GONDELLA REKKEN IN BRICO PLANIT TERNAT
Multiformaatstrategie met 3 winkelformules
Brico is in 2017 gestart met de remodeling van zijn verschillende winkels. Wij onderscheiden drie winkelformules: Brico City, Brico en Brico Planit. Brico City is de kleinere winkel om de hoek die een basisassortiment aanbiedt, Brico winkels zijn ‘supermarkten’ met een multispecialistisch productaanbod en Brico-Planit is een bestemmingswinkel voor grote projecten. Deze concepten noemt de groep Brico de multiformaatstrategie.
Bouwideeën in de winkel tot leven laten komen
De winkels van Brico Planit worden multispeciaalzaken, bestemmingswinkels: ze hebben een grote omvang, bieden een zeer ruime aanbod aan van meer technische producten. Men kan er terecht voor vakkundige en persoonlijke begeleiding gecombineerd met zeer gespecialiseerd advies. De nieuwe Brico Planit in Ternat kan je dan ook gerust indrukwekkend noemen: de nieuwbouw heeft een verkoopruimte van 12.000 m². De bouwmarkt biedt 50.000 producten aan, waarvan 6.000 nieuwe. Met een overzichtelijke en warme winkelinrichting wil men hier ook een vrouwelijker publiek aanspreken: dit is vooral te zien bij de afdeling sanitair, verlichting, verf en woondecoratie. Met de vernieuwde winkelformule wil Brico Planit zijn klanten, en in het bijzonder ook de vrouwelijke klanten, weer laten dromen: hun ideeën in de winkel tot leven laten komen. “Uit research blijkt dat de vrouw in 85% van de gevallen het project leidt", vertelt Ralph Berteaux (directeur Formats en Brico Planit). "De vrouw beslist. Daarom vonden we het belangrijk om de winkel vrouwvriendelijk te maken: in het assortiment, maar ook in de look-and-feel. Daarom hebben we ook het logo geüpdatet: het is iets zachter, iets ronder geworden."
Om te beantwoorden aan dit idee werden ook bijhorende winkelrekken van Gondella geplaatst. De winkelrekken hebben een warmere kleur en zijn aangekleed met sfeervolle visuals. De meer technische producten bevinden zich in het tweede deel van de winkel. Deze afdelingen zijn heel overzichtelijk, maar soberder. Frederic Declercq, plant manager van Gondella: “Voor elke afdeling van een doe-het-zelfwinkel kan Gondella een gepaste oplossing aanbieden: de verscheidenheid in afmetingen, het hoge draagvermogen, de meer dan 200 kleuren en het uitgebreide gamma accessoires maken onze winkelrekken uiterst geschikt om een volledig assortiment overzichtelijk te presenteren. Ons modulair systeem biedt u de mogelijkheid om technische fiches en prijsaanduidingen vlakbij het product aan te brengen of uw rek aan te vullen met gebruikstips en gerelateerde producten voor crossselling, wat ongetwijfeld de verkoop zal stimuleren. Gondella kan u een totaaloplossing op maat uitwerken. Gondella heeft diverse praktische meubels om modellen overzichtelijk te presenteren, zoals gereedschap of domotica: de klant vindt gemakkelijk het gewenste product terug, de stock is geordend uitgestald en blijft gemakkelijk bereikbaar voor uw klant. Een praktische oplossing waarmee u heel wat plaats bespaart en uw winkelruimte optimaal wordt benut.”
Met Planit blijft Brico inzetten op decoratie. Berteaux: "Behangen, een vloer kiezen: dat zijn zaken waar we onze sterktes kunnen uitspelen. Dat is specialiseren. We geloven sterk in onze strategie. We hebben nu elf grote winkels in België en we zijn van plan om nog te groeien. We bestaan nu zeven jaar in België; binnen tien jaar willen we hier twintig winkels. We willen elk jaar een nieuwe Brico Planit openen. Hou je maar vast!"