KIES VOOR EEN FRANCHISE WAAR JE VOLLEDIG ACHTER STAAT EN DIE BIJ JE PAST
BLIK ACHTER DE SCHERMEN BIJ VIER JONGE FRANCHISENEMERS
Vier jonge Vlaamse franchisenemers vertelden tijdens Belgium Franchising Day over hoe ze aan hun onderneming begonnen en laten achter de schermen kijken. We hebben het over Melissa Kempeneers (Leonidas), Jessie Khan (Albert Heijn), Thomas Batjoens (Vanden Borre) en Carl Maes (Spar).
HOE ZIJN JULLIE BEGONNEN?
Thomas: Als je als zelfstandige naar de bank gaat zonder enige referenties, dan moet je het helemaal zelf aan je bank verkopen. Als je met een franchise wil beginnen, kan je bepaalde winkelpunten aanhalen als voorbeeld, die vergelijkbaar zijn door hun bereikbaarheid, locatie en omzet. Dan sta je veel sterker in je schoenen bij de onderhandelingen met de bank.
Jessie: Mijn echtgenoot volgde een jaar een betaalde stage bij Albert Heijn, voor we onze eigen winkel openden. Dat hielp ons zeker, zo'n stage is ongelofelijk nuttig. Van dag tot dag zijn er altijd onverwachte situaties die moeilijk in te schatten zijn, die we nu tenminste al een keer meegemaakt hebben.
Melissa: Bij Leonidas ben je echt een zelfstandige, ik heb zelf de verbouwing van de winkel geregeld. Bij praktische dingen krijg je wel ondersteuning, bijvoorbeeld bij de inrichting van je etalage en toog of de keuze van je locatie maar je mag ook heel veel zelf invullen.
Carl: Ik nam een bestaande Spar-winkel over, we hoefden niet veel praktische voorbereidingen te treffen. Met de financiële kant stond Spar ons met raad en daad bij. Ze hebben alle knowhow in huis, het is verstandig om daar gebruik van te maken. Wanneer er wederzijds vertrouwen is en een connectie, stelt Spar mee het financieel plan op en ze valideerden dit ook.
Als de franchisegever zijn vertrouwen toont in het verhaal, geeft dit vertrouwen aan de bank want je wordt gesteund door een veel grotere groep.
WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN FRANCHISING?
Carl: Ik sloot me aan bij Spar, omwille van de knowhow die ze hebben. De franchisegever reikt je heel wat tools aan die je als solo-ondernemer jaren zouden kosten. Ze weten bijvoorbeeld perfect hoe de ruimte ingedeeld moet worden en welke producten best waar staan. Spar geeft de ondernemer de ruimte om zelf initiatief te nemen, binnen het concept van de winkels. Iedere winkel heeft zo zijn eigen identiteit. Samen met de ondernemer zoekt men naar het DNA van de winkel, zo kan je er bijvoorbeeld voor kiezen de bakkerij of de beenhouwerij vooral in de kijker te zetten en hierop te focussen.
Thomas: Wat mij betreft is het grootste voordeel van een franchise dat je kan meesurfen op de naamherkenning. Vanden Borre is een veel herkenbaardere naam dan bijvoorbeeld Keukens Thomas. Bij de consument wordt ook een bepaalde verwachting gecreëerd. Organisatorisch ben je deel van een keten, maar als je in de winkel binnenstapt, stap je binnen bij een zelfstandige en word je ook op die persoonlijke manier geholpen. Het is aan de franchisenemer om te laten zien dat je het waard bent zelfstandige te zijn en de klanten niet als een nummer te behandelen.
OP WELKE MANIER WERK JE SAMEN MET DE FRANCHISEGEVER?
Melissa: In alle Leonidas-winkels lopen de acties gelijk. Voor Pasen krijgen wij van Leonidas door dat er een actie aankomt en dat er flyers werden rondgestuurd met de post. We worden aangemoedigd om genoeg stock te hebben en de paaseitjes te bestellen.
Carl: Een groot voordeel aan samenwerken is dat de franchisegever bijvoorbeeld een marketingmachine heeft die je kan gebruiken. Heb ik een flyer of een folder nodig dan denkt Spar actief mee, de huisstijl is dan ineens de juiste. Een ander groot voordeel zijn de raadgevers met jarenlange ervaring die dagelijks paraat staan om vragen of problemen mee op te lossen.
Jessie: Wanneer het hamsterweken zijn bij Albert Heijn, krijgen wij extra voorraad van de bonusproducten zodat we zeker niet zonder vallen. De communicatie gebeurt door hen. We zijn ook vrij om de lokale voetbalploeg te ondersteunen of dergelijke dingen. Voor de zekerheid leggen we alles aan hen voor, dat moet niet maar dan zijn we wel zeker.
Melissa: Bij Leonidas zijn er algemene, logische en voor de hand liggende afspraken en richtlijnen om aan te voldoen. Zo moet het logo bijvoorbeeld in de juiste verhoudingen blijven in een advertentie. Als we een actie organiseren, krijgen we van het hoofdbureau een toitoitoi mee, ze vinden alles prima wat de verkoop stimuleert.
HOE VERLIEP DE OPLEIDING?
Jessie: Bij Albert Heijn is er een opleidingsteam, voor elke afdeling gaat een van hun beste mensen bij elke winkel langs. Bij onze opstart waren zij ook aanwezig, ze staan ons en het personeel bij. Het team blijft ook tot er een andere winkel opent. Je hebt in het begin nooit het gevoel dat je er helemaal alleen voor staat, er staan altijd mensen klaar om je team te begeleiden.
Carl: Elke nieuwe ondernemer volgt een interne opleiding in een Spar-filiaal. Deze opleiding is op maat gemaakt, rekening houdend met de ervaring van de kandidaat. Daarnaast zijn er ook nog altijd de raadgevers die op de werkvloer de nieuwe medewerkers bijscholen en adviseren waar nodig. Dit zit allemaal mee in het franchisepakket.
HOE VERLOOPT OVERLEG?
Melissa: Vorig jaar liep er een promotie in de week voor Pasen. Midden in de drukte van de paaseieren vullen en strikken en met een dagelijks stampvolle winkel. Dan is het sowieso al alle hens aan dek en komt iedereen van de familie helpen. Toen trok ik samen met anderen aan de alarmbel omdat het te druk zou worden, waarop de actie ook gewoon terug werd ingetrokken.
Carl: Bij Spar is er overleg tussen de anciens van de toekomstraad, mensen die al jarenlang een supermarkt hebben en de centrale zetel van Spar zelf, zij hakken de knoop door over acties. Er wordt rekening gehouden met de visie van de keten. Natuurlijk is het onmogelijk om voor iedereen goed te doen, er zijn 240 filialen in België, maar als 80% van de uitbaters blij zijn, is dat al een heel succes. We kozen er immers voor om ons aan de formule te verbinden.
HEB JE TIPS VOOR BEGINNENDE FRANCHISERS?
Carl: Open je een nieuw winkelpunt, is het heel belangrijk dat je je sociaal engageert in de buurt. Misschien zijn er lokale verenigingen die je kan steunen, daar zijn heel veel mogelijkheden. Wordt je winkel in de buurt goed ontvangen, zie je dat zeker in de cijfers terug. Als je tussen de mensen staat, tussen je personeel en je klanten, waarderen je klanten dat enorm.
Jessie: Kies voor een franchise waar je volledig achterstaat. Kies niet voor een hype maar kies voor iets wat bij je past en waar je jezelf in ziet.
Melissa: Je moet iets doen waar je een passie voor hebt, anders is het niet vol te houden. Eens je de knoop doorgehakt hebt, ga er dan ook volledig voor. Laat je niet tegenhouden. Als een bank je lening weigert, ga dan naar de volgende. Zelf kreeg ik pas begrip bij de vierde bank die ik bezocht.
Thomas: Zelfstandige zijn is hard werken. Er is geen enkele franchise waarbij je vanaf dag 2 naar Bora Bora kan gaan. Het is niet altijd rozengeur en maneschijn, op zondag lig ik ook uitgeteld in de zetel na een week hard werken.
Carl: Heb je nooit in een supermarkt gewerkt, dan heb je geen idee wat er allemaal moet gebeuren. Zoek eerst uit wat je echt graag doet en wat je 7 op 7 wil doen. Je mag het niet erg vinden om 's nachts uit je bed te moeten voor bijvoorbeeld een koelalarm. De volgende dag moet je er gewoon terug staan. Een team aansturen is ook niet altijd gemakkelijk, iedereen heeft zijn privéproblemen en soms zijn er moeilijkheden onder collega's ... Veel mensen laten zich misleiden door uiterlijke schijn en denken dat er bergen geld te verdienen vallen. Als je de gedrevenheid hebt, volgt de rest. Welke tegenwind er ook is, je moet er zelf in blijven geloven.