Cats & Dogs
FIRMA: Cats & Dogs
NAAM EN VOORNAAM: Kevin Massart
TELEFOONNUMMER: 0478 69 23 16
E-MAILADRES: sintjob@dogside.be
PROJECT: aankleding nieuwe dierenspeciaalzaak van 340 m² in een nieuwbouw handelspand in Sint-Job (bij Antwerpen)
DOELSTELLING(EN): De vroegere winkel aan de Eikenlei, een keuze ontstaan uit onze liefde voor dieren, was te klein geworden en we konden die liefde niet goed genoeg meer delen met onze klanten. We willen huisdieren namelijk het beste uit de natuur geven: wat het best past bij een huisdier, in lijn met de natuurlijke gang van zaken en de zorg voor de beste vriend in huis, is onze eerste bekommernis. Het interieur moest daarom vooral rust, warmte en natuurlijkheid uitstralen. Winkelinrichter Van Hoof-Keap Shop Solutions uit Herentals heeft dit perfect uitgewerkt voor ons en dat resulteerde enerzijds in een nieuwe winkelbeleving voor onze klanten en anderzijds in een winkelconcept, uniek voor de PET-sector in België.
LOCATIE VAN HET PROJECT: We zochten een ruimer, gemakkelijker bereikbaar en beter van parkeerplaatsen voorzien
pand. We kwamen al snel bij een nieuwbouw pand aan de Handelslei in Sint-Job, naast de
drukbezochte retailers Kruidvat en Aldi.
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: Winkelinrichter Van Hoof -Keap Shop Solutions, Atealaan 12, 2200 Herentals in
samenwerking met Cats & Dogs.
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: Van Hoof -Keap Shop Solutions en Borghgraef Renovaties
BUDGETTERING: Vooropgesteld budget: 125 000 euro. Uiteindelijk budget/totale kostprijs van het project: 125 000 euro
Architectuur/design
Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?
Het concept moest zoals gezegd rust, warmte, en natuurlijkheid ademen én ons onderscheiden van de klassieke dierenspeciaalzaak. Buiten hadden we weinig inspraak. Het pand maakt deel uit van een blok identieke panden. De grote
raampartijen vooraan en iets kleiner achteraan, zorgen voor veel natuurlijk lichtinval. We hebben met sobere, visuele communicatie gewerkt (een dibondpaneel en bestickering) om onze klanten de weg te wijzen, naar analogie met onze instore communicatie. Eénmaal binnen straalt de winkel één en al warmte uit: daar zorgen de warm grijze betonvloer, het naturelle planfond in OSB-houten platen en de discrete spotjes met warme LED verlichting voor. Het interieur werd sober en zeer overzichtelijk gehouden: de klanten moeten onmiddellijk weten waar ze naar toe moeten of in één oogopslag hun favoriete merk herkennen. Winkelinrichter Van Hoof-Keap Shop Solutions stelde daarom voor om met lage eilandjes te werken, waardoor je het overzicht altijd behoudt. Het steigerhout kreeg een warme, grijze “old grey” coating om het natuurlijk karakter te benadrukken.
Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?
Met kleurrijke doeken en vrolijke pictogrammen werd de winkel in verschillende zones ingedeeld: wandelen, slapen, voeding hond, … De winkelrekken zijn breed en erg overzichtelijk, zodat ons uitgebreid productassortiment aantrekkelijk voorgesteld wordt. Ook onze leveranciers komen graag over de vloer, aangezien ze snel hun productverloop kunnen waarnemen, de rekken kunnen bijvullen waar nodig, en er ruimte is om hun eigen marketingmateriaal in de kijker te zetten. Tenslotte hebben we voor brede gangen gezorgd om meer comfort te bieden aan onze shoppers en hun geliefde viervoeters.
Invulling ruimte
In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?
De open ruimte werd slim ingedeeld in verschillende zones volgens de huisdiersoorten (honden, katten, knaagdieren, vissen, vogels, … ). Wie de binnenkomt, ziet in één oogopslag het geheel van de winkel, wat de dierenspeciaalzaak klant beter overtuigt om aankopen te doen. Bij twijfel staat het personeel links aan de kassa klaar om hem de weg te wijzen. De rayon met de “high runners” (honden-, katten-, kippeneten) krijgt achteraan een centrale plaats, zodat de koper (on)bewust wordt uitgenodigd om alle eilanden te bezoeken, en daarbij geneigd is meer fragiele producten en speeltjes bovenop zijn zwaardere aankopen in zijn winkelmandje te leggen. De zwarte ruggen laten de producten beter tot hun recht komen.Uit hygiënische verwegingen liggen nergens artikelen rechtstreeks op de grond. De winkelkan dus gemakkelijk schoongemaakt worden.Overal angen duidelijke prijsdragers om de klant correct te informeren.De legplanken zijn in hoogte verstelbaar en er kan naar keuze et winkelhaken gewerkt worden, wat verschillende variaties in productpresentaties mogelijk maakt .Op de kopstanden staat vaak en product of leverancier in de kijker, daardoor wordt de klant steeds getriggerd nieuwe producten uit te proberen. De verse voeding staat centraal in de gemakkelijk bereikbare en overzichtelijke frigo’s. Kleine kinderen worden steevast aan de ingang aangetrokken door de prachtige konijnenhokken waar ze de diertjes naar hartenlust kunnen bekijken, en achteraan in de winkel zijn de aquaria met siervissen en de plantenbakken een trekpleister. Zo worden ook onze jongste kopers verwend.
In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?
De verlichting is uniform doorgetrokken over de hele winkel, perfect gecentreerd boven de midden gang. Bij de open aquaria, werden extra aquarium-spots opgehangen om de plantjes van voldoende licht te voorzien. De gesloten aquaria en vogelkooitjes worden door discrete LED strips verlicht. Onze logies zijn heel tevreden en brengen leven in onze winkel. Onze grote variëteit natuurlijke producten en het persoonlijk advies aan onze klanten maken ons tot een vertrouwd adviseur voor de dieren. Alleen de natuur en natuurlijke producten zijn goed genoeg voor huisdieren. Wij staan 100% achter onze producten. Al onze natuurlijke producten zijn door ons gekend en goedgekeurd. Onze gepassioneerde medewerkers kunnen precies uitleggen wat elk product inhoudt, welke ingrediënten gebruikt worden en welke producten thuishoren in de categorie “natuurlijk”.
Keuze materialen
Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?
We hebben de natuur in huis gehaald, door overwegend met aardkleuren (grijs, bruin,
zwart) te werken:
-Grijze, gegoten betonvloer
-Naturel OSB- platen voor het plafond
-Grijsgekleurd “old grey” steigerhout voor de meubels, rekken, lades
-Zwarte metalen winkelstellingen
-Doorzichtige plexi-onderverdelingen
-Zwarte alu-profielen met zwarte LED-spots
In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de winkelwil uitstralen?
Cats & Dogside is dé NATUURwinkel voor je huisdier. “Haal de natuur in huis voor je huisdier” is ons motto. De gebruikte materialen zoals de verschillende, warme houtsoorten en veel natuurlijk licht waren dus determinerend voor het winkelconcept. Onze beoogde klanten-baasjes groot en klein én hun huisdieren- moeten zich meteen thuis voelen in onze winkel.
Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?
De keuze voor steigerhout was dan snel gemaakt: steigerhout heeft duidelijk geleefd en kan tegen een stootje. Je moet je dus niet druk maken over krassen op je meubel, want die zijn er van nature al. Het hout blijft werken en zweten, waardoor het een levend karakter heeft en perfect aansluit bij ons concept. De imperfecties nemen we er bij. Dit hout is ook goed voor het milieu. Het is afgeschreven bouwafval, dat gerecycleerd wordt. En het is bovenal tijdloos. Het heeft karakter en wordt alleen maar mooier met de tijd, waardoor het een zekere klasse uitstraalt. Niet onbelangrijk is dat het gemakkelijk te onderhouden is.
Kleuren
Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?
Natuurkleuren (cfr. supra) voeren de boventoon van het interieur om warmte en huiselijkheid te creëren. Voor de in-store communicatie (bestickering, wanddoeken, illustraties…) werd met warme pastelkleuren gewerkt geheel volgens onze huislijn.
Verlichting
Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?
Borghgraef Renovaties heeft het plafond in OSB platen vakkundig geplaatst en daarop, perfect centraal boven
de eilanden en midden gangen, een zwarte trail gehangen met een 50-tal zwarte LED spots zodat alles uniform verlicht is, en er continu een gevoel van aangenaam daglicht hangt.
Wat is het geschatte verbruik van de verlichting?
Geschatte totaal verbruik: 500w
Bij de aquaria en vogelkooitjes werd met extra LED
strips gewerkt.
Afwerking
Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?
Beide uitvoerders (Van Hoof – Keap bvba & Borghgraef Renovaties) zijn stielmannen die hun vakmanschap kennen. Productie in eigen atelier, professionele ondersteuning, gebruik van duurzame materialen van topkwaliteit en plaatsing door de zaakvoerders zelf kent geen waarde. De afwerking is hoogstaand en uitzonderlijk kwalitatief voor de PET-sector.
Duurzaamheid
Hoe duurzaam is het concept?
Steigerhout kan tegen een stootje. Het hout is afkomstig van fijn spar, een snelgroeiende naaldboom die vurenhout produceert. Het kappen van de bomen is niet milieubelastend. Na enkele jaren kan je het meubel goed schoonmaken, eventueel een latje vervangen, opnieuw schuren, naar keuze behandelen met een nieuw kleurtje en zo een tweede leven
bieden. Dit in combinatie met de metalen (100 % recycleerbare) rekken en haken, biedt dit winkel concept heel veel variatie mogelijkheden. Het is dus zeker duurzaam.