Marketing & communicatiePremium

“Snelle switch naar onlineverkoop redt veel handelaars”

Joris Beckers en Ann Verhetsel (UAntwerpen) onderzoeken situatie winkeliers in coronatijd

webshop

De helft van de handelaars die nog geen webshop had, ging online tijdens de lockdown. Dankzij e-commerce draaiden de winkels 20% van hun normale omzet. “Samen met de hinderpremie blijkt dat voor de meesten net genoeg om te overleven en nu te heropenen”, zegt Joris Beckers (UAntwerpen).

Reddingsboei

Tot voor corona was een webshop meer iets voor de grote ketens. Het opzetten van een online verkoopkanaal kost tijd, iets wat de kleine winkelier in normale tijden niet had. Bovendien bleken de klanten er geen nood aan te hebben. Slecht één derde van de Vlaamse winkels en restaurants verkocht online voor corona ons land trof. Maar het internet bleek echter de reddingsboei voor de sector sinds de verplichte sluiting. Dat blijkt uit een studie van het Departement Transport en Ruimtelijke Economie van de Universiteit Antwerpen.

De switch, mede ondersteund door de vele acties van de sectororganisaties, wierp vruchten af. “We merken een duidelijke positieve evolutie in het aantal lokale online bestellingen, de klanten laten hun lokale winkel niet in de steek” zegt prof. Ann Verhetsel. “90% van de online omzet komt van klanten binnen de eigen provincie. De Vlaming heeft dus geluisterd naar de herhaalde oproepen en steunt duidelijk de handelaar om de hoek, die nu zelf snel een website in elkaar knutselde of via Instagram take-away adverteert.”

Transportkosten niet gerecupereerd

De levering van de artikelen blijft echter een knelpunt. Het blijkt moeilijk voor de lokale handelaars om de transportkosten door te rekenen. De winkeliers leveren vaak zelf de pakjes binnen een beperkte straal. De bijhorende transportkosten wordt door net iets meer dan de handelaars niet gerecupereerd.

Daarnaast blijkt vooral bpost de grote logistieke winnaar te zijn. Dr. Joris Beckers: “Meer dan 80% van de nieuwe webshops koos voor bpost om de pakjes te laten leveren. Alle heisa rond de vertragingen en de kostenverhoging lijken onze nationale koerier voorlopig geen parten te spelen.”

Fysieke winkel blijft belangrijkste

De internetverkoop, in combinatie met de hinderpremie van de overheid, helpt de meeste handelaars dus om de moeilijke periode door te komen, maar de onderzoekers verwachten een terugval van die onlineverkoop in de toekomst. Voor de overgrote meerderheid (83%) van de handelaars blijft de fysieke winkel het voornaamste verkoopskanaal.
 
Om te onderzoeken hoe deze resultaten verschillen tussen gemeenten en sectoren nodigen de wetenschappers alle winkeliers en horeca-uitbaters uit om de enquête in te vullen. Op deze manier kunnen we de gevolgen van de crisis beter in kaart brengen en te weten komen of ook de kleine winkelier op weg is naar een omnichannelaanpak. Meer info is te vinden op: www.uantwerpen.be/detailhandelincoronatijd
 
De enquête zelf is rechtstreeks hier invullen.  

De belangrijkste bevindingen op een rijtje:

Momenteel hebben 136 handelaars de enquête ingevuld. We mikken specifiek op de kleine retail en horeca door via de steden en provincies te gaan. Zij zijn zeer geïnteresseerd om te weten hoe ze de detailhandel kunnen helpen en zijn bezig met de verdere verspreiding.

  • 66% verkocht nog niet online voor corona. De redenen hiervoor waren:
    o  Klanten hebben er geen nood aan (“past niet in de beleving”, “haalt het concept onderuit”)
    o  Teveel moeite/tijd
  •  Marktgebied niet fysieke bestellingen:
    o  voor corona: 66% lokaal / 15% binnen de provincie
    o  tijdens maatregelen: 80% lokaal / 11% binnen de provincie
  •   Hoe belangrijk is e-commerce voor de winkel (schaal 1-5):
    o  Voor corona: gemiddelde score 1,71. Niet belangrijk dus.
    o  Tijdens corona: gemiddelde score 3,4. 40% duidt een score van 5 aan
  • 49% van de respondenten heeft iets aangepast in zijn/haar winkel
    o  44% had geen webshop voor corona, nu wel
    o  54% heeft zijn/haar webshop uitgebreid
  • De fysieke winkel blijft het belangrijkste verkoopkanaal voor 83% van de respondenten
  • Tijdens de sluiting haalden de winkels gemiddeld 20% van hun omzet.
  • Buiten 1 webshop kozen alle nieuwe spelers voor bpost. 81,8% van alle winkels die een webshop openden of hun kanaal uitbreidden, kozen voor bpost.
  • Van diegenen die iets aanpasten aan hun onlinekanaal of een nieuw kanaal openden:
    o  60% deed dit volledig zelf, zonder hulp van buitenaf.
  •  52% recupereert de transportkost niet.
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Marie Verhulst
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine