Marketing & communicatiePremium

7/7 GEOPEND OM TE CONCURREREN MET WEBSHOPS

Pieter Van Nerum voert kruistocht tegen wetgeving

Pieter Van Nerum (Brico Diest) werd eind maart veroordeeld omdat hij zijn zaak 7 dagen op 7 openhoudt en zo de wet op de wekelijkse rustdag niet respecteert. Hij kreeg opschorting van straf, wat hem sterkt in de overtuiging dat de wet uiteindelijk zal worden aangepast. “De wet dateert van 1960. De wereld is sindsdien grondig veranderd. Er zijn momenteel al zoveel uitzonderingen dat er een echte willekeur heerst. En hoe moet ik concurreren met webshops, die wel 24 uur op 24 open mogen zijn? Ik wil niet dat iedereen verplicht wordt om op zondag zijn winkel te openen, ik wil gewoon dat iedereen zelf kan kiezen wat hij doet."

Brico Diest

CONCURREREN MET WEBSHOPS

Pieter Van Nerum baat al twintig jaar lang de Brico in Diest uit. In 2015 zag hij zijn omzet ernstig dalen. “De oorzaak was de verkoop via het internet. Als je omzet met 10% daalt, dan moet je je kosten laten dalen. Op je vaste kosten kun je niet besparen, maar wel op je personeelskosten. In mijn geval waren 10% twee fte's. Niemand neemt graag afscheid van goed personeel, natuurlijk, en daarom heb ik een andere oplossing gezocht. Ik heb tegen mijn personeel gezegd: 'Ofwel komt iedereen één zondag per maand van 9 tot 13 uur werken aan 150%, zodat die omzetgroei kan compenseren wat we verliezen met de verkoop door webshops, ofwel gaan er twee weg.' Daarop heeft iedereen heel solidair gereageerd. Uiteraard blijft mijn personeel gewoon 38 uur per week werken. De zondagsuren mogen zij op een ander moment recupereren. Zij morren daar niet om. Ze recupereren bijvoorbeeld graag op woensdagnamiddag, om die tijd met de kinderen te kunnen doorbrengen."

“Natuurlijk is familieleven belangrijk. Daarom vraag ik dat mijn personeel slechts één zondag per maand vier uur lang komt werken”

Naar de rechter

Het werkte; Van Nerum slaagde erin het omzetverlies op te vangen. Bij een controle van de FOD Economie werd vorig jaar vastgesteld dat hij zijn 7/7-openingsuren ook als dusdanig afficheerde, en daarvoor werd hij op de vingers getikt. Hij weigerde verschillende minnelijke schikkingen te betalen en moest uiteindelijk voor de correctionele rechtbank verschijnen. Hij werd veroordeeld voor de overtreding, maar wel met een opschorting van straf.

“Ik ben dus een gelukkig man: voor mij betekent dit dat de rechtbank erkent dat er iets mis is met de huidige wetgeving en dat die dringend aangepast moet worden. Ik zal dan ook blijven voortdoen zoals ik bezig was. Nu ik opschorting heb gekregen, denk ik dat het hek van de dam is en dat iedereen in principe al vrij kan kiezen. Als ze mij niet straffen, dan zullen ze anderen wellicht ook niet straffen. Onlangs hebben Valerie Van Peel en Werner Janssen (N-VA, red.) trouwens een wetsvoorstel ingediend om de verplichte sluitingsdag af te schaffen. Unizo was tegen. Ze wilden mij trouwens ook niet helpen met juridisch advies rond deze rechtszaak. Hun argumentatie luidt dat ze de kleine zelfstandige willen beschermen, omdat die recht heeft op zijn zondagsrust. Maar van wanneer dateert die wet? Van toen iedereen nog op zondag naar de kerk ging. De katholieke zuil wil dat in stand houden, ten koste van de eigen leden. Ik heb mijn lidmaatschap bij Unizo dan ook met plezier opgezegd. Het gedachtegoed van Unizo is blijven stilstaan in de jaren 60. Als je hun argumenten leest, denk je dat op elk moment priester Daens kan binnenkomen. Zij zijn gewoon een verdoken vakbond van de katholieken."

Brico Diest

Pro en contra

“Zoals mijn advocaat in de rechtbank heeft gepleit, heb ik twee grote argumenten tegen de wet op de wekelijkse rustdag. Het eerste is rechtswillekeur. Op de wet op de zondagsrust zijn er vandaag al zoveel uitzonderingen dat er te veel willekeur is. Er zijn bepaalde sectoren die niet onder die wet vallen: dienstverlening en horeca mogen 7/7 open zijn. Alle winkels die in een erkende toeristische zone liggen, vallen er niet onder. Ik zit hier op 150 m van het centrum van Diest, een erkende toeristische zone. Als ik 150 m verhuis, dan mag het plots wel.

Mijn tweede argument: hoe moet ik in godsnaam concurreren met webshops die 24/24 open zijn? Elke consument kan op eender welk moment van de dag bestellen waar hij wil, behalve bij de zelfstandige ondernemers. Geef me dan tenminste de mogelijkheid om te beslissen of ik op zondag open. Ik wil niet dat iedereen verplicht wordt om op zondag open te doen, ik wil gewoon dat iedereen zelf kan kiezen."

Brico Diest

Dobbit Professional: Grete Remen (ex-N-VA, nu Open Vld) poneerde in een opiniestuk onlangs enkele argumenten tegen het wetsvoorstel van Valerie van Peel en Werner Janssen. Zij wilde de lokale handelaars beschermen: als je iedereen de vrije keuze geeft om 7/7 open te zijn, dan wordt de kleine handelaar de facto verplicht om ook 7/7 open te zijn, om te kunnen concurreren.

“De lokale handelaars, zoals zij het stelt, die zitten in het hele land voor het grootste deel in toeristische zones. Daar heeft iedereen de keuze. Het feit dat die wetgeving wordt aangepast, verandert niets aan hun vrije keuze. Zij blijven de keuze hebben, maar wij willen die keuze ook. Een bakker, een beenhouwer: die moeten niet meer beschermd worden. Weet je wie ze wil beschermen? De werknemers die daar werken, opdat zij niet op zondag zouden moeten werken. Om een voorbeeld te geven: op de markt in Diest zijn een vijftiental horecazaken. Er zijn restaurants die 7/7 open zijn, er zijn er die een, twee en zelfs drie dagen gesloten zijn. Dat vind ik het mooiste voorbeeld van het feit dat vrije keuze werkt. Ik lig naast een Carrefour, een Lidl en een Aldi. Wat ligt er in het centrum van de toeristische zone? Een Delhaize. Die kan perfect 7/7 openen, maar toch doet hij dat niet. Hij kan kiezen, ik niet."

STEEKKAART
• Zaakvoerder: Pieter Van Nerum
• Omzet: 3.600.000 euro
• Personeel 10 fte’s
• Oppervlakte: 2.400 m²
• Parkeerplaatsen: 80
• Gemiddelde kassa-aanslag: 36 euro
• Openingsuren: 7/7 van 9.00 u. tot 20.00 u. (zondag tot 13.00 u.)
• Extra diensten: gratis thuislevering vanaf 250 euro, gratis hout verzagen, gratis glas versnijden, eigen herstel- en onderhoudsdienst, Boels verhuurdienst

Dobbit Professional: een tweede tegenargument was: kun je concurreren tegen een webshop die 24/24 open is door vier uur meer te openen?

“Mijn omzet is nu opnieuw op hetzelfde niveau, dus: ja. Wij geven nog altijd een service die het internet niet kan geven. Dat is beschikbaar zijn met informatie en met de producten op het moment dat de consument dat wil. Vandaag merken wij dat de consument wil dat wij op zondag open zijn. Het is de enige dag waarop hij nog een beetje tijd heeft. Als je een grasmaaier wilt kopen, dan heb je het liefst dat die modellen voor je staan. Als hij nadien toch online koopt, dan is dat jammer, maar dan heb ik tenminste de mogelijkheid gehad om iets te kunnen verkopen."

Dobbit Professional: hebben we als samenleving niet een dag nodig waarop mensen samen dingen kunnen doen? Remen haalde 'vlaai eten met de familie' aan.

“Natuurlijk, daar ga ik volledig mee akkoord. Dat is ook waarom ik van mijn mensen vraag dat ze maar één zondag per maand vier uur lang komen werken. Dan kunnen ze nog altijd drie zondagen per maand vlaai gaan eten, of op die ene zondag zelfs na één uur. Sociaal en familiaal leven blijven belangrijk."

Brico Diest

SERVICE IS DE TOEKOMST

Dobbit Professional: de e-commerce staat in België nog op een laag pitje in vergelijking met de buurlanden, zeker wat de doe-het-zelf betreft. Hoe ziet u de toekomst van de fysieke doe-het-zelfzaak als het aandeel onlineverkoop nog stijgt?

“Wij moeten meer inspelen op service, want dat kunnen de webshops niet. Dan bedoel ik: meer maatwerk. Vliegenramen of kunstgazon op maat, bijvoorbeeld. Kom dat voelen, kom kijken naar de soorten, zeg welke maat je nodig heb en wij bestellen dat. Verder zal het technische belangrijker worden dan het decoratieve. Als je kraan lekt en je hebt een dichting nodig: begin ze maar eens te zoeken op het internet en laat ze maar eens opsturen. In dat gedeelte voorzie ik weinig concurrentie met webshops."

Weg met a-merken?

“Daarnaast probeer ik meer en meer in te spelen op exclusiviteit. In de powertools hebben we binnen Brico exclusiviteit op Worx, waar we heel positieve feedback op krijgen, van de klanten maar ook van Test-Aankoop. Daarnaast hebben we een 'huismerk', Central Park. Binnen de robotmaaiers bieden we enkel nog deze twee merken aan, en die strategie werkt."

“Ik zeg niet dat we morgen gaan stoppen met A-merken, maar ze zullen op een lager pitje komen te staan”

"Ik zeg niet dat we morgen gaan stoppen met A-merken, maar ze zullen op een lager pitje komen te staan. Binnen onze merken kunnen we de klant veel beter begeleiden. Het assortiment is volledig, alle wisselstukken zijn beschikbaar, het onderhoud gebeurt ter plaatse. Heb je een probleem, dan hebben we een telefonische helpdesk. Mensen die naar hier komen met een robotmaaier die ze ergens anders dan bij Brico hebben gekocht, stuur ik door. Als hij hem online via de Brico website heeft gekocht, dan help ik hem natuurlijk met veel plezier. Vandaag is het bij Brico zo dat elke franchisenemer een bepaald percentage van de onlineomzet terugkrijgt in functie van zijn omzetcijfer. Daartegenover staat dat wij service geven op alle producten die zijn aangekocht via de website van Brico."

Brico Diest

Dobbit Professional: loopt u daardoor geen klanten mis?

“Klanten die naar hier komen met een stuk gereedschap dat ze elders hebben gekocht, die had ik toch al niet. Als dat toestel onder garantie is, dan moeten wij dat gaan opsturen op onze kosten, wij moeten dat administratief verwerken, mijn mensen zijn daarmee bezig. Je haalt daar helemaal niks uit. Klanten die op zoek zijn naar een A-merk, die vinden toch alles op het internet, en vaak aan betere prijzen dan hier in de winkel. Dan zeg ik: we gaan voor onze eigen merken, en we bieden daar een volledig assortiment in aan. Ik ga hier geen vier verschillende merken zetten met maaiers van 1.000 watt. Ik neem mijn huismerk en plaats daarvan alle verschillende modellen. Op die manier kunnen wij al onze klanten perfect helpen volgens ieders behoefte."

Dobbit Professional: andere doe-het-zelfzaken bieden steeds meer professionele merken aan, maar dat is dus niet de richting die jullie uitgaan.

“De professionele klant gaat naar de vakhandel en zal daar een heel ander productaanbod vinden dan hier. Wij mikken op de particuliere klant, die een goede kwaliteit aan correcte prijzen nodig heeft. Ik heb geen glazen bol, maar ik merk dat die klant vandaag keuze wil. Dat is een van de redenen waarom de onlinewinkels het zo goed doen: daar is veel keuze. Alleen is de keuze daar zodanig groot dat er daar geen overzicht meer is; dat is ook een van de redenen waarom de internetgiganten nu fysieke winkels beginnen te openen. Wanneer wij kunnen zeggen: we hebben maar twee merken, een A-merk - Worx - en een huismerk - Central Park - maar we hebben wel álles, dan is die klant geïnteresseerd. Je moet gewoon logische keuzes maken. Waarom moet ik vier merken plaatsen die elkaar overlappen, waardoor ik maar de helft van het totale assortiment kan aanbieden? Zorg dat je voor elk probleem een oplossing hebt, en niet voor de helft van de problemen drie oplossingen. Daar komt het op neer. Al speelt de oppervlakte van de winkelvloer natuurlijk een grote rol.“

Brico Diest

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Stefan Acke

Gerelateerde artikels

Vernieuwde brico planit in ternat

Brico blijft hard aan de weg timmeren in ons land. de drie formats - brico city, brico en brico planit - kregen een duidelijkere eigen identiteit, terwijl het nieuwe logo net de eenheid van het enseigne benadrukt. voor brico planit is de strategie duidelijk: ze willen de grootste zijn. belgië telt momenteel elf brico planits. “binnen tien jaar willen we er twintig", vertelt ralph berteaux, directeur formats en brico planit. “als specialist heeft de grote winkel een toekomst. wij zijn multispecialist." na de opening van de 'geherlokaliseerde' brico planit in ternat is duidelijk hoe ze dat zullen aanpakken.

Hoe brico belgium de hybride winkel (her)uitvindt

Medewerkers met een headset en een app als het kloppend hart van de organisatie: dat zijn de pijlers van brico's fygitale pilootproject 'wij zeggen ja', dat tot een volstrekt frictieloze klantenervaring moet leiden.

Workshops

Wil je zelf je woning opknappen, maar heb je geen idee hoe je eraan moet beginnen? in de workshop tonen we het je voor en leren je hoe je snel en efficiënt een klus tot een goed einde brengt. ontdek de workshops

Gondella rekken in brico planit ternat

De nieuwe brico planit in ternat heeft een verkoopruimte van 12.000 m². de bouwmarkt biedt 50.000 producten aan, waarvan 6.000 nieuwe. met een overzichtelijke en warme winkelinrichting wil men hier ook een vrouwelijker publiek aanspreken: dit is vooral te zien bij de afdeling sanitair, verlichting, verf en woondecoratie. hierbij werden speciale rekken van gondella geplaatst.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine