MarktvisiesPremium

Waarom Maxeda meer investeert in bricks dan in clicks

De visie van Guy Colleau, topman van Maxeda

DIY Summit

Guy Colleau, de topman van Maxeda, was te gast op het Global DIY Network, het virtuele CEO-meetingsplatform van EDRA-GHIN. "De digitale transformatie versnelt voortdurend, maar de échte business doen we op de winkelvloer." Interviewer van dienst was de immer energieke John W. Herbert, secretaris-generaal van de wereldorganisatie voor home improvement. 

Koorddansen in een hybride DIY constellatie

Naast de gebruikelijke rondvragen met betrekking tot de stand van zaken van Praxis (192) in Nederland, de Brico-formules (152) in België en Luxemburg en de impact van de pandemie, kwam de Franse CEO (ex-Leroy Merlin en Castorama) pas echt goed op dreef toen de hedendaagse uitdagingen voor Maxeda aan bod kwamen: de digitale transformatie en de dringende noodzaak om een duurzame strategie uit te stippelen.

"Waarom zouden we in godsnaam een onevenredige energie en middelen steken in de digitale transformatie van ons businessmodel?"

“De grootse uitdaging tegenwoordig is om de juiste balans te vinden tussen het online gebeuren en de fysieke winkel”, stelt Colleau. Hij legt meteen zijn kaarten op tafel: “De digitale transformatie is effectief in een stroomversnelling geraakt net na de eerste lockdown. Niettemin moeten we erkennen dat e-commerce met slechts 6% een peulschil vertegenwoordigt in de globale omzet van circa 2 miljard euro einde boekjaar januari 2022. Al hebben we de ambitie om dat cijfer te verdubbelen binnen de drie jaar; waarom zouden we in godsnaam een onevenredige energie en middelen steken in de digitale transformatie van ons businessmodel, terwijl de échte business zich nog steeds vervolmaakt op de winkelvloer? Tijdens zijn digitaal winkelbezoek komt vaak slecht één enkel product in de winkelmand van de Praxis-Bricoklant; ondanks een virtueel assortiment van ruim 60.000 SKUS. Daarentegen is de ‘customer journey’ van de klant in onze fysieke winkels - in het bijzonder in dit post-pandemietijdperk - nog steeds een projectmatige onderneming waarbij, per definitie, de winkelkar er totaal anders uitziet."

Investeringen in 'bricks' betalen zich onmiddellijk terug

“Bij Maxeda blijven we volop investeren in 'bricks' omdat die investering zich onmiddellijk terugbetaalt. En ja, dat mag ons niet beletten om eveneens te investeren in de digitale transformatie van onze winkelconcepten, zoals in de 5 Praxis-pilootwinkels en het pilootproject Brico Groot-Bijgaarden en Borsbeek. Maar gelijktijdig beseffen we dat die investeringen binnen de 24 maand totaal verouderd zullen zijn … Terwijl een volledige winkelremodeling zijn toegevoegde waarde decennialang blijft uitstralen. Begrijp me niet verkeerd: onze investeringen in de digitale transformatie zijn zuiver gericht op de ‘customer experience’ ; met de wetenschap dat het moment van de waarheid zich finaal toch nog afspeelt op de winkelvloer. Samengevat: al onze inspanningen in beide domeinen vormen een test- en leerproces dat finaal duiding zal moeten brengen wat de juiste balans wordt voor een optimale multichannelstrategie, met de juiste harmonie tussen click en brick."

Duurzaamheid krachtig samengebundeld

Het toeval wil dat precies de dag na dit interview de CEO’s van onder meer Kingfisher, Adeo, OBI, Maxeda, Hubo samenzitten voor een gemeenschappelijk overleg om een draagvlak te bieden dat leidt tot duurzaam ondernemen en handelen in home improvement.

“De klassieke statements i.v.m. het verminderen van de voetafdruk, hebben we bij Maxeda in één overzichtelijk document kort en krachtig geformuleerd: oplossingen bieden en deze verkopen. Met andere woorden, ‘duurzaam ondernemen’ wordt een onderdeel van ons businessmodel. Al onze medewerkers worden in de ‘Maxeda Academy’ opgeleid om kennis te verstrekken aan alle klanten met als doel oplossingen te bieden die leiden tot een groene klus-stroom en de afvalberg verminderen."

"Colleau sluit af in de bekende Franse stijl, en verwoordt het met meer dan een vleugje flegma: ons vakgebied heeft alles te maken met de transformatie van een huis naar een thuis. En precies thuis tonen we ons gemakkelijker bereid om extra zorg te dragen voor - onder meer - de verlaging van de energiefactuur. Precies in dat veelbelovende vooruitzicht zullen we onze klanten ondersteunen en hen ertoe bewegen om daadwerkelijk bij te dragen tot het veranderingsproces op weg naar een betere planeet."

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Thierry Coeman
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine