
INVULLING RUIMTE
In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?
- Klantgedeelte: de bedieningswinkel waarbij de klant de mogelijkheid heeft om rond te lopen en (impuls)aankopen te doen. De verpakte materialen zoals salades en charcuterie/kaasjes kan men zelf nemen uit de koelvitrine of granola, koek of cake uit de rekken. Echter, grotendeels wordt de klant bediend van achter de toonbank aangezien we service en ambacht het belangrijkste vinden. Klanten kunnen kiezen hoe ze hun brood gesneden willen hebben en we snijden charcuterie en kaas ook vers.
- Bedieningsgedeelte: het gedeelte voor het personeel. Voorzien van een black box passend bij het thema 'Het geheim van de bakker...' dat we letterlijk laten zien. In de counter is gekozen voor een broodtoog, een patisseriegedeelte, hartig gedeelte, een koffiekoekentoog en de bonboncounter.
- Atelier: het uitgangspunt was een open verbinding met de bakkerij om te laten zien wat er achter de schermen gebeurt. Hierdoor is er ook een gemakkelijk contact tussen de klant en de bakkers mogelijk.
Is er een bepaalde routing uitgetekend?
Er is een aparte in- en uitgang. Vanaf de ingang word je vanzelf langs de counter geleid waardoor je bij de uitgang uitkopmt. Voor de zelfbediening is het mogelijk om rond het middeneiland te lopen.
In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?
Verlichting speelt een zeer grote rol. De fase rail boven de counter accentueert de routing en de verschillende productgroepen. De rails lopen door in het atelier om de verbinding met deze ruimte te benadrukken. Er wordt twee keer een accent gelegd met de decoratieve pendelarmaturen aan een rode stoffen draad, die een knipoog zijn naar het rood in ons logo.
Hoe is de etalage opgevat?
De twee grote zelfbedieningsmeubels voor de ramen dienen tevens als etalage.
KEUZE MATERIALEN
Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?
Het basisconcept is opgebouwd uit natuurlijke zand- en houttonen:
De vloer is opgebouwd uit een praktische keramische tegel, in een lichteiken visgraatmotief.
De twee basisvolumes (counters) zijn uitgewerkt als monoblock met Caesarstone (Topus Concrete satin)
waarin het Bakkerij Adamslogo subtiel met een laserjet als een reliëf is verwerkt.
De winkel wordt verbonden door diverse meubels met een verticale houten lamellen structuur in truffeleiken. De broodrekken en presentatiemeubels zijn voorzien van zwart gecoate stalen frames, uitgevoerd in een kruismotief. Het totale interieur wordt verbonden door de centrale black box.
De full-color achter de broodrekken is voorzien van een hexagon- of honingraatstructuur. De bij is indirect verantwoordelijk voor 30% van de voedingsindustrie. De kleur past wederom perfect bij de huisstijl.
In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de de winkel wil uitstralen?
De winkel moet warmte, authenticiteit en kwaliteit uitstralen. De beleving is open en eerlijk, wat mede gerealiseerd wordt door de natuurlijke materialen en het open karakter. De winkel heeft een tijdloze, elegante uitstraling waarin het product centraal staat en 'Het geheim van de bakker...' deels onthult wordt.
Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?
De klanten van onze winkel kiezen voor goede producten, ambacht en de lokale bakker. De materialen stralen kwaliteit, warmte en openheid uit. De transparantie moet een nieuwe groep aanspreken, de groep die nu vaak bij de supermarkt winkelt.
Praktisch is er gelet op zaken als automatische deuren, voor gemak en vanzelfsprekend kinderwagen- en rolstoeltoegankelijkheid.
KLEUREN
Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?
Er wordt enkel gebruik gemaakt van natuurlijke tonen en kleuren waardoor de producten optimaal tot hun recht komen. Door middel van glas toe te voegen ontstaat transparantie waardoor het bakkersvak tot leven komt.
VERLICHTING
Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?
Zodra het om voeding gaat is de juiste verlichting essentieel. Zo wordt er bij het brood gebruik gemaakt van goud/gele verlichting waardoor het brood een verse uitstraling krijgt. Bij de patisserie is een natuurlijke verlichting belangrijk, waardoor vruchten en slagroom een extra frisse uitstraling krijgen. Ook bij de bonbons en de verpakte waren is de natuurlijke verlichting van essentieel belang.
Een gevoel van warmte wordt gecreëerd door de twee clusters van decoratieve pendelarmaturen aan een rode stoffen draad, die een knipoog zijn naar het rood in ons logo. Deze twee clusters hangen aan de entrée en uitgang.
In de nissen is gebruik gemaakt van indirecte verlichting om de producten nog meer aandacht te geven.
AFWERKING
Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?
De counters zijn bewust opgebouwd in composiet waardoor de kern (dikte van het materiaal) in toon is met de oppervlakte. Hierdoor ontstaat een mono-block.
Het logo is met uiterste precisie in de counter verwerkt. Het is subtiel doch duidelijk aanwezig.
Bij de lamellenstructuur zijn de gaatjes die onstaan zijn bij de bevestiging van de latten in het zicht gelaten.
Dit opnieuw om de ambacht te laten zien. Het staal is bovendien met de hand vervaardigd.
De rolgordijnen, die naar beneden zijn wanneer winkel gesloten, laten foto's zien van producten en bakkers die aan het werk zijn. Bij de ingangsdeur staat er met een knipoog 'Sorry, gesloten, wij leggen nog even de kers op de taart...' om wederom in het thema te blijven.
DUURZAAMHEID
Hoe is er rekening gehouden met het beperken van de ecologische voetafdruk?
Op verschillende manieren is er rekening gehouden met de ecologische voetafdruk:
- Door led-verlichting toe te passen;
- Het gebruikte hout voor de verticale lamellen is FSC gecertificeerd;
- De keramische vloertegel is cradle to cradle;
- Het composiet van de counters is ook 100% recyclebaar;
- De koelingen voldoen aan de juiste energie labels met de nieuwst energiezuinige technieken.
TECHNOLOGIE
Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten zoals bijvoorbeeld digitale schermen, RFID technologie of Beacons?
De klant merkt vrij weinig van alle technologieën. Wat de klant vooral wil weten is de voedingsinformatie, prijzen en temperaturen. Achter de schermen is alles gekoppeld. We beschikken over productfiches met allergenen en voedingsinformatie, een webshop, betaalterminals, ... Digitale schermen zijn niet nodig, want onze eigen bakkers bieden real life beleving en interactie.