Spijkers & schroevenPremium

VERPAKKINGEN ALS STILLE VERKOPERS VAN SCHROEVEN EN PLUGGEN

STEL UW ASSORTIMENT SAMEN MET NIEUWIGHEDEN EN MUST HAVES

Verpakkingen worden een steeds betere hulp voor de verkoop
Verpakkingen worden een steeds betere hulp voor de verkoop

 

De markt van de schroeven en pluggen is onderhevig aan regelmatige innovatie. Om uw assortiment optimaal samen te stellen, moet u hiermee rekening houden. Hanteer daarnaast de 20/80-regel: 80% van de omzet komt van 20% van de producten. Een goede voorraad van de hardrunners is dus van levensbelang. Verpakkingen, tot slot, worden een steeds betere hulp voor de verkoop.

Elke verpakking van Mungo bevat een QR-code waarmee de consument onmiddellijke toegang heeft tot alle attesten en gebruiksvideo’s. In het assortiment vinden we ook GreenTec® metalen ankers terug, een nieuw wapen in het gevecht tegen corrosie
Deze verpakking bevat een QR-code waarmee de consument onmiddellijke toegang heeft tot alle attesten en gebruiksvideo’s. In het assortiment vinden we ook GreenTec® metalen ankers terug, een nieuw wapen in het gevecht tegen corrosie (Prof Praxis)

VERPAKKINGEN

Eerste schifting

Verpakkingen van zowel schroeven als pluggen zijn de stille verkopers in de winkel. De consument heeft geen zin om veel tijd te verliezen aan zijn zoektocht naar de juiste plug en schroef. Een verpakking met kleurcodering – met bijbehorende pancarte met uitleg – helpt in een oogopslag al een eerste schifting te maken. En staat er op de verpakking ook een QR-code die de shopper in de winkel kan inscannen, dan heeft hij meteen toegang tot alle verdere informatie.

Onderscheid in assortiment

Daarnaast zorgen verpakkingen ook voor een duidelijk onderscheid tussen een assortiment voor de doe-het-zelver en voor de professionele gebruiker. Een doe-het-zelver heeft genoeg aan kleinere verpakkingen, de professionele gebruiker koopt een groot aantal, vaak meteen overdozen, van een bepaalde schroef. Een tweede groot verschil zit in de vensterverpakkingen. De doe-het-zelver heeft meer nood aan begeleiding en een visuele vergelijking. Ook een duidelijke omschrijving op de doos kan helpen. Tot slot is het voor sommige professionele gebruikers van belang dat de schroeven gericht (in een richting) worden aangeboden. Dat zorgt voor tijdwinst.

Om schroeven en pluggen extra in de kijker te zetten, kun je gebruikmaken van aantrekkelijke displays, zoals deze van Hapax
Om schroeven en pluggen extra in de kijker te zetten, kun je gebruikmaken van aantrekkelijke displays (pgb-Europe)

WINKELPRESENTATIE

Per merk of per soort

Schroeven en pluggen horen thuis in het gedeelte van de winkel waar ook de overige ijzerwaren en technische producten zijn gepresenteerd. Om de voorraad te presenteren, kun je per productsoort of per merk werken. Een presentatie per merk heeft wel als voordeel dat het overzichtelijk is en mooi oogt. Bovendien krijgen de merken zo de mogelijkheid hun POS-materialen optimaal toe te passen. Bij een indeling per productsoort staan de verschillende verpakkingen allemaal door elkaar, en dat zorgt vaak voor een nogal slordige presentatie.

Extra presentatiemogelijkheden

Naast de reguliere presentatie in het rek kun je ook nog losstaande displays gebruiken. Die zetten bepaalde (nieuwe) producten extra in de kijker. En heb je voldoende plaats op de winkelvloer, dan kun je ook nog aan crossselling doen.

Kleurencode
Vaak wordt gewerkt met een kleurencode om het aanbod te verduidelijken (Pardaen)

 

VOORRAADBEHEER

Geen echte piekperiode

De meeste schroeven en pluggen verkopen het hele jaar door even goed, al zijn er natuurlijk seizoensgebonden producten. Denk maar aan hardhoutschroeven voor terrassen en inox of verzinkte vlonder- en spaanplaatschroeven. Voorts speelt ook de invloed/subsidie van de overheid een grote rol in de verkoop. Nu is er bijvoorbeeld de isolatietrend en een aantal jaren geleden waren er de zonnepanelen.

Oog voor courante maten

Hoe de retailer zijn voorraad beheert, kiest hij natuurlijk zelf. Voor de courante maten echter voorziet hij het best meer plaats in het rek. Die producten rollen immers het vlotst over de toonbank en klanten willen niet voor een leeg rek staan. De 20/80-regel is hier een goede leidraad. Van de 20% producten (courantste) mag er nooit nee-verkoop optreden. Die 20% genereert immers 80% van de omzet, maar zorgt er ook voor dat de overige aankopen in de winkel doorlopen en dat de klant niet elders gaat shoppen. Van de overige 80% producten hoef je weinig voorraad in te slaan, dat kan via longtail en online.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door An De Maere
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine