Uitzonderlijke zomer heeft duidelijke invloed op resultaat doe-het-zelf-markt voor derde kwartaal
De Belgische diy-sector ervaart een gemiddelde groei in het derde kwartaal, met een omzetgroei bij de detailhandel van 0,4% in vergelijking met vorig jaar. Dat verklaart Kristof Scheys in de recentste GfK Retail reports.
"Het is waarschijnlijk geen verrassing dat de heetste zomer sinds 1901 (volgens het Koninklijk Meteorologisch Instituut van België) een significant effect had op de verkoop van de doe-het-zelfmarkt. Een gevarieerd aanbod van "outdoor" categorieën liet een omzetgroei zien, terwijl (elektrische) gereedschappen en de verfverkoop een daling kenden."
"Als we de productgroepen van dichterbij bekijken, wordt het duidelijk dat consumenten op zoek waren naar producten die tijdens de hittegolven voor het nodige thermische comfort zorgden. De verkoop van ventilatoren, airconditioners en zonwering nam dan ook drastisch toe in het derde kwartaal."
"Omdat tuinliefhebbers het effect van de droogte op hun gazons probeerden te verzachten, registreerden we een vergelijkbare omzetgroei voor tuinberegeningsproducten, zoals tuinslangen en sproeiers. Toch zagen veel Belgische tuinen er tegen het einde van de zomer maar dor uit dus grasmaaiers en trimmers daalden met meer dan een derde in vergelijking met vorig jaar."
"Fabrikanten van specifieke productcategoriëen ervaarden dit derde kwartaal misschien als extreem, het zij positief of negatief, afhankelijk van hun vakgebied. We mogen echter niet vergeten dat de algemene jaarresultaten heel goed waren tot nu toe. Daarom kunnen we met positieve verwachtingen uitkijken naar de resultaten van het vierde kwartaal nu we het eind van het jaar naderen."