Shop design awardsPremium

Art of Flower

 

FIRMA: Art of Flower
NAAM EN VOORNAAM: Christine D’Haene
TELEFOONNUMMER: 056 60 60 55
E-MAILADRES: info@artofflower.be
PROJECT: winkelvernieuwing - bloemenzaak
DOELSTELLING(EN): Met de vernieuwingen was het de doelstelling een moderne, eigentijdse winkel neer te zetten. Die aansluit bij het product die we verkopen. Het was ook een logische stap naar aanleiding van de overname van moeder op
dochter. Waarvan zij al een tijdje de inkopen deed voor de verkoop. Met de vernieuwing krijgen we ook een beter kader deze producten te verkopen. En we willen ook een ruimere doelgroep aanspreken. Zowel de jongere generaties die planten en bloemen terug beginnen te apprecieren als de begoede klasse.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Broekstraat 81, 8790 Waregem
BUDGETTERING: Vooropgesteld budget: 140 000 euro. Uiteindelijk budget/totale kostprijs van het project: 140 000 euro

 art of flower

 

Architectuur/design

Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?

De winkel moest een zekere uitstraling hebben die bij ons product bloemen en planten past. Dus een modern, urban, naturelle uitstraling. Het moest ook laagdrempelig blijven zodat onze bestaande klanten ook bleven komen maar toch ook de aantrekking hebben voor meer begoede klanten.

Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?

Het gebouw is hetzelfde gebleven, dit is een industriele bouw. Beneden ruimte is winkel, boven de winkel heb je een appartement van 2 verdiepen.

Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?

De grootste uitdaging was dit alles in een korte periode te realiseren. We hebben alles goed voorbereid en gepland. Eerst werd de buitenpresentatie aangepakt met een nieuwe overkapping en gepolierde betonvloer. Op die manier konden we dan in
deze ruimte een pop-up opstellen tijdens de zomermaanden om de winkel naar buiten te verhuizen. De binneninrichting is op 3 maand gerealiseerd.

 

Invulling ruimte

art of flower

In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?

Je hebt de buitenpresentatie die nu is overkoepeld. Reden hiervoor: zowel het extremere weer die ervoor zorgde dat we af en toe schade hadden door regen, hagel of wind.
Maar ook een mooiere presentatie waar de mensen langer in rondlopen door de overkoepeling. De ruimte wordt anders benut naargelang het seizoen en/of feestdagen. In de meimaand staat deze bijvoorbeeld helemaal vol. In de zomer wordt deze voor 2/3 benut. In de winter voor 1/2de.

Is er een bepaalde routing uitgetekend?

In de winkel is er zeker aandacht besteed aan de routing, met een in en uitgang. De kassa aan de uitgang. Tafels om te presenteren, een centrale werkblok voor de boeketten te maken en een workshopruimte.

In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?

Deze is ook volledig vernieuwd, we hebben sfeerverlichting achter de metalen presentatierekken. En rails met zowel sfeerverlichting als spots. In de winter (kerst) periode worden deze bvb anders ingesteld om meer sfeer te krijgen. De spots zijn ook allemaal verplaatsbaar. De plafond is ook zwart geschilderd om deze sfeer te verkrijgen.

 

Keuze materialenart of flower

Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?

  • Op het gebied van meubilair: tafels met kwalitatief hout en zwart frame
  • Op het gebied van aankleding: steigerhout in combinatie met metal – de muur zijn behandeld zodat ze er verouderd uitzien.

In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de winkelwil uitstralen?

De gebruikte materialen zijn zeker een bewuste keuze geweest. Er werd veel onderzoek gedaan op beurzen en de huidige trends warden bekeken. We hebben hier een eigen invulling aan gegevens die past bij onze producten van bloemen en planten.

Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?

Ja zeker! Met de vernieuwing was het ook de bedoeling om de begoede klasse aan te spreken die voor de verbouwing in mindere mate klant was. Met dan de uitdaging de huidige klanten niet te verliezen. Dus de drempel moest laag blijven om binnen te komen. Het mocht niet te ‘chic – clean’ worden. En daarin zijn we zeker geslaagd.

 

Kleuren

Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?

De kleuren zijn allemaal natuurkleuren, steigerhout, neutrale vloer, zwarte plafond, en verouderde muren met leemaccenten.

 

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine