“HET SUCCES VAN TARTELETTO ZIEN WE BEVESTIGD IN ONZE VERKOOP"
Proxy Delhaize Leest te Mechelen zweert bij de taarten van Tarteletto
De taarten van Tarteletto zijn een mooie aanvulling voor de afdeling patisserie van eender welke supermarkt. De succesformule van deze Oost-Vlaamse groothandelsbakkerij? Maar liefst negen overheerlijke smaken verpakt in een leuk doosje dat bovendien een lange houdbaarheid garandeert. Het bewijs van dat succes vinden we terug in Proxy Delhaize Leest te Mechelen. Zaakvoerder Koen Asselman heeft de taarten al meer dan zes jaar in zijn toonbank liggen. “Tarteletto is ondertussen een begrip geworden in mijn winkel. Nog steeds vragen klanten ernaar."
EEN VERSE TAART VOOR ELKE DAG
Authentiek gebak
Het gebak van Tarteletto wordt gemaakt aan de hand van een authentieke receptuur met eerlijke ingrediënten. Elke dag opnieuw gaat de bakkersploeg aan de slag in de bakkerij gevestigd in Wetteren met liefde voor het bakkersvak en met respect voor de producten - dat bij elke stap in het productieproces. Zo kiest Tarteletto ervoor enkel scharreleieren afkomstig van kippen die vrij mogen rondlopen, te gebruiken. Ze streven er ook naar enkel te werken met de meest kwaliteitsvolle en waar mogelijk verse ingrediënten. Voorlopig zijn de taarten verkrijgbaar in 9 klassieke smaken: misérable, javanais, appeltaart, citroentaart, verjaardagstaart, chocoladetaart, frangipanetaart, rijsttaart en sinds kort ook een appelcake met boter. In het voorjaar zal een nieuwe smaak het rijtje vervoegen.
“Ik vind de Tarteletto-taarten een hele mooie aanvulling voor mijn afdeling patisserie”
Lange houdbaarheid
De taarten smaken niet alleen heerlijk, ze zijn ook bijzonder lang houdbaar - een troef voor de supermarkt die door de korte houdbaarheid typerend voor gebak vaak verlies lijdt. Tarteletto-taarten kunnen daarentegen tot minstens twee weken lang worden bewaard. In plaats van de houdbaarheid te verlengen door het gebruik van additieven, pakte Tarteletto de verpakking aan. Door de zuurstof - een bron van schimmels en zure bijsmaken - weg te halen met behulp van een gesealde folie kregen ze verpakte taarten die langer vers blijven.
PROXY DELHAIZE LEEST ZWEERT BIJ TARTELETTO
“Verkoop bevestigt succes"
Zaakvoerder Koen Asselman heeft de taarten van Tarteletto al zo'n zeven jaar in de patisserietoog van zijn winkel Proxy Delhaize Leest liggen. “Ik vind de taarten een hele mooie aanvulling op de rest van het assortiment dat ik aanbied. Toen destijds een vertegenwoordiger langskwam om ons het product voor te stellen, waren wij meteen overtuigd. We hebben uiteraard zelf geproefd en wij stonden toen en staan nog steeds 100% achter de smaak en de kwaliteit. Ook de klant evalueert de smaak zo, dat zien we bovendien bevestigd in de verkoop. Tarteletto is in mijn winkel echt een begrip geworden", lacht hij. “Er wordt naar gevraagd als een bepaalde smaak uitverkocht is en er wordt ook heel vaak gevraagd om een bestelling te plaatsen. Ik ben er zeker van dat klanten zullen klagen moesten we de Tarteletto-taarten ooit uit de toog weghalen."
Dubbel troef
“Wat ons meteen opviel", gaat Koen verder, “is de verpakking. Die springt er echt uit en doet een beetje denken aan grootmoeders tijd. Klanten gaan wel op zoek naar die authenticiteit. Het is ook fijn dat er met een doorzichtige folie wordt gewerkt, zo kunnen klanten meteen een blik werpen op het gebak in de doos." De lange houdbaarheid maakt de verpakking dubbel troef. Voor supermarktuitbaters is vers gebak dat hooguit een vijftal dagen houdbaar blijft, op z'n zachtst gezegd problematisch. Zo belandt heel wat onverkocht gebak op het einde van de week bij het afval. “De houdbaarheid maakt het handig voor een kleine winkel als die van ons om toch patisserie aan onze klanten te kunnen bieden. Wat niet verkocht wordt, moeten we na enkele dagen niet per se al weggooien. En we hebben geen klanten die achteraan het rijtje grabbelen voor de meest verse taart met de langste houdbaarheidsdatum."
“Mijn klanten zouden klagen moest ik morgen Tarteletto uit de toog halen”
Altijd vers
“Die houdbaarheid is ook niet alleen een troef voor ons maar ook voor onze klanten - zij komen vaak in de week al inkopen doen, een moment waarop een stuk taart niet meteen nodig lijkt", vult Koen daar nog aan toe. “Tarteletto-taarten kunnen ze perfect aan het begin van de week kopen samen met alle andere inkopen om dan in het weekend te delen met de kinderen of de partner. Ook op onverwachts bezoek van familie of vrienden ben je op die manier altijd voorbereid met een verse taart. Zo moet er op zaterdag niet meer last minute nog naar de bakker gehold worden. In de bakkerswereld is een dergelijke houdbaarheid voor zover ik weet ongezien."
“TARTELETTO IS EEN MEERWAARDE IN MIJN WINKEL"
Pieken in de verkoop
“Wij bieden het volledige aanbod aan, dus alle negen smaken liggen in onze toog. Die verkopen allemaal goed, maar we merken toch pieken doorheen het jaar en naargelang het seizoen", vertelt Koen. “Zo merken we dat de citroentaart piekt tijdens de zomermaanden. De rijsttaart doet het dan weer het hele jaar door bijzonder goed - die variant is de favoriet van mijn klanten. Belangrijk voor een rijsttaart is dat hij smeuïg is en dat is bij de rijsttaart van Tarteletto zeker het geval. Als die op is, heb ik gegarandeerd klanten die ernaar vragen of bijbestellen. Daarnaast springen we meteen mee op de kar als er nieuwe smaken bijkomen, we voegen die meteen toe aan het aanbod. Toen de appelcake met boter werd voorgesteld, hebben wij meteen bestellingen geplaatst en die ligt nu al een poos in de toog."
“Niets te verliezen"
“Tarteletto is voor mij echt een meerwaarde. Op het einde van de dag gaat het om mijn klanten en als zij tevreden zijn, ben ik dat ook", lacht Koen. “Tarteletto-producten hebben heel wat troeven die positief zijn voor eender welke supermarkt. Je kan bijvoorbeeld in kleine aantallen aankopen wat voor een kleine winkel zoals die van mij heel handig is. Het exclusieve karakter van de taarten en de verpakking, maakt het een mooi en uniek product waar je als winkel mee kan uitpakken. Voor wie twijfelt, heb ik maar één advies: probeer het uit, je hebt er niets bij te verliezen. En proef eens", besluit hij overtuigend, “gegarandeerd zal de smaak, de kwaliteit en het volledige concept ook jou overtuigen."