Breed
FIRMA: Breed
NAAM EN VOORNAAM: Verbruggen Isabelle
TELEFOONNUMMER: 0474 60 71 42
E-MAILADRES: breed.vennestraat@gmail.com
PROJECT: Nieuw ambachten en kunsten platform in oude platenzaak
DOELSTELLING(EN): Expositie‐ en Verkoopplatform voor kunsten en ambachten
LOCATIE VAN HET PROJECT: Vennestraat 199 , 3600 Genk
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: Via architectuur; Verbruggen Isabelle, Els Bijnens
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: Algemene dakwerken Vallé, rhbetondesign, leemniscaat, cameraman electro, Roberto Pagan, Ed worx,
BUDGETTERING: Vooropgesteld budget: 300 000 euro. Uiteindelijk budget/totale kostprijs van het project: 360 000 euro
Architectuur/design
Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?
Pand met unieke geschiedenis wordt door middel van een glazen voorzetgevel als het ware in een vitrinekastje gepositioneerd. Het volledige gelijkvloerse wordt opengetrokken, zodat alle ruimtes in elkaar overvloeien en men barrièreloos naar de tuin toe kan.
Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?
De producten die worden tentoongesteld zijn ambachtelijke kwalitatieve producten. De look en feel van het pand komt overeen met de nostalgie en precisie van het vakmanschap dat erin tentoon gesteld word. De warme en brute texturen van de natuurlijke materialen die verwerkt worden in het pand en de combinatie met de authentieke elementen die al aanwezig waren, maken het een rustgevende aangename plek die uitnodigd om op je gemak door de prachtige stukken rond te snuisteren.
Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?
Er zijn ingrijpende verbouwingen nodig geweest om zulke grote doorsteken te maken in een fragiel en geleefd handelspand.
Invulling ruimte
In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?
De volledige gelijkvloerse verdieping werd opengetrokken om zoveel mogelijk flexibiliteit te genereren. Door de bestaande fragmentering van het gebouw (bestaande balken en kolommen) komt dit weliswaar niet over als 1 grote vlakte maar als een aangename aaneenschakeling van ruimtes die in elkaar doorlopen.
Is er een bepaalde routing uitgetekend?
Alle ruimtes lopen in elkaar door, er zijn geen afbakeningen waardoor de bezoeker zich zou mogen laten tegenhouden. Vooraan het expositie‐ en verkoopsplatform terwijl hierachter, en onmiddellijk zichtbaar vanop straat kan men de werkruimtes/ateliers van creatieve ondernemers gewaarworden.
In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?
De verlichting is de aaneenschakelende factor, die doorheen de verschillende ruimtes loopt en ze als het ware aaneenlijmt. De verfijnde verlichtingsarmaturen staan in contrast met de brute materialen van de “winterslagse baksteen”, de oude eiken balken” en de leempleister, waardoor ze extra aandacht naar zich toe trekken. De flexibiliteit van een lichtrail zorgt ervoor dat de geëxposeerde werken de nodige aandacht krijgen die ze verdienen.
Hoe is de etalage opgevat?
De grote glazen voorzetgevel dient enerzijds als uithangbord voor de zaak, anderzijds plaatst de glazen gevel dit pand met zijn waardevol historisch verhaal, als het ware in een vitrinekastje, zoals een kostbaar museumstukje. Waar het nu aan een tweede leven is begonnen. De glazen wand staat omwille van praktische hygiënische redenen op een afstand van de bestaande opgeknapte gevel, waardoor de volledige gevel dienst kan doen als uithangbord en etalage voor de winkel. Op het gelijkvloers kan de gevel voor een groot deel opengezet worden om een goede link naar buiten te maken. De etalage is vrij, zodat men een doorzicht krijgt doorheen de winkel en de activiteiten die zich binnen afspelen. Door met natuurlijk licht achteraan de zaak te werken wordt de blik van de voorbijganger naar binnen toe getrokken. Door gebruik te maken van lichtgekleurde linnen gordijnen kan er achter gekozen gedeeltes een rustige achtergrond gecreëerd worden voor de stukken in de etalage om zo de aandacht in de gevel te houden.
Keuze materialen
Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?
-Op het gebied van interieur:
De bestaande terracotta vloer werd behouden. Deze prachtige vloer werd indertijd door kennissen van de bewoners gemaakt en gebakken. De vloer is het uitgangspunt geworden, overige materialen hebben werden versoberd en afgestemd op het natuurlijke en aardse karakter van de vloer.
-Op het gebied van meubilair:
Het meubilair werd opgebouwd uit dezelfde materialen die al in de bouw te vinden waren, maar in een hedendaagsere uitvoering. De winterslagse baksteen komt terug in een rode gemetste toog, de tafel werd uit parket opgebouwd waaruit ook enkele accentwanden en enkele inbouwkasten werden opgetrokken. De overige meubeuls zijn ontwerpen van veelbelovend talent waar breed achter staan en tevens ook verkoopt.
Op het gebied van aankleding:
De natuurlijke en aardse tinten en texturen werden doorgetrokken in de aankleding, dit is bijvoorbeeld terug te vinden in de ruw gewoven linnen gordijnen.
In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de winkelwil uitstralen?
De producten die worden tentoongesteld zijn ambachtelijke kwalitatieve producten. De look en feel van het pand komt overeen met de nostalgie en precisie van het vakmanschap dat erin tentoon gesteld word. De warme en brute texturen van de natuurlijke materialen die verwerkt worden in het pand en de combinatie met de authentieke elementen die al aanwezig waren, maken het een rustgevende aangename plek die uitnodigd om op je gemak door de prachtige stukken rond te snuisteren
Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?
Kunst wordt vaak geassocieerd met witte strakke designinterieurs en museumopstellingen. Door de werken in een warme en gezellige opstelling te positioneren kan men zich de objecten en vakstukken inbeelden in een huiselijke sfeer.
Kleuren
Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?
Er werd gekozen voor rode aardse tinten in overeenstemming met de befaamde winterslagse baksteen en de terracotta vloer. De warme aardse tinten en texturen en houten accenten zorgen voor een warme en gezellige sfeer waar mensen zich goed voelen en hopelijk terug komen.
Verlichting
Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?
Elke 3 maanden is er een nieuwe opbouw en indeling van de winkel, er is gewerkt met lichtrails gecombineerd met richtbare spots om zo tot een zo flexibel mogelijke belichting te komen. Er is een basis verlichting aanwezig en voor de sfeerverlichting berusten we ons op de ontwerpen van onze exposanten. De strakke lichtrails verbinden de gefragmenteerde ruimtes.
Wat is het geschatte verbruik van de verlichting?
Er is voornamelijk gebruik gemaakt van LED-verlichting dus het verbuirksaandeel van de verlichting zal zeer gering zijn.
Afwerking
Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?
Er wordt gebruik gemaakt van zeer ruwe en brute materialen, in combinatie met verfijnde accenten om zo tot een rustig en eenvormig en sober geheel te komen.
Duurzaamheid
Hoe duurzaam is het concept?
De voorbouw was toe aan een grondige renovatie. Het volledige dak is vernieuwd en naar voldoet aan de huidige energie eisen. De glazen voorzetgevel die dienst doet als uithangbord voor de zaak is gelijktijdig de isolerende schil in de voorgevel. De zijgevels grenzen aan verwarmde ruimtes en de achterbouw is van een recenter bouwjaar. Er is getracht om zoveel mogelijk met hernieuwbare materialen te werken. Een nieuwe draagvloer was noodzakelijk en er is gekozen voor een nieuwe houten roostering. Afgestemd op de terracotta vloer is er gekozen voor een leempleister.
Technologie
Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten?
Beleving en interactie met de klant door het vakmanschap centraal te stellen en zichtbaar te maken.