Winkelier aan het woordPremium

Remodeling Proxy Keerbergen in ruim twee weken tijd

MEER RUIMTELIJK GEVOEL, MEER VERSPRODUCTEN EN MINDER ENERGIEVERBRUIK

Proxy Delhaize Keerbergen

De Proxy Delhaize in Keerbergen van Mirella Storms en Tom De Keyser was qua infrastructuur volledig verouderd. In oktober 2019 werd de winkel volledig gestript. Op iets meer dan twee weken tijd werden alle werken uitgevoerd, de droge voeding teruggeplaatst op de nieuwe rekken en kregen alle versproducten een plaats in de nieuwe koeltoestellen. De winkel werd meteen 80 m² groter. Vooral de versafdeling breidde uit. Het resultaat mag er zijn: de winkel oogt klassevol dankzij de zwarte kleur die overal aanwezig is, de energiefactuur is een stuk lager en de omzet ging op de heropeningsdag meteen flink de hoogte in.

Overzicht leveranciers remodelling

  • afbraakwerken, vloeren: Nest by C2 uit Heist-op-den-Berg
  • koeltoestellen: Bumaco uit Nazareth
  • rekken: Gondella uit Nazareth
  • verlichingsarmaturen: Zumtobel uit Puurs
  • plaatsing verlichting, camera’s en alarm: SDK Electrics uit Waanrode
  • bakkerijmeubels, schilderwerken binnen: Vergalle Interieurs uit Aalst

Volledige remodeling

Klantvriendelijkste Proxy 2018 verbouwd in 2019

De hoofdzetel van Delhaize bekroonde In 2018 de Proxy Delhaize in Keerbergen tot klantvriendelijkste winkel. In het magazine Retail van februari 2019 kon u alles daarover lezen. Mirella Storms en Tom De Keyser waren daar pas twee jaar eerder als zaakvoerders gestart, toen ze een bestaande Proxy Delhaize overnamen. Tot 2016 werkten ze nog in dienstverband voor Delhaize. In het najaar van 2019 – na drie jaar dus – hebben ze de winkel grondig onder handen genomen.

Nieuwe concept van Delhaize

Tom: “De reden voor de verbouwing lag eigenlijk voor de hand: het winkelconcept was verouderd en de laatste veranderingen dateerden van een hele tijd terug. Het ene deel werd vernieuwd tien jaar geleden en het andere zelfs bijna twintig jaar geleden. Ook alle toestellen waren verouderd.” Tijd om samen met de regionale raadgever van Delhaize plannen op te maken en in de hoofdzetel van Delhaize te puzzelen om tot een maquette te komen.

Wensen in vervulling

Meer winkelruimte, evenveel parking

“Wij hadden vooraf wel een bepaald zicht op de zaken”, vertelt Mirella . “Sowieso wil­den we ‘binnen de vier muren’ blijven om niet te moeten inboeten aan parkeerplaatsen. En toch wilden we meer winkeloppervlakte: door de burelen naar boven te brengen en een deel van het magazijn in te palmen. Ook over de inrichting van de winkel waren we klaar en duidelijk: geen eilandjes, geen lage koel­toestellen met veel kant-en-klaar, ook al was Delhaize daar misschien voorstander van. Dat zou te veel plaats innemen: we zouden ons assortiment niet kwijt kunnen, laat staan uitbreiden. Dus beter opnieuw koeltoestellen tegen de muur.”

“Ondanks het feit dat we niet wilden investeren in lage rekken of koeltogen, moest voor ons het ruimtelijk gevoel toch groter worden”, geeft Tom mee
“Ondanks het feit dat we niet wilden investeren in lage rekken of koeltogen,
moest voor ons het ruimtelijk gevoel toch groter worden”, geeft Tom mee

 

Groter ruimtelijk gevoel, meer verse producten

Tom legt verder uit wat de wensen waren: “Ondanks het feit dat we niet wilden investeren in lage rekken of koeltogen, moest voor ons het ruimtelijk gevoel toch groter worden. Daar zijn we in geslaagd door het bureau – vroeger in een betonnen blok aan de ingang – naar boven te verhuizen. De gangpaden zijn ook ietsje ingekort. Als je de winkel binnenstapt, voel je echt wel meteen dat hij nu is opengetrokken.
Alle meubilair vooraan is laag. Onze tweede grote wens was: meer verse producten. Die kregen meer plaats. De opmerking ‘Nu moeten we niet langer naar de grote Delhaize voor vers’, is een compliment dat we nu na de verbouwingen dikwijls horen.”

Afbreken en vloeren leggen

Naar 650 m² in ruim twee weken

Na vier overlegmomenten in de hoofdzetel van Delhaize stonden de plannen op punt. Hoe krijg je het voor mekaar om een winkel van 650 m² (voorheen 570 m²) volledig te vernieuwen in een tijdspanne van twee weken en een half?
Mirella: “Om eerlijk te zijn: we zijn al gestart met de afbraakwerken ‘achter de schermen’ vooraleer de winkel op zondagmiddag 20 oktober 2019 de deuren sloot. In het stuk magazijn dat winkel zou worden, kon al een en ander worden afgebroken.”

Personeel anderhalve week op non-actief

De winkel ging voor twee weken en een half dicht voor een grote remodeling. Met man en macht (lees: het voltallige personeel) maakten Mirella en Tom op de bewuste zondag­namiddag de hele winkel leeg. Tom: “We brachten alle koopwaar die nog restte – we hadden de vers- en gekoelde producten voordien uitverkocht – naar twee grote opleggers van Delhaize op onze parking. Om 22 uur waren we al klaar. Daarna werden onze medewerkers anderhalve week op non-actief gezet. ‘s Anderendaags – maandag 21 oktober – begonnen de afbraakwerken in de ‘oude’ winkel door aannemersbedrijf Nest by C2 van Marc Ceulemans. Werkelijk alles werd gestript.”

Tegel maakt gangpaden breder
De tegel maakt de gangpaden breder

Tegel maakt gangpaden breder

Drie dagen later al kon de vloer worden gelegd. Dat gebeurde eveneens door Nest by C2. Op vier dagen tijd (tegen zondagavond 27 oktober) had die de klus al geklaard. Mirella: “We kozen voor de tegel Lion dark, op voorstel van Delhaize. We hadden die grote, donkergrijze tegel ook bij collega’s gezien en vonden die best mooi. Een wereld van verschil met onze witgrijze vloer van vroeger: de kleur maakt het aangenamer voor onze klanten en tussen de rekken lijkt er nu meer ruimte te zijn dan vroeger, ook al is dat in werkelijkheid niet zo.”

Frigo’s en rekken plaatsen

Koeltoestellen van 160 cm hoog

Maandag 28/10 kwam firma Bumaco met alle koelinstallaties. “We kozen voor hen omdat ze uit de regio komen en een correcte prijs hanteren”, laat Tom optekenen. “Zoals gezegd, bleven we bij muurmodellen. Voor de kazen, charcuterie, afdeling on-the-go, beenhouwerij en vis hebben we lagere modellen (160 cm hoog) gekozen. Daarmee werd het assortiment meteen uitgebreid. In een laag koelmodel zit ook de patisserie, zoals voordien al het geval was. Lagere koel­toestellen presenteren de voedingswaren beter. De grootste verschillen met de oude toestellen: ze zijn volledig af­gesloten, met grote deuren en dubbele beglazing.”

Zwarte rekken en gevel

Voor de rekken koos de vernieuwde Proxy Delhaize voor Gondella uit Nazareth. Die leken heel stevig, elegant en zwart. Mirella was eerst bezorgd: “Wordt het niet te veel zwart, samen met de donkere vloer? Maar neen, ik ben echt blij met de keuze. Alle producten komen bijzonder goed tot hun recht.” En met de vernieuwde gevel in het zwart straalt de Proxy Delhaize in Keerbergen nu heel wat klasse uit. En wat de routing betreft: die wilden de uitbaters zo min mogelijk wijzigen om de klanten niet te bruuskeren.

Zowel in de vloer als in de rekken komt de kleur zwart vaak terug. Mirella was eerst bezorgd: “Wordt het niet te donker?” Maar alle producten komen nu bijzonder goed tot hun recht

Zowel in de vloer als in de rekken komt de kleur zwart vaak terug. Mirella was eerst bezorgd: “Wordt het niet te donker?”
Maar alle producten komen nu bijzonder goed tot hun recht

Voedingswaren krijgen plaats

Na de plaatsing van de rekken op dinsdag kon het personeel op woensdag 30 oktober terugkeren. Intussen waren ook de verfwerken gestart. De droge voeding werd door alle medewerkers teruggehaald uit de vracht­wagens en netjes in de nieuwe rekken geplaatst, volgens planogrammen van Delhaize. Maandag 4 november werden de verse producten geleverd en drie dagen later konden de klanten hun nieuwe winkel bewonderen. Om de heropening te vieren, werden ze gedurende drie dagen getrakteerd op hapjes via een foodtrailer en een drankje.

Terugdringen elektriciteitsfactuur

We vermeldden al dat het creëren van een ruimtelijk gevoel en meer vers twee prio’s waren van Mirella en Tom. Een derde wens was om de elektriciteitsfactuur terug te dringen. Een zonneboiler was ook vroeger al aanwezig. Overal hangt er nu ledverlichting (armaturen van Zumtobel, plaatsing door SDK) en dankzij de CO2-installatie voor de koelingen wordt de warmte gerecupereerd. De eerste positieve resultaten zijn intussen goed voelbaar (i.e. zichtbaar op de factuur).

“Onze klanten zeiden nog voor de werken: ‘Zijn die verbouwingen nodig?’ Maar tot weken na de heropening hoorden we ‘wauw’ en mochten we felicitaties in ontvangst nemen voor het mooie werk”
“Onze klanten zeiden nog voor de werken: ‘Zijn die verbouwingen nodig?’ Maar tot weken na de heropening hoorden we ‘wauw’ en mochten we felicitaties in ontvangst nemen voor het mooie werk”

Zakencijfer naar omhoog

‘Wauwwinkel’

Tom en Mirella werden uitbundig gefeliciteerd na de verbouwingen. “Onze klanten zeiden nog voor de werken: ‘Zijn die verbouwingen nodig? Het is hier toch goed zo?’ Maar tot weken na de heropening hoorden we ‘wauw’ en mochten we felicitaties in ontvangst nemen voor het mooie werk. En dat doet toch plezier”, zegt Mirella enthousiast.

Omzetstijging eerste dag

En wat zijn de gevolgen vanuit financieel standpunt? “Het is nog te vroeg om te bevestigen of het gemiddelde bedrag van een kassaticket na de werken blijvend hoger ligt dan vroeger. De eerste ‘nieuwe’ dag (7 november) was de omzet in elk geval veel beter dan op een ‘doordeweekse’ donderdag”, klinkt het bij Tom. “Vermits de omzet stijgt, zullen we extra personeel aanwerven. We zien de toekomst met een gerust hart tegemoet!” 

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Charlotte De Noose

Gerelateerde artikels

Highco shelf service richt diy-winkels perfect in

Diy-zaken raken meer en meer overtuigd van het belang van ‘remodelling’. logisch, want de consument apprecieert een duidelijk productoverzicht. ook hebben ze meer en meer decoratieve en seizoengebonden artikelen in stock. het is belangrijk om die afwisselend naar voren te schuiven. en daar komt telkens een remodelling aan te pas. highco shelf service kan de doe-het-zelfzaken en de merken op verschillende manieren ondersteunen. merchandisers, elk met hun specifieke kennis, doen het nodige en rapporteren in real time. we vroegen aan de marketingafdeling wat meer uitleg over hun dienstverlening.

“het succes van tarteletto zien we bevestigd in onze verkoop”

De taarten van tarteletto zijn een mooie aanvulling voor de afdeling patisserie van eender welke supermarkt. het bewijs van dat succes vinden we terug in proxy delhaize leest te mechelen. zaakvoerder koen asselman heeft de taarten al meer dan zes jaar in zijn toonbank liggen. “tarteletto is ondertussen een begrip geworden in mijn winkel. nog steeds vragen klanten ernaar."

Alvo supermarkt verdubbelt omzet bakkerij

Steeds meer supermarkten zetten in op een heuse bakkerij-afdeling in hun winkel. waar een tijd geleden bake-off voldoende was, wil de consument steeds meer. de broers john, luc en stefaan debaene hebben dat als geen ander begrepen. bij de remodeling van hun winkel enkele jaren geleden, beslisten zij om de kaart te trekken van een kwaliteitsvolle bakkerij. een zware investering, maar dankzij een geslaagd partnerschap met hein, mag men nu spreken van een succesverhaal.

Vernieuwde toonzaal zorgt voor meerverkoop

Een volledige remodeling van de toonzaal leverde van hoyweghen-de ridder (dendermonde) vrijwel onmiddellijk resultaat op: artikelen die de zaak al jarenlang in huis had, gaan nu veel vlotter de deur uit dan voorheen. “het kookgedeelte is de laatste tien jaar enorm gedifferentieerd; we verkopen nu heel wat artikelen die we tien jaar geleden nog niet in huis hadden. maar je moet ze ook laten zien. in deze branche blijven het visuele en het tastbare enorm belangrijk.“

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine