Modena Schoenmode
FIRMA: Modena Schoenmode bvba
NAAM EN VOORNAAM: Aerts Elke
TELEFOONNUMMER: 0495/15.06.38
E-MAILADRES: elke_aerts@telenet.be
PROJECT: Het vernieuwen van een 24 jaar oud interieur van een damesschoenenwinkel.
DOELSTELLING(EN): Het interieur de 21ste eeuw binnenhalen. We waren hopeloos achter gebleven met ons verlaagd plafond en de wanden vol schabben die daaraan bevestigd waren in 1 geheel, dit kwam gewoon claustrofobisch over. We moesten dus veel meer licht creëren en een opener, luchtiger en vooral moderner geheel scheppen.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Kerkstraat 61 3920 Lommel
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: Elke Aerts (ikzelf dus)
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT:
- Ikzelf voor de schilderwerken
- Toon Wilms voor het schrijnwerk
- Elveco voor de electriciteitswerken
- Geerts voor de vloer
- Impulse reclameatelier voor het logo en de baksteenmuur
- Dakwerken Haesen als klusjesfirma
BUDGETTERING:
Vooropgesteld budget: 25.000 euro
Uiteindelijk budget/totale kostprijs van het project: 27.144,09 euro
Architectuur/design
Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?
Ik zit in een galerij en mag aan de buitenkant niets veranderen, dat is dus een strakke marmeren gevel in groentinten met groene ramen en een grote dubbele glazen deur.
Ik wilde met het interieur een warm gevoel creëren, de huiskamersfeer als het ware, niet meer het uitzicht van een puur commerciële ruimte. Er moest veel meer licht komen, dat was een absolute prioriteit. We hebben een gevoel van ruimte geschapen door het verlaagde plafond weg te halen en de welfsels bloot te leggen, dit geeft ook al dadelijk een bepaalde sfeer aan het interieur. De indruk die we willen geven is een mix van stoere industriële ingrediënten met herbruikte nostalgische details en ik vind dat we hier zeer goed in geslaagd zijn.
Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?
De collectie is door de jaren heen gegroeid en helemaal “ons ding” geworden en dat was absoluut niet zichtbaar in de inrichting. Dus nu hebben we dan eindelijk het interieur ook volledig naar onze hand gezet. Het resultaat is “anders dan op een ander” geworden en dat is ook net de opmerking die we geregeld over onze schoenen krijgen. Door stoere elementen te mengen met oude herbruikte materialen hebben we een bijna huiselijke sfeer gecreëerd.
Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?
Bij het uitbreken van het plafond kwam er een betonnen balk tevoorschijn waar ik niet op gerekend had, net op de plaats waar de grote Tiffany’s luchter moest hangen. Nu hangt die dus center in het achterste deel van de winkel (gevormd door die balk).
Het plaatsen van de spiegel bleek ook nog een uitdaging, want in mijn planning waar ik zoveel mogelijk lopende meter wilde om de collectie uit te stallen had ik een volledige muur schabben voorzien en uiteindelijk hebben ze me dan toch kunnen overtuigen om die in 2 te splitsen en de spiegel daartussen te plaatsen, want eigenlijk was er gewoon geen andere plaats om die te plaatsen.
Invulling ruimte
In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?
De winkel is te klein om van zones te praten. Als er al sprake is van de nood om iets op te delen dan maken we gebruik van de verschillende aankleding op de verschillende muren. Zo hebben we de industriële- baksteenmuur, we hebben een tafelmuur en achter de toonbank staat een kast.
Is er een bepaalde routing uitgetekend?
Niet echt, maar de muur waarop je loopt bij het binnenkomen is de belangrijkste; dit is onze baksteenmuur en die voert je echt letterlijk het pand in (daarom wilde ik die niet onderbreken met de spiegel) daar eindig je naast de toonbank, waar het ook echt duidelijk is dat je daar een kijkje achter mag nemen. Daarna kom je bij de tafelmuur, die heb je zeker ook al opgemerkt bij het binnenkomen want die gaat mee het hoekje om.
In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?
De verlichting daar draaide heel de verbouwing om: ik wilde absoluut ieder schab afzonderlijk verlicht hebben, vroeger stonden de schoenen in de schaduw van het schab erboven. Dus nu heeft ieder schab zijn eigen ingewerkte led-strip en zijn alle artikelen mooi verlicht. Dit is de functionele verlichting: diegene die niet opvalt maar van groot belang is. Daarnaast hebben we de sfeer verlichting, hiermee bedoel ik onze herbruikte Tiffany’s luchter, de cluster lampen die vooraan hangen en de ladder met peertjes aan boven de toonbank.
Omdat de lampen boven de toonbank een roze tint geven hebben we nog een plafondspot bijgezet die we kunnen richten naar de zone voor de spiegel, want dit gaf een verkeerd beeld van de kleur.
Hoe is de etalage opgevat?
De etalage is kleiner geworden ten opzichte van vroeger maar veel opener. Ze was vroeger zo afgesloten dat de mensen zich ooit afvroegen of we open waren. We hebben retro cementtegeltjes gebruikt afgeboord door stoer steigerhout en deze combinatie werkt wonderwel. Ook in combinatie met de industriële schabbetjes als achterwand: doorkijk met toch iets van afsluiting.
Mijn kleine etalage achter in de gang was echt een “verloren kindje”, dat was een absoluut vergeten hoekje waarvan ze soms vroegen of die bij ons hoorde. Deze is nu een absolute blikvanger door het gebruik van oude glas-in-lood deuren en door de muren te bekleden met de baksteenprint.
Keuze materialen
Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?
In het interieur hebben we veel hout; steigerhout zowel als eik. Het plafond is bloot beton en dat hebben we nog nagebootst op andere muren. De vloer lijkt op een oude plankenvloer maar is in feite een hoge kwaliteit vinyl. De planken zijn trouwens gelegd in een grote visgraat, komt heel mooi over. En onze trots: de baksteen muur is een fotoprint, maar lijkt net echt.
Bij het meubilair hebben we eigenlijk gewoon kuipstoeltjes met metalen pootjes. De toonbank telt bij mij eigenlijk bij het interieur en die is ook weer steigerhout en een metalen plaat ingewerkt met ons logo op.
Als aankleding heb ik oude familiefoto’s gebruikt in dezelfde stijl kader, dat vond ik helemaal in de stijl van de winkel passen. Ook hebben we moemoe’s planten gezet zoals vrouwetongen en sanseveria’s. Daar krijg ik ook regelmatig commentaar over (net als het feit dat ik dus blijkbaar op mijn grootmoeder lijk).
In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de de winkel wil uitstralen?
De materialen leenden zich automatisch naarmate de stijl tot ontwikkeling kwam, ik had de oude glas-in-lood deuren (hout dus) ik had een lot oude café tafels opgekocht om de tafelmuur te creëren, die heb ik laten zandstralen om van oud en donkerbruin naar nieuw en stralend te gaan. De ijzeren steunen had ik ook al lang in gedachten, dus vulde het steigerhout de rest perfect aan. De retro cementtegels van de etalage pasten dan weer perfect bij de luchter en de oude deuren. En de vloer hadden we al in een andere winkel liggen en daar ben ik zo tevreden over dat ik niet getwijfeld heb om die gewoon opnieuw te nemen. Ziet eruit als echt hout maar is 100 keer zo gemakkelijk in onderhoud.
Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?
Ja, in die zin dat onze klanten allemaal eigenzinnige dames zijn, die geen “13 in een dozijn” mentaliteit hebben en dat die nu ook allemaal beamen dat de winkel zoveel gezelliger geworden is. Ik weet niet in hoeverre de klanten bewust de materialen opmerken of eerder het geheel, maar ik heb de tafelmuur al dikwijls moeten uitleggen zowel als de vloer, wat materiaal dat is, onze keuze van dat visgraatpatroon, wat blijkbaar niet voor de hand liggend is met zo’n grote planken.
Kleuren
Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?
Omdat we 1 heel overheersende muur hebben namelijk de bakstenenmuur hebben we de rest eenvoudig gehouden. De tafelmuur; een ingewikkelde constructie op zich die al best wat aandacht vraagt is eenvoudig beige geverfd. De achterwand samen met de ruimtes boven de ramen is uitgevoerd in betonlook zodat die aanpassen bij de betonnen balk en het plafond.
Met deze zachte kleuren en natuurlijke materialen willen we een huiselijke en gezellige sfeer creëren in de winkel, het interieur is er om onze kleurrijke collectie te laten stralen, niet om zelf alle aandacht op te eisen.
Verlichting
Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?
De schabben hebben ieder een warm witte ledstrip zodat de schoenen niet meer in de schaduw staan. Dus iedere muur heeft zijn lopende meters aan licht, dit is het functionele licht.
Daarnaast hebben we de sfeerverlichting, ook allemaal led licht. De glas-in-lood luchter, de cluster lampen en de ladder boven de toonbank. De etalage heeft een rail met sterke led spots die je echt kan richten, voor optimaal gebruik.
Afwerking
Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?
We hebben op voorhand goed overlegd met de verschillende uitvoerders en duidelijke afspraken gemaakt. Tijdens de uitvoering was ik ook steeds aanwezig om eventuele vragen te beantwoorden of opmerkingen over de afwerking te geven en over het eindresultaat ben ik zeer tevreden.
Een paar voorbeelden van de afwerking:
- Electriciteitskabels van de tafels weggewerkt achter doorgezaagde poten i.p.v. plastic kabelgootjes
- Electriciteitskabels van de ledstrips in de ijzeren buizen weggewerkt zodat er bijna geen bekabeling zichtbaar is.
- Ledstrips ingefreesd in schabben, die afmetingen had ik van tevoren opgeveven, breedte, diepte, zover van de voorkant, zover van de zijkant… de schrijnwerker moest lachen, maar had de schabben wel perfect afgewerkt bij.
- De etalage mooi afgeboord met steigerhout, de stopcontacten mooi ingewerkt.
Duurzaamheid
Hoe duurzaam is het concept?
De materialen die gebruikt zijn bij de verbouwing zijn zeer duurzaam of afzonderlijk te vervangen.
Wat betreft het ontwerp; misschien ben ik dit over nog eens 25 jaar ook zo beu als koude pap, maar dat kan ik me nu nog helemaal niet voorstellen
Technologie
Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten?
Veel technologie is er in mijn winkel niet aanwezig behalve de betaalterminal en wifi voor de klant die hiervan gebruik wil maken en soms haal ik mijn tablet boven als ik iets op de site wil tonen.