Kookdepot Diest wil kooktempel in de streek worden
Verhuizing naar groter pand inspireert klant nog meer
Ilse Broux, de leading lady achter Kookdepot, maakte van haar grootste interesse haar beroep. Wat ooit begon als een minikookwinkel van 50 m², is nu uitgegroeid tot een kookwinkel van 350 m² om u tegen te zeggen. De verhuizing naar het nieuwe en vooral grotere pand geeft Ilse nog meer potentieel om de referentie te worden in Diest en omstreken. Met een gepersonaliseerde service en een zeer ruim aanbod wil Ilse duidelijk het verschil maken met online shops.
Van architect naar kookwinkel
“Zo’n vijftien jaar geleden is het verhaal van Kookdepot gestart. Ik ben begonnen met een heel beperkt aanbod in een klein kookwinkeltje van zo’n 50 m². De kookhype van de afgelopen jaren heeft ervoor gezorgd dat ik elk jaar bleef groeien en moest verhuizen naar een groter pand, iets wat ik meerdere keren heb moeten doen.
Ik vind dat je beter iets uittest in een kleine winkel om zo verder te groeien in plaats van het meteen heel groots te zien. Het aanbod was toen heel beperkt, ik had nog geen elektro en ik had bijvoorbeeld maar één reeks pannen. Dat is niet meer te vergelijken met wat ik nu heb.”
Groot aanbod noodzakelijk
“Een uitgebreid aanbod is echt noodzakelijk tegenwoordig. Het is ook een middel om de klanten naar jouw winkel te lokken. De steeds veeleisender klant wil graag veel keuze hebben. Ergens is dat ook een manier om je te wapenen tegen het grote aanbod dat je online vindt.”
Carrièreswitch
“Ik heb eigenlijk architectuur gestudeerd, maar koken was altijd al een grote passie. Op zich deed ik het beroep wel graag, maar ik miste het sociale aspect enorm. Door het bureauwerk kwam ik te weinig in contact met andere mensen. Nu, in de winkel heb ik dagelijks nieuwe sociale contacten, wat het nog boeiender maakt. Bovendien kom ik uit een nest van zelfstandigen, dus het ondernemersbloed stroomt wel door mij.”
Niet naar de grote stad
“Ik moest altijd naar een grotere stad gaan als ik zelf kookgerei wou kopen, zeker als ik naar een winkel wou met een uitgebreid aanbod. Diest is een heel mooi en gezellig stadje en er was hier nog geen mooie kookwinkel. Bovendien was het voor mij erg makkelijk om de winkel te combineren met de kinderen en hun school.”
Nieuw pand
“Toen het nieuwe pand te koop stond, moest ik niet lang nadenken. Het is altijd al een droompand geweest en er is ook veel meer passage. Sinds begin oktober zitten we er. We wilden er ook echt in oktober in zitten, zodat we goed ingewerkt waren voor de eindejaarsperiode. Dankzij de grootte van het pand kunnen we op een heel overzichtelijke en rustige manier alles presenteren. Daarenboven moesten we de winkel enkel een goede opfrisbeurt geven, de basis was al zeer goed.”
Lovende reacties
“De reacties op het nieuwe pand waren heel positief, zowel van de klanten als van de vertegenwoordigers. Zij sporen andere vertegenwoordigers zelfs aan om eens te komen kijken bij ons! De nieuwe winkel heeft bovendien al zijn effect op ons klantenbestand. Ik merk nu al dat we er veel nieuwe klanten bij hebben.”
Klanten
“De Kookdepot-klant kan je omschrijven als mensen die op zoek zijn naar kwalitatieve producten en die een goede service en advies erg appreciëren. Onze actieradius gaat tot zo’n 40 km. Al willen we dat met de nieuwe winkel nog verder uitbreiden en willen we vooral mensen van Waals-Brabant aantrekken. Daar merken we dat er nog een enorm groeipotentieel zit, en we willen daar graag een graantje van meepikken.
Webshop
“We hebben zelf een tijdje een webshop gehad, maar er kruipt ontzettend veel werk in en er hangt een serieus prijskaartje aan. We hebben ook gemerkt dat dat voor ons niet opweegt om het te blijven doen. Maar als klanten vragen om iets op te sturen, doen we dat wel altijd om die extra service aan te bieden.”
de kracht van Video
“Waar we steeds meer op zullen inzetten en heel sterk in geloven, is de kracht van video’s op onze website en social media. Bij het openingsweekend van de nieuwe winkel hebben we een leuke video laten maken en er is daar heel veel reactie op gekomen. Zo willen we onze klanten blijven prikkelen met leuke video’s. We hopen dat ze, zodra ze het filmpje zien, meteen in de auto willen springen om te komen kijken en die beleving aan den lijve te ondervinden. Ik zie dergelijke video’s dan ook als onze online-etalage om mensen naar de winkel te trekken.”
Kookdemo’s & workshops
“Zo’n twee keer per maand organiseren we kookdemo’s en workshops in de winkel. Vooral naar aanleiding van de eindejaarsperiode zijn er meer workshops. Soms gebeurt het zelfs dat we voor één klant een toestel, bijvoorbeeld een GreenEgg, aansteken om te demonstreren.
Niet alleen voor de grotere elektrotoestellen, maar ook voor kleinere geschenkartikelen organiseren we demo’s. De klanten moeten zich niet op voorhand inschrijven voor deze demo’s en workshops. We willen het heel vrijblijvend houden. De klanten vinden dat ook fijner en krijgen zo minder het gevoel dat ze iets moeten kopen. Als ze het willen kopen, doen ze het toch.”
Testkeuken
“Op demodagen komen er externe mensen de toestellen en artikels demonstreren, maar op andere dagen gebeurt het ook heel vaak dat ik dat zelf doe. Als iemand bijvoorbeeld een mes of pan wil kopen, dan vind ik het erg belangrijk dat de klanten een goeie keuze kunnen maken. En dat doen ze het best door het product effectief eens in de hand te hebben en te gebruiken. Ik heb hier altijd wel iets liggen, zodat ze een mes meteen eens kunnen testen. Hetzelfde geldt voor de pannen. Klanten kunnen eens een eitje bakken.”
Gepersonaliseerde service
“Elke klant is uniek en moet dus ook een unieke behandeling/aanpak krijgen. Als de klant wil dat hij het toestel nog eens bij hem thuis uitgelegd krijgt en/of het geïnstalleerd moet worden, dan is dat perfect mogelijk en doen we dat met veel plezier. Daarnaast sta ik erop dat elke klant die hier binnenkomt, op de best mogelijke manier geadviseerd wordt. Als hij bijvoorbeeld op zoek is naar een mes of een kookpot, begin ik meteen een aantal belangrijke vragen te stellen. Wil hij het in de vaatwasser steken? Waarvoor wil hij het product het liefst gebruiken? Welk soort kookvuur heeft hij? Aan de hand van de antwoorden weet ik welke richting ik uit kan. Een klant die goed geadviseerd is, gaat tevreden naar huis. Iets wat hij nog een lange tijd zal onthouden, en hij zal de weg ook terugvinden naar je voor zijn volgende aankoop. Bovendien heb ik het gevoel dat de klant nog echt nood heeft aan advies. Veel mensen informeren zich al vaak op het net, maar die aandacht en dat extra woordje uitleg maken het verschil.”
Inspirerende thematafels
“Ik vind het belangrijk om iedereen die in de winkel komt, te inspireren. Dat doe ik aan de hand van tafels die elk een thema hebben. Zoals een tafel voor koffie en thee of een tafel voor tapas en aperitief. Wanneer de klant producten in een thema ziet staan, roept dat een bepaalde sfeer op en neemt hij al sneller meerdere producten van die tafel mee naar de kassa. Na ongeveer vier weken krijgen alle tafels een herschikking. Ook al blijven dezelfde producten op de tafel staan, door ze te herschikken, ontdekken de klanten telkens opnieuw andere producten.”
Etalage
“Ik heb opgemerkt dat sommige kookwinkels besparen op hun etalage, iets wat ik net niet doe. Om de vier weken laat ik door mijn etalagist de etalage veranderen, en dat loont echt. Een mooie etalage is al de eerste stap waardoor mensen willen binnenkomen. Producten die in de etalage liggen, verkopen ook altijd vlotter.”
Productengamma
“Heel veel producten die hier in de winkel liggen, heb ik getest. Als ik niet overtuigd ben van een bepaald artikel, komt het hier ook niet binnen. Ik moet echt achter het product staan om het te kunnen verkopen. Natuurlijk kruipt daar ook veel tijd in, maar alleen op die manier kan je je klanten optimaal adviseren. Bovendien komt je advies dan veel geloofwaardiger over. Het is zo belangrijk dat je altijd mee bent, want in onze branche evolueren sommige productcategorieën zo snel.“
SOCIALe MEDIA
“Ik blijf het onwaarschijnlijk vinden, wat voor een effect sociale media hebben. Zelf doe ik het niet wegens tijdgebrek en een gebrek aan voldoende kennis hierover, maar mijn etalagist doet dat geweldig. Zodra hij een foto plaatst van de winkel of van de nieuwe etalage, merk ik onmiddellijk het effect hiervan. Er zit zeker nog groeipotentieel in het aantal likes, maar langs de andere kant wil ik dat mensen spontaan die pagina liken als ze daar zin in hebben. Ik wil niet zomaar mensen aantrekken die mijn pagina liken en dan nooit naar de winkel komen.”
“Bovendien ben ik er geen fan van om allerlei wedstrijdjes en giveaways te organiseren. Dan trek je volgens mij niet het juiste publiek aan en al helemaal weinig tot geen extra klanten. Ik geef veel liever mijn trouwe klanten dan iets extra’s. Dat hebben we ook gedaan met de opening van de winkel aan de hand van een mooie goodiebag ter waarde van 80 euro. Ik heb hier veel van de fabrikanten gekregen, maar ik heb er zelf ook veel in gestoken. Zo heb ik onder andere ook samengewerkt met de lokale artisanale koekjesbakker, zodat zij ook iets leuks en vooral lekkers in de goodiebag kon steken.”
Kookdepot in het kort
- Adres: Koning Albertstraat 2, 3290 Diest
- Bestaat sinds: 2003
- Zaakvoerder: Ilse Broux
- Personeel: 1
- Belangrijkste merken: GreenEgg, Demeyere, KitchenAid, Jura, Peugeot
- Website: https://www.kookdepot.be
- Oppervlakte winkel: 350 m²
- Actieradius: 35-40 km
- Openingsuren:
Ma: gesloten
Di-za: 10:00 uur-18:00 uur
Zo: 13:30 uur-18:00 uur - Opmerkelijke info: uitgeroepen tot ‘Zelfstandige van het Jaar‘ door de stad Diest
Kassasysteem
“Met de nieuwe winkel is er ook een volledig nieuw kassasysteem gekomen. Bij ons vorige systeem botsten we te veel op limieten van wat al dan niet kon met het systeem, terwijl een goed kassasysteem je net efficiënter moet laten werken.
Zo kunnen we dagelijkse, wekelijkse of kwartaalanalyses uitvoeren die ons toelaten om heel kort en efficiënt op de bal te spelen. Daarnaast is het kassasysteem gekoppeld aan Mailchimp, zodat we heel doelgerichte mailcampagnes kunnen uitsturen naar een bepaald type klanten.”
Toekomst
“Het hoogtepunt van de branche is al een tijdje geleden bereikt. Maar het is aan de winkelier om hard en goed te blijven werken en scherp te blijven. Dan geloof ik dat er nog heel veel toekomstmuziek zit in de branche. Dat is ook wat wij hier met de nieuwe winkel willen doen. Nu is het belangrijker dat we nog bekender worden, zodat we klanten van verderaf kunnen aantrekken. Mijn doel is om de kooktempel van deze streek te worden. Ik wil een echte referentie worden, zodat mensen zeggen: ‘Als je het bij Ilse niet vindt, dan zal je het nergens vinden.’”