Nieuwe aankoopgroepering voor professionelen
Bricks & Tools wil antwoord bieden op 'Blurring'
ProCoop, aankoopgroepering voor de doe-het-zelf, heeft een zustergroepering opgericht voor de professionele vakhandel: Bricks & Tools. "Onze leden zijn volop aan het professionaliseren; met deze nieuwe groepering bieden we een antwoord op hun vraag."
Twee groeperingen
ProCoop ontstond in 2019 na de samenvoeging van de aankoopgroeperingen ProDIY en Sanicoop. De groepering richt zich voornamelijk op de doe-het-zelf, maar sommige leden schuiven meer en meer naar de professionele tak op. Daarom is er nu een tweede groepering, vertelt gedelegeerd bestuurder Charlie Baus: "De groepering is er echt gekomen op vraag van de leden zelf. We voelen duidelijk dat er een generatie aankomt die kwalitatievere producten wil aanbieden aan een doelgroep die iets professioneler ingesteld is. Onze leden hebben gezien hoe we de doe-het-zelftak hebben aangepakt, en hebben ons gevraagd of we die manier van werken konden doortrekken."
Waarom hebben jullie een nieuwe groepering opgericht? Gaat dat niet in tegen de trend van 'blurring'?
Kristof Thys (medebestuurder): "Het is juist omdat er blurring plaatsvindt, dat we ook de professionele kant willen bedienen. Een van onze speerpunten is respect voor de eigenheid van de retailers en de leveranciers. Bepaalde merken hebben nu eenmaal verschillende strategieën naar de doe-het-zelf- en de professionele markt. Dat is de reden voor de aparte groepering: we gaan niet marktverstorend werken en voordelen van de ene kant naar de andere kant overhevelen. Aan de andere kant zijn er natuurlijk ook voordelen aan actief zijn in beide kanalen, zoals marketing, raamovereenkomsten voor diensten ... Daar willen we maximaal synergieën creëren. Die kost moet maar één keer gedragen worden en omdat we de baten breder kunnen uitsmeren, kunnen we meer doen: webshops, webshopdata, EDI-communicatie ... Dat zijn zaken die achter de schermen gebeuren."
Hanteren jullie nog steeds een coöperatief model?
Baus: "Twee jaar geleden zijn we daarvan afgestapt om onze organisatie zo dynamisch mogelijk te houden. Onze leden staan centraal en wij hebben als doel hun ROI te optimaliseren. Dat lukt al aardig omdat wij geen lidgeld vragen en de verworven bonussen van onze leden tijdig en volledig uitkeren. Verder werken onze mensen van thuis uit, zodat wij ook infrastructuurtechnisch geen extra kosten hebben. Op dit moment hebben wij 52 winkels die wij op aankoop, marketing en diensten schaalvoordelen bieden. Uiteraard zijn er ook inkomsten voor de groepering. Als wij bepaalde omzettargets behalen bij onze leveranciers, vloeit hiervan een percentage naar de centrale. Hiermee worden dan nieuwe investeringen gedaan en wordt de werking van de centrale betaald. Dat houdt ons dynamisch en dwingt ons om optimale partnerships met onze leveranciers te onderhouden."
Ook bouwmaterialen
De groepering heet Bricks & Tools. Gaan jullie verder dan gereedschappen en ijzerwaren?
Thys: "Sinds twee jaar werken we samen met Transferro. Er zijn veel voordelen aan die samenwerking, bijvoorbeeld een gigantische voorraad van 20.000 producten van diverse a-merken, en natuurlijk het gewicht van de grote getallen. Transferro dekt de gereedschappen en de ijzerwaren goeddeels, maar al snel vroegen onze leden of we hetzelfde konden doen met bouwmaterialen. Daar zijn we ons dan in gaan verdiepen, en op dit moment hebben we al meer dan 65 overeenkomsten met bouwmaterialenleveranciers. Dat zorgt ervoor dat we vandaag ook voor deze assortimenten een voordeel kunnen bieden."
Er zitten ook Gedimat- en Bouwpuntleden tussen jullie leden. Zorgt dat niet voor conflicten?
Baus: "Neen, daar hebben we duidelijke afspraken over. Bij die leden doen we de shop op onze manier; zij blijven bij de andere groepering voor de bouwmaterialen, die meer op het terrein liggen."
Full-servicegroepering
Hoe onderscheiden jullie zich van andere groeperingen?
Baus: "Respect voor de eigenheid en zelfstandigheid van onze leden staat centraal. We ondersteunen hen maximaal, maar altijd achter de schermen. Ze moeten hun naam niet afgeven aan een bepaalde formule of keten. We hebben ook formulemanagers, adviseurs die de leden helpen op de winkelvloer. Met die formulemanagers willen we bij onze leden zijn, we gaan hen niet van achter een bureau vertellen wat ze moeten doen. We werken met schappenplannen, rotatielijsten, kernassortimenten, allemaal op maat van de individuele winkel. Onze leden krijgen ook een dashboard waar ze hun omzetten en bonussen in realtime kunnen bekijken. Op dit moment zijn we de EDI-flow aan het optimaliseren; webshoptechnisch staan we voor beide groeperingen volledig klaar. Tot slot willen we ook meer winkelbeleving gaan creëren."
Is dat belangrijk in professionele winkels?
Baus: "Ik vind dat daar even belangrijk als in de doe-het-zelf. Ik roep de leveranciers op: kom eens origineel uit de hoek met andere kleuren en materialen. Laat de klant proberen. Creëer iets voor kinderen, zodat de aannemer eens iets met de zoon kan komen doen. Zorg ervoor dat ze een hoek hebben waar ze zich kunnen bezighouden. Daar willen we naartoe. Advies en feedback: een community, een forum waar mensen elkaar op kunnen helpen, advies kunnen geven. Ik denk dat we daar al grote stappen kunnen zetten."
Wat zijn de toekomstplannen?
Baus: "Er staat eigenlijk al een derde groepering in de steigers: Interior Partners. In België zijn er meer dan 400 interieurwinkels. Met de dynamiek die we nu hebben en de expertise die we hebben opgebouwd, denken we echt dat we daar een verschil kunnen maken."
Thys: "We willen daar nog meer inzetten op het belevingsconcept: men verkoopt daar in principe al beleving. Het kan voor ons ook een goede voedingsbodem zijn om kennis naar andere sectoren te brengen. Het voordeel daar is dat we een enorme bibliotheek hebben waaruit we kunnen putten en ook de steun hebben van een Europees partnership. Dat lijkt ons een zeer mooie uitdaging. Op dit moment lopen de gesprekken met de leveranciers, tegen het eind van het jaar willen we gas gaan geven."