Voortdurend veranderen is sleutel tot succes
Kookdepot opende tweede winkel in Hasselt tijdens coronacrisis
Een tweede vestiging openen in volle coronacrisis, evident is het niet. Toch staat er ongeveer een jaar na de door de lockdown uitgestelde opening een aantrekkelijke kookwinkel in het centrum van Hasselt. "Had ik in januari 2020 geweten wat me te wachten stond, dan had ik het hele gebeuren met een jaar of twee uitgesteld", vertelt Ilse Broux (Kookdepot). "Toch hebben we alles op alles gezet om snel een goede webshop uit te bouwen; het mooie weer heeft ook veel goed gemaakt. Zowel online als offline probeer ik de winkel zo dynamisch mogelijk te houden en dat werpt zijn vruchten af."
Niet stilzitten
Ilse Broux houdt niet van stilzitten. Drie jaar geleden verhuisde ze naar een gloednieuwe vestiging in Diest, vorig jaar opende een tweede vestiging in het centrum van Hasselt - met enige vertraging vanwege de coronacrisis, helaas. "Met één winkel blijf je wat beperkt in stockage en volumevoordeel. Mijn dochter wou mee in de zaak stappen, en een tweede winkel was dan een logische stap. Ik ben zelf van Hasselt en vond het jammer dat er hier geen kookwinkels meer zijn. Ik deed dus ook niemand kwaad. Dat vind ik ook belangrijk, je moet een beetje collegiaal blijven."
De winkel is ingericht met modulaire blokken, die makkelijk in andere constellaties te plaatsen zijn. "Ik houd van dynamiek in de winkel. We zijn nog niet lang open, maar de inrichting is al volledig veranderd. Die blokken waren een zegen: tijdens de lockdown hebben we die allemaal naar de etalage geschoven, om toch maar zoveel mogelijk te kunnen laten zien. We blijven zoeken en veranderen. Dat is het belangrijkste, zorgen dat er altijd beweging is. In het begin stond outdoor achteraan, maar dat bleek beter vooraan te werken. Je weet zulke zaken pas als de winkel open is."
Hoe was het tot nu toe?
"2020 was uiteraard moeilijk. We hebben een heel moeilijke start gehad – een week voor we zouden opengaan, begon de lockdown. In november, normaal gezien een maand die een goede voorloper is op kerstperiode, kregen we weer een lockdown. We mogen ook nog steeds geen demonstraties of workshops doen, iets waar we traditioneeel sterk in zijn. Nu zijn we open, maar men raadt nog steeds het funshoppen af. Waarom ga je naar een grote stad? Voor de funshopping. Iedereen blijft dus rond zijn kerktoren, en dat voelen we in Diest: daar hebben we enorm geplust dit jaar, ondanks de lockdown. We hoorden heel vaak dat klanten niet naar de grote steden gaan omdat ze geen terrasje kunnen doen en nog niet eens naar het toilet kunnen. Hier voelen we dat ook."
Hebt u spijt van uw beslissing?
"Ik heb in januari de beslissing genomen. Had ik geweten wat er ons te wachten stond, dan had ik het uitgesteld, niet afgesteld. Hasselt plukt de vruchten van de ervaring die we in Diest hebben opgebouwd. Er is wel nog een verschil in verkoop: in Diest kennen ze mij, ik heb daar iets opgebouwd. Dat kan je niet van de ene dag op de andere in een andere stad. Hasselt is ook groter, dus dat is minder persoonlijk. Het is ook anders. Wat in Diest goed verkoopt, verkoopt hier niet per se goed, en vice versa. Het zit in zeer subtiele zaken, zoals de vorm van een wijnglas. Diest werkt al enkele jaren met een centrummanager; Hasselt is daar in 2020 mee begonnen. Beide managers doen hun uiterste best om ons te ondersteunen."
Gered door webshop
Ondertussen hebben jullie opnieuw een webshop. Heeft die wat goedgemaakt?
"Sinds de tweede lockdown hebben we daar inderdaad veel aan gehad. In de eerste lockdown hadden we geen webshop, maar toen verkocht ik in Diest heel veel outdoor, op afspraak. Hasselt was nul, we waren nog niet eens open geweest. De mensen kennen je niet, dat begrijp ik. Maar in Diest was het best goed: niemand kon op vakantie en het weer zat mee. Toen we weer open mochten, heeft Hasselt wel gedraaid - nog niet hoe het moet zijn, maar voldoende. Dan moesten we eind oktober weer dicht en dachten we: oei, wat nu? Ik had niet verwacht dat we in december opnieuw zouden mogen opengaan. Met ons tweeën hebben we alles op alles gezet om de webshop in orde te krijgen. We hebben halsoverkop nog een feestfolder gemaakt. Die feestfolder, met een breed gamma aan artikelen, hadden we ook integraal op onze website gezet, volledig digitaal. Dat ging erg goed. We hebben die ook nog persoonlijk op naam verstuurd met de post, om mensen naar de webshop te leiden. Zo hebben we wel veel goedgemaakt."
De opening in december heeft wellicht ook geholpen?
"Jazeker. Zonder heropening in december hadden we lang niet de omzet gehaald die we nu gehaald hebben, maar ik had er mij mentaal al bij neergelegd. We hadden ook onze aankopen wat verminderd omdat we ook niet goed wisten hoe het zou evolueren. En áls we dan in december opengingen, wat gingen de mensen dan doen? Je wist het gewoon niet. Hier kunnen we niet vergelijken met andere jaren, maar Diest heeft héél goed gedraaid en daar is nooit een overrompeling geweest. De mensen die kwamen, kochten. We hoorden ook vaak dat ze al een selectie op de webshop hadden gemaakt. Ze wisten al wat we hadden en ze wisten wat ze wilden. Dat toont nog eens mooi aan dat we niet enkel op een webshop kunnen werken. De mensen komen nog steeds graag naar de winkel, ze willen het product voelen en zien."
Enkele jaren geleden hebben jullie ook geprobeerd met een webshop. Wat was het verschil?
"Deze keer hebben we het persoonlijk aangepakt en hebben we er onze eigen identiteit in gestoken. Onze vorige webshop was nogal generiek en dat werkt niet, je moet er echt over nadenken. Je webshop is een verlengde van je winkel, je moet de klant zoveel mogelijk dat gevoel geven. De webshop staat nog steeds niet voor de volle 100% op punt. Dat kregen we onmogelijk op tijd klaar, we hebben ook heel veel artikelen. Maar wat erop staat, is duidelijk. We hebben ook duidelijk gemeld dat de webshop nog niet compleet was, maar dat klanten ons altijd mochten mailen of bellen. We waren ook 24/7 bereikbaar via de telefoon, die werd doorgeschakeld. Zo hebben we ook heel veel mensen kunnen helpen. We gaan die webshop nog optimaliseren door hem te koppelen aan onze voorraad, want we voelen dat daar nog meer in zit."
Was u daar zonder coronacrisis aan begonnen?
"Neen, omdat we ook voelen dat grote stukken beter niet online worden gekocht. Een voorbeeld: rond kerst kwam er een klant die van zijn moeder een Big Green Egg gekregen. Die had dat besteld via een webshop. Maar hij had gewoon het ei. Geen onderstel, geen convector, niks. Die zei heel eerlijk: kunnen jullie mij voorthelpen, want ik kan er niks mee. Wij hebben die klant met veel plezier verder geholpen, en we weten: die blijft terugkomen voor accessoires. Dat houdt mij tegen om zomaar alles online te geven. Bij bepaalde zaken heb je uitleg nodig, en we geven die het liefst voor je iets koopt. Daar staan wij sterk in: we leveren die grote stukken aan huis, we geven uitleg. Dat zijn zaken waarop ik heel sterk wil werken: wij gooien niet met kortingen, maar we geven wel service. Meer en meer mensen beseffen dat. Ze krijgen misschien geen gratis convector, maar ze worden wel geholpen. En op termijn pluk je daar de vruchten van. Maar we hebben wel ondervonden dat een webshop een uitstekend uithangbord is. Online bereik je een publiek dat anders misschien niet naar je winkel zou komen. Je kunt niet alles in je etalage leggen, en mensen zijn vaak verrast dat we zoveel hebben. We maken ook veel gebruik van sociale media om het contact met de mensen te onderhouden."
De laatste jaren ging het voor veel kookwinkels niet zo goed. U heeft er zelf hebt u er bewust voor gekozen om een tweede zaak te openen. Wat doet u anders?
"Ik kan niet voor mijn concullega's spreken, maar zelf heb ik alleen maar geplust in de laatste jaren. 2011 en 2012 waren topjaren, dan heb ik een terugval gekend. Ik heb dan een reorganisatie doorgevoerd, met veel meer nadruk op demonstraties en meer outdoor in mijn assortiment, en sindsdien is het alleen maar in stijgende lijn gegaan. De verhuis in Diest twee jaar geleden heeft me ook een enorme boost gegeven. Ik zeg het niet graag, want ik vind het heel erg voor de horeca, de kappers, de kledingszaken … voor iedereen die het moeilijk heeft, maar ondanks de moeilijke start in Hasselt heb ik geen slecht jaar achter de rug."
Denkt u dat het effect blijvend zal zijn?
"Neen. Ik denk niet dat ik in 2021 nog veel potten en pannen zal verkopen; iedereen heeft er al genoeg. Outdoor was ook enorm. Het weer speelde ook in ons voordeel. Ook in het najaar hebben we goed gedraaid: iedereen raadde maar aan om buiten, buiten, buiten af te spreken. Ik zal dus op zoek moeten gaan naar nieuwe zaken in mijn assortiment."
Denkt u na over vuurkorven en dergelijke?
"Neen, dat ligt wat te ver van ons bed. We gaan we het buiten koken nog meer promoten. Onze leveranciers zitten ook niet stil en buitenkeukens zijn sterk in opmars; die worden vaak verkocht in combinatie met een zwembad en een poolhouse. We spreken wel mensen aan die buitenkeukens bouwen, om ons dan als referentie te geven voor de toestellen. De meeste buitenkeukenbouwers willen liever niet te veel met die toestellen te maken hebben. Nu zijn we aan het bekijken met wie we kunnen samenwerken daarvoor. Zo blijven we in beweging; dat is het allerbelangrijkste."