26% SCHOOL- EN KANTOORMATERIAAL WORDT GEKOCHT IN SUPERMARKT
Zorg voor een evenwichtig aanbod met klassiekers en innovaties
Steeds meer consumenten kopen hun school- en kantoorbenodigdheden via het foodretailkanaal. Supermarkten houden dit segment dus maar beter goed in de gaten, want het biedt nog flink wat opportuniteiten. Bovendien is de zomervakantie een periode waarin heel wat back-to-schoolaankopen in de winkelkar belanden.
GROEIKANSEN
Sterke groei voor foodretailkanaal
Norbert Vreden van Kores: “Momenteel koopt meer dan 40% van de consumenten zijn schrijfwaren in gespecialiseerde winkels. 26% gaat ernaar op zoek in de supermarkt. Deze cijfers zijn echter voortdurend in beweging en de balans helt meer en meer naar de supermarkten, aangezien gespecialiseerde winkels het vaak hard te verduren hebben en de deuren sluiten. Het foodretailkanaal, daarentegen, gaat er alleen maar op vooruit en wordt dus ook steeds belangrijker voor kantoor- en schoolmateriaal. Wat ons ook opvalt, is dat het back-to-schoolgegeven steeds belangrijker wordt in Europa. Het is overduidelijk de belangrijkste periode voor de verkoop van schoolmateriaal. Bovendien zal het aantal Europese studenten de komende jaren stijgen, waardoor de verkoopcijfers verder zullen toenemen."
Juist segmenteren
Jan Joost Sonneveld van Maped Benelux B.V.: “Supermarkten die een succesvol rayon met school- en kantoorbenodigdheden willen ontwikkelen, moeten het assortiment juist segmenteren: een deel klassiek, met basismodellen die herkenbaar zijn voor de consument, en een deel nieuwe en innovatieve producten. De consument is grillig en verwacht snelheid van handelen van de aanbieders. Zo zijn fijnschrijvers en stiften momenteel erg gewild, net zoals producten die men kan personaliseren."
Nieuwe technologieën & ergonomie
Kenny Blomme van Despec Benelux & France: “Naast de klassieke school- en kantoorbenodigdheden zijn er nog mogelijkheden om het aanbod uit te breiden. Zo is het belangrijk om mee te zijn met de trends en de nieuwste technologieën. Om de fysieke winkel interessant te houden voor de klant, is een assortiment dat regelmatig vernieuwd wordt, immers key. Denk maar aan het mobiel printen van allerlei devices, nieuwe modellen van USB-sticks, nieuwe technologieën in verband met dataopslag ... Maar ook op het vlak van ergonomie zijn er kansen. In tijden waar burn-outs en stress alom vertegenwoordigd zijn, kan een ergonomische werkplek met ergonomische kantoorartikelen zorgen voor een beter evenwicht en een betere ondersteuning. Tot slot bestellen klanten meer online en bieden ze ook zelf online spullen aan, waardoor er steeds meer pakketjes zijn. Deze pakketjes moeten uiteraard gelabeld worden en hier liggen dus ook zeker kansen voor labels en labelprinters."
TRENDS
Verdere digitalisatie
Kenny Blomme: “Belangrijkste trends zijn volgens mij de golf van de verdere digitalisatie en de uitgebreide connectie met internet. Je ziet oudere producten die heruitgevonden worden en een digitaal scherm en/of een internetverbinding meekrijgen. Denk maar aan de digitale schoolborden en de intrede van tablets in scholen. Maar ook aan de vele apparaten die nu met internet verbonden zijn. Consumenten gebruiken hun smartphone steeds meer: om basic dingen te doen zoals surfen en online producten te bestellen, maar ook om bijvoorbeeld rechtstreeks vanaf hun telefoon foto's te printen."
Hobby- en knutselmateriaal
Norbert Vreden: “Wat de schrijfwaren betreft, zien we dat hobby- en knutselmateriaal het vandaag enorm goed doen. Lijmen en kleurpotloden zijn uiteraard de toppers, maar ze worden verder aangevuld met plasticine, vingerverf, driehoekige kleurpotloden die perfect zijn voor de kleine kinderhandjes ..."
Nieuwe materialen & kleuren
Jan Joost Sonneveld: “Een andere trend in de markt van school- en kantoormateriaal is dat bestaande producten verder evolueren en uitgevoerd worden in innovatieve materialen (soft touch) en nieuwe kleuren (pastel), en met ergonomisch comfort voor bijvoorbeeld een betere grip."
Merken & kwaliteit
Jan Joost Sonneveld: “Wij constateren in Europa een geleidelijke en gedeeltelijke terugkeer van de absolute discount naar merken. En dan met name kwalitatieve en mooie producten. Volumes evolueren zodanig dat OEM (Original Equipment Manufacturer) niet altijd meer de meest aantrekkelijke oplossing is. Bij (de juiste) merken is hier een prima alternatief te vinden."
TOEKOMST
Foodretailkanaal wint terrein
Norbert Vreden: “Wat we in de toekomst mogen verwachten? Niemand heeft een glazen bol natuurlijk ... Maar wat we wel weten, is dat gespecialiseerde fysieke winkels in kantoor- en schoolbenodigdheden het zwaar te verduren zullen krijgen, waardoor onder meer het foodretailkanaal steeds belangrijker zal worden in de verkoop van deze producten."
Clicks & bricks
Kenny Blomme: “Kijken we naar de laatste cijfers van GfK, dan zien we enkele opvallende evoluties. Zo is er de laatste maanden een duidelijke groei op het vlak van consumentenvertrouwen in ons land, en dat zowel op de private als op de professionele markt.Daarnaast zien we ook een duidelijke verschuiving naar het omnichannelverhaal, of met andere woorden clicks & bricks. Dus niet enkel e-commerce of niet enkel fysieke winkels, maar steeds meer een combinatie van de twee. Grote e-commercepartijen gaan van start met winkelpunten, terwijl traditionele spelers dan weer een eigen webshop ontwikkelen. Bij de e-commercepartijen is het grote voorbeeld Coolblue, bij de traditionele spelers kan je Colruyt als voorbeeld nemen."
Meer competitie
Jan Joost Sonneveld: “Tot slot zal de wereld zeker niet minder competitief worden. Nieuwe toetreders - zowel online als fysiek - zullen de klant ook veeleisender maken. Maar dat wil echter niet zeggen dat het slechter hoeft te worden, hooguit anders."
VOOR U SAMENGEVAT
1. Back-to-school is overduidelijk de belangrijkste periode voor de verkoop van schoolmateriaal.
2. In Europa is er een geleidelijke en gedeeltelijke terugkeer van de absolute discount naar merken.
3. Het foodretailkanaal wordt steeds belangrijker in de verkoop van kantoor- en schoolbenodigdheden.
4. Supermarkten moeten het assortiment juist segmenteren: een deel herkenbare basismodellen en een deel nieuwe en innovatieve producten.
5. In de toekomst zullen we steeds meer combinaties van e-commerce en fysieke winkelpunten zien.