Klein keukenmateriaal: supermarkt als onestopshop
Stel een aantrekkelijk basisaanbod samen en vul aan met seizoensartikelen
Van soeplepel tot spatel: handige keukentools zijn onmisbaar in zowat elke keuken. Bovendien is klein keukenmateriaal een interessante categorie voor de supermarkt. Ze sluit immers perfect aan bij de voedingsrayons en zorgt ervoor dat consumenten meteen over de nodige materialen beschikken in functie van hun recept. Uit onderzoek blijkt ook dat shoppers zich voor de samenstelling van een basispakket keukenhulpjes het liefst richten tot de supermarkt. Voor de retailer is dit alleen maar positief want dergelijke artikelen stimuleren impulsaankopen en verhogen de kassawaarde.
Onestopshop
De supermarkt is en blijft een plaats waar men inspiratie opdoet voor nieuwe gerechten en last-minute veranderde plannen voor het avondeten. Veel supermarkten bieden manieren aan om de consumenten recepten te laten uitproberen, zoals bijvoorbeeld maaltijdpakketten of inspiratie vanuit het gratis supermarktmagazine of de app. Maar hoe vervelend is het dat alle producten in de supermarkt te vinden zijn, behalve die klopper om het taartbeslag te mixen? Door een gedegen assortiment keukenhulpjes aan te bieden, groeit de supermarkt uit tot een onestopshop voor de winkelbezoeker.
Win-winsituatie
Uit onderzoek is gebleken dat de consument voor het aanschaffen van klein keukengerei voornamelijk naar de supermarkt of de huishoudwinkel trekt. Daar hopen mensen nu eenmaal alles te vinden. Kleine artikelen waar ze niet veel geld aan willen spenderen, zoeken ze niet te ver. Bovendien wordt de supermarkt door heel wat gezinnen wekelijks bezocht, de aankoop van keukenhulpjes kan zo heel makkelijk plaatsvinden in combinatie met de aanschaf van de boodschappen. Zo heeft de klant meteen het nodige om aan de slag te gaan en spaart hij tijd en moeite uit. Voor de supermarkt is het dan weer een goede categorie om impulsaankopen te bevorderen en om de kassawaarde te verhogen - een win-winsituatie dus.
aanbod klein keukenmateriaal
Basisassortiment
Het basisaanbod klein keukenmateriaal omvat alle hulpmiddeltjes en tools die dagdagelijks gebruikt worden om het bereiden, koken, bakken en serveren gemakkelijker te maken. Doorgaans behoren soeplepels, spatels, dunschillers en schilmesjes, allerhande openers, snijplanken en mengkommen tot een goed basisassortiment. Dit aanbod kan uiteraard verder worden uitgebreid, afhankelijk van de vraag.
Seizoensgebonden aanvullingen
Basisproducten worden het hele jaar door verkocht, maar het is geen slecht idee om het assortiment aan te passen naargelang het seizoen. Het aspergeseizoen loopt tijdens de maanden april en mei, net dan gaan consumenten op zoek naar aspergeschillers. In de zomer wordt er dan weer vaker gewerkt met verse groenten en fruit, zorg dan zeker voor voldoende slacentrifuges en schillers in het aanbod. Ook het barbecuetoestel wordt al bij de eerste zonnestralen van onder het stof gehaald, dan gaan barbecueschorten en -tangen als zoete broodjes over de toonbank. En de lekkere overschot bewaart de consument graag in een goede set bewaardozen. In de wintermaanden wordt vooral warme kost gekookt. Hulpmiddeltjes ontwikkeld voor koken met de oven zijn bijvoorbeeld ovenwanten of siliconen onderzetters voor warme potten. Zorg dan zeker voor aardappelstampers, kaasschaven en hulpmiddeltjes ontwikkeld voor koken met de oven, zoals bijvoorbeeld ovenwanten of siliconen onderzetters voor warme potten.
Doelgroep
Van hobbykok over praktische keukenpiet tot kotstudent die voor het eerst een ei moet bakken - iedereen heeft klein keukenmateriaal nodig. Het profiel van de consument die in de supermarkt dergelijke tools shopt, loopt bijgevolg enorm uiteen. Al zullen professionele koks en meer ervaren hobbykoks hun materiaal wel eerder zoeken in kookwinkels of horecagroothandels - ook die speciaalzaken hebben altijd een afdeling met klein keukenmateriaal. Heel wat merken zijn ook alleen daar terug te vinden.
IN DE WINKEL
Hangpresentaties en second placement
Kleine keukenartikelen plaats je logischerwijs in de non-food afdeling in de winkel (sectie koken, tafelen of vrije tijd). Hangpresentaties met artikelen in een blisterverpakking werken heel goed en geven meteen een duidelijk overzicht van alle producten.
Maar vergeet ook second placement niet doorheen de winkel en tussen de foodproducten. Op die manier wordt de link tussen voeding en koken makkelijker gelegd. Werk hierbij ook in thema en stal bijvoorbeeld de blikopener uit bij de conserven en de dunschiller bij groenten & fruit. In dit geval wordt het voor de klant meteen duidelijk dat hij die wel eens nodig zou kunnen hebben.
Aantrekkelijke aankleding
Veel leveranciers helpen de retailer bij het inrichten van het schap en voorzien magazines en folders om de producten nog meer te promoten. Kleinere producten komen heel vaak in een display of op een clipstrip. Zo zet u de producten meteen in de kijker en brengt u ze onder de aandacht van de shoppende klant zonder daar zelf al te veel moeite voor te moeten doen. Een artikel in een display presenteert ook mooi aan de kassa en stimuleert de impulsaankopen nog meer. Setjes die in de aanbieding staan en mooi verpakt zijn, werken altijd goed - ook hier helpt de leverancier bij de samenstelling ervan.
PIEKPERIODES
Extreme piekperiodes in de verkoop zijn niet meteen merkbaar, hoewel er zich tijdens de eindejaarsperiode elk jaar opnieuw een lichte stijging voordoet. Tijdens deze periode wordt er al eens uitgebreider en met meer aandacht gekookt bij de consument thuis. Wanneer de boodschappen voor een feestmenu worden gedaan, zal men al sneller grijpen naar handige tools en keukenhulpjes. Of ze worden als een cadeautje aangeschaft - leuk én praktisch.