2022: scheppen of ondergaan?
Wat zijn de trends voor volgend jaar?
Op een bijzondere SMA-meeting in oktober kwamen, met dank aan de structurele partner All Fields, twee topsprekers aan het woord: Herman Konings over nieuwe megatrends; Thierry Coeman over hoe we die trends concreet in ons voordeel kunnen ombuigen. Het bood meteen een mooi denkkader voor de vele terechte zorgen over grondstoffen-, toeleverings- en energieproblemen die als donkere wolken boven de retail hangen. Toch was de sfeer bijzonder opgetogen, niet in het minst vanwege de zakelijke en persoonlijke banden die eindelijk weer konden worden aangehaald.
Wat leren we uit crisissen?
Wat is het effect van megaveranderingen op de mens? Dat is het onderwerp van Gap the mind, het nieuwste boek van trendwatcher Herman Konings. "Een ding is zeker: corona heeft voor een immense stroom aan veranderingen gezorgd. Die veranderingen waren ook voordien al bezig. Een goede graadmeter van die veranderingen vormt de huidige generatie 18-jarigen, waarvan de helft aan de hogeschool of universiteit studeert. Dat is al een groot verschil met de generatie daarvoor. Belangrijke parameters zijn:
- identiteit: dit blijft een hot topic in deze geglobaliseerde wereld, waarin identiteit meer en meer diversifieert. Migranten, transgenders: steeds meer groepen eisen hun eigenheid en spreekrecht op. Ook marketing zal steeds diverser worden; zelfs introverten en extraverten worden tegenwoordig op verschillende manieren aangesproken.
- openheid: 18-jarigen zijn subtiel noch discreet. Dat vormt een uitdaging voor de communicatie, maar het biedt ook opportuniteiten om de dialoog aan te gaan.
- resonantie: dit is een kernbegrip. Het gaat erom om te communiceren en daarmee weerklank te creëren. Zo krijgt je communicatie het vermogen om mensen te transformeren. Onvoorspelbaarheid is daarbij belangrijk; kijk maar naar het succes van noorderlichtwandelingen voor de coronacrisis begon. De onvoorspelbaarheid van dat noorderlicht is de kern van het succes. In een wereld die steeds meer geregisseerd is geworden, zal het succes van die onvoorspelbaarheid alleen maar toenemen."
Introverten en extraverten
"Het coronavirus heeft ons waakzaam gemaakt. Dit kan opnieuw gebeuren; het is wachten op het volgende virus of zelfs de volgende variant. Er is al veel gesproken over 'het nieuwe normaal' en 'het oude normaal'. Dat nieuwe normaal was niet voor iedereen een ramp: introverten hebben de tijd van hun leven gehad, terwijl de extraverten vooral terug willen naar het oude normaal. Er is echter maar 1/3 van de bevolking dat zich expliciet als introvert of extravert identificeert. 2/3 zweeft ertussenin. Zij kijken uit naar het 'volgende normaal': een wereld die specifieker op hun behoeften is afgestemd."
minimalisme
"Andere trends zijn de deel- en diensteneconomie die verder oprukken. Lynk & Co is een concept van de Chinese autoproducent Gheely. Het is een auto in een abonnementsformule: voor 500 euro per maand zijn al je kosten gedekt. Er zijn maar twee modellen. Interessant is ook hoe hun showroom eruitziet: als een clubhuis en zeer minimalistisch, grijs en simpel. Met Covid hebben we echt gemerkt dat alles een stuk minimalistischer mag. Generatie Y heeft nu kinderen; daar is een grote nood aan rust."
"Terwijl parameters als identiteit en extraversie belangrijker worden, wordt leeftijd wat minder belangrijk"
'flat aging'
"Terwijl parameters als identiteit en extraversie belangrijker worden, wordt leeftijd wat minder belangrijk. 'Flat aging' betekent: eenmaal 50, blijf je in je hoofd 50. En aangezien vijftigers de nieuwe dertigers zijn, kun je iedereen mee hebben als je je afstelt op de gemiddelde dertiger. Ook locatie verliest wat aan belang: er is verstedelijking, maar de stedelijke mentaliteit breidt meer en meer uit naar het platteland, nu steeds meer jonge afgestudeerden naar daar trekken op zoek naar ruimte."
4 principes voor de winkel van morgen
Na Herman Konings kwam Thierry Coeman met een zeer concreet kader om bovenstaande trends in beleid om te zetten: Hammertime. "Disruptie is altijd goed voor nieuwe inzichten. Hoe reageerde het Japanse home-improventconcept Viva Home op de ramp in Fukushima? In een mum van tijd stond er een nieuw gebouw dat volledig tsunamiproof was, op palen en met generatoren; Viva Home heeft vervolgens enorm geholpen om Fukushima opnieuw op te bouwen."
Essentiële sector
"Dichter bij ons werd de doe-het-zelf in de coronacrisis al snel - terecht - als essentiële sector beschouwd. Waarom? Er zijn vier dimensies:
- psychologische dimensie: angsten overwinnen door iets te doen;
- pedagogische dimensie: de mens wil voortdurend bijleren;
- sociale dimensie: ergens bij horen;
- etische dimensie: zich nuttig maken voor iemand."
"Ik overdrijf niet als ik zeg dat de doe-het-zelfsector veel mensen gered heeft van de eenzaamheid tijdens de opeenvolgende lockdowns. Die sociale rol moeten we verder uitwerken. Stop de focus op prijs en promotie; zorg ervoor dat de consument goede herinneringen aan je winkel overhoudt. 'Samen een oplossing vinden' is hier de kern. Zoals Herman al zei, worden producten steeds meer ondergeschikt aan diensten. In Hammertime werk ik hiervoor vier principes uit:
- hospitality: maak van de winkel een aangename plaats;
- education: zorg dat de mensen er iets kunnen leren;
- cohabitation: laat mensen met meer kennis dan de winkel een rol spelen in die winkel;
- gamification: maak klussen weer leuk."
"Dat zorgt ervoor dat de doe-het-zelfzaken weer kunnen voorlopen op de pure players. Er is altijd al een community geweest in de doe-het-zelf; dit is een sleutelmoment om die nog verder te gaan uitwerken!"
Hammertime kunt u hier bestellen.