Shop design awardsPremium

SVNTY

 

FIRMA: Verhamme + De Vel Architecten, St. Michielskaai 35/1, Antwerpen; Fashion Club 70 nv, IJzerlaan 54-56, Antwerpen
NAAM EN VOORNAAM: Marc Verhamme (V+D Architecten) & Sam Verheyden (Fashion Club 70)
TELEFOONNUMMER: Verhamme + De Vel Architecten: 03/230 39 88
Fashion Club: 70 03 / 221 10 10
E-MAILADRES: admin@verhamme-devel.be; sam.verheyden@fashionclub70.be
PROJECT: uitbreiding van bestaande winkelruimte & inrichting ervan.
DOELSTELLING(EN): Het creëren van een flagshipstore voor het merk svnty in de schuttershofstraat in antwerpen.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Schuttershofstraat 33, Antwerpen
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT:
Inrichting winkel: Verhamme + De Vel Architecten, Antwerpen
Concept presentatie kleding & coporate identity: Fashion Club 70 (Astrid Schelfhaut / Astrid van Damme / Gregory Dheedene)
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT:
Werfcoördinatie: Roll&Co, Brecht
Staal-en betonwerken: Luc Quirynen
Glas- en buitenschrijnwerk: Van Heertum, Turhout
Binnenschrijnwerk: Rudy Castelijns, Lille
Gietvloer en betonpanelen: Texture Painting, Turnhout
Gipsplaatwerken: Gypro, Oud-Turnhout
BUDGETTERING: 
Vooropgesteld budget: 350.000 euro exclusief BTW
Uiteindelijk budget/totale kostprijs van het project: 380.000 euro exclusief BTW

 

SVNTYSVNTY

 

Architectuur/design

Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?

Het was de wens van de ontwerpers van het kledingmerk SVNTY (Astrid Schelfhaut en Astrid Van Damme) een winkelruimte te creëren waarbij de presentatie van de kleding samenhangt met een arty, urban atmosfeer. De kleding moest op een flexibele gepresenteerd kunnen worden, waarbij er in het deel vooraan op regelmatige tijdstippen kunstinstallatie's worden geplaatst.

 

Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?

Het ontwerp van de winkel voorziet een glazen 'serre' achteraan de winkel, die dienst doet om daglicht binnen te halen achteraan de winkel, maar ook om de winkel op een subtiele manier te verbinden met de historische achterbouw (achteraan winkel, waarin stock is ondergebracht). De wanden en plafonds werden uitgevoerd in brutalistische zichtbeton, en de vloeren in hout of gietbeton. Deze ingrepen zorgen voor urban sfeer, die door het overvloedig daglicht achteraan het interieur toch een warm en huiselijkheid karakter geven. In combinatie met de tijdelijke kunstinstallaties, wordt een aparte winkelatmosfeer gecreëerd, die het winkelen tot een aparte ervaring maken.

 

Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?

De uitvoering van de betonnen wanden en plafonds in het brutalistisch zichtbeton bleek moeilijk haalbaar naar uitvoering in de drukke, smalle Schuttershofstraat. De betonmixers zouden de straat blokkeren en door de complexe uitvoering was de uitvoering riskant inzake timing. Er werd gekozen voor een uitvoering met op maat gemaakte panelen 'Stone Panels' van firma Texture Painting: lichtgewicht platen die op voorhand bekleed zijn met een exclusieve betonvezeltechniek in een plankenbekisting-motief.

 

SVNTY

 

Invulling ruimte

In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?

Het voorste deel van de winkel is het breedste stuk van de winkel, en uitgevoerd met een gepolierde betonvloer. In deze zone komen de tijdelijke kunstinstallaties, die goed zichtbaar zijn doorheen de vitrine aan straatzijde. Dit is ook de zone waar de befaamde schoenencollectie van het merk opgesteld staan op een grote wand. De sfeer is hier sterk urban, koel, stedelijk.
Het achterste deel van de winkel heeft een houten vloer, en hier is de kleding van het merk gepresenteerd, op 'dansende' (op-en neer gaande) kledinghangers. In deze zone zijn ook de kassa en de kleedkamers gevestigd. De kleedkamers zijn onder ondergebracht in een soort spiegelkast, die daardoor ogenschijnlijk in de ruimte lijkt te zweven. Het spiegelend oppervlakte van de kleedkamer-kast wordt gebruikt door klanten om zich te bekijken als ze kleding aan het passen zijn. De sfeer is hier eerder warm, huiselijker, toegankelijker.

 

Is er een bepaalde routing uitgetekend?

Er is niet echt een route ontworpen, maar er is doelbewust gekozen dat klanten/bezoekers eerst doorheen de urban zone zouden wandelen, langsheen de tijdelijke kunstinstallatie, om zo tot in het 2e deel van de winkel te komen, waar de kleding te zien is.

 

In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?

Er werden rails ingewerkt in de betonplaten (Stone Panels), van het merk XAL, die uitgerust zijn met verschuifbare LED-spots met de juiste lichtkleur/warmte voor de kleding. De rails zijn ook voorzien van rookdetetctoren. Het aantal, positie en richting van de spots is bepaald geweest in functie van de geëtaleerde kleding, en ter plaatse nog bijgestuurd opdat een gebalanceerde verlichting van de opgehangen kleding bereikt werd: perfect mogelijk dankzij het railsysteem van XAL.

 

Hoe is de etalage opgevat?

De etalageraam is een enorm glaspaneel uit één stuk, dat als een gigantische 'scherm' uit de gevel geplaatst is. Het trekt daardoor de aandacht van de passant, en zuigt zijn aandacht naar het interieur. De uitstekende vitrine is rondomrond voorzien van een subtiele verlichting, die 's avonds en 's nachts voor een opmerkelijke decoratieve verlichting zorgt.

 

Keuze materialen

SVNTY

Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?

- Wanden: Stone Panel van Texture Painting (zichtbeton met plankenbekisting-motief)
- Plafond: Stone Panel van Texture Painting (zichtbeton met plankenbekisting-motief)
- Vloer deel vooraan: gepolierde beton
- Vloer deel achteraan: brede plankenvloeren, eik
- Meubilair/kassa: MDF, afgewerkt met gouden glanslak
- Meubilair/kleedkamers: MDF, wit gelakt aan binnenzijde / spiegelbekleding buitenzijde
- Kledinghangers: op maat gemaakt, staal/zwart gelakt, in aparte railsysteem in plafond

 

In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de de winkel wil uitstralen?

Om de urban, grootstedelijke, en arty sfeer te kunnen bekomen, hebben de bekleding met de Stone Panels in brutalistische zichtbeton, en de gepolijst betonnen vloer onmiddelijk het gewenste effect gehad. De vloerafwerking met hout, de 'zwevende' spiegelende kledingkamer-kast en het overvloedig daglicht achteraan, zorgen dan weer voor het huiselijk, warmer aspect. De opgezette struisvogel in de 'serre' achteraan, zorgen voor de humor, zelfbewustzijn en eigenzinnigheid, zo eigen aan het merk SVNTY.

 

Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?

Het merk SVNTY heeft een cliënteel van jonge, zelfbewuste jonge mensen, die sterk met mode bezig zijn. De keuze om een urbane, arty sfeer te creëren in de winkel, met tijdelijke kunstinstallaties en humoristische en eigenzinnige accenten, past in hun leefwereld.

 

Kleuren

Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?

Er is gekozen om de wanden en plafond in brutalistische beton uit te voeren, met bijna een skeletachtige, authentieke ruwe uitstraling als gevolg. De enige kleuraccenten worden gevormd door de kleuren van de kleding en de sneakers.

 

VerlichtingSVNTY

Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?

Er zijn twee lichtlijnen, evenwijdig met elkaar, over de gehele lengte van de winkel. Elke lichtlijn bestaat uit een ingebouwde rail XAL met daarin verplaatsbare LED-spots. Door de positie van de rails, kan de verlichting zowel op de kleding als op de grond, plafond of wand gericht worden.

 

Afwerking

SVNTY

Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?

De uitvoering van de wanden en plafond in Stone Panel van Texture Painting is een secuur werk geweest: alle panelen zijn op maat gemaakt in de hoogte, om een in één stuk van vloer tot plafond te kunnen plaatsen. Het schrijnwerk van kassa en kleedkamers werden met complexe technieken afgewerkt: de kassa in een gouden glanslak, en de kleedkamers met heldere spiegel. De hoogwaardige afwerking van deze zaken dragen bij tot de uitstraling van de winkel en het merk SVNTY zelf.

 

Duurzaamheid

Hoe duurzaam is het concept? 

Het betreft een winkelinrichting in een bestaand gebouw, en de impact van de werken op verwarming en isolatie van het gebouw is beperkt. De verlichting is duurzaam wegens toepassing van hoogwaardige LED-verlichting van de laatste generatie van merk XAL die een laag verbruik en lange levensduur combineren met een mooi en warm licht.

 

Technologie

Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten?

Er werden niet meteen technologische tools geïntegreerd in het concept.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine