CONSUMENT KIEST PAN IN FUNCTIE VAN KOOKMOMENT
MINIMALISTISCHE DESIGNS PASSEN BEST BIJ AANHOUDENDE HOMECOOKINGTREND
Iedereen slaat thuis opnieuw aan het kokerellen en pannen blijven een verkoopstopper. Het huidige assortiment is zo opgebouwd dat er voor elke consument een gepast product is: voor het bereiden van de dagelijkse kost, een geavanceerder model voor de hobbykok en zelfs een volledige uitrusting voor professionele chefs. Het complete spectrum aan materialen is present. Verder heeft iedere collectie ook een unieke antikleeflaag in de aanbieding. Merken schenken de nodige aandacht aan trends en reageren daarop met nieuwe technologieën.
OPMERKELIJKE MarktevolutieS
Vraag blijft aanhouden
Dankzij de coronaperikelen deden pannen het dit afgelopen jaar goed. De stijgende vraag blijft ook nu, na de zomer, voortduren. De consument heeft duidelijk het genot ontdekt van thuis te koken. Hij gaat daarbij niet op zoek naar één specifiek artikel; het volledige aanbod bak- en grillpannen, sauteuses, steelpannen en wokken gaat vlot over de toonbank. Kookspecialisten menen dat deze trend zeker de komende maanden nog aanhoudt.
Bevoorradingsproblematiek
Het gros van de merken voelt de druk, zeker deze met een productie in het buitenland. Tot op vandaag zijn er her en der logistieke problemen. Veel hangt af van de interne aanpak. Sommige leveranciers hebben hierop geanticipeerd door een samenwerking met andere Europese leveranciers én op voorhand voldoende voorraad te bestellen. Toch kregen ook zij door de stijgende vraag de afgelopen maanden bij sommige series te maken met stockbreuken, terwijl dat in het verleden zelden het geval was. Positief nieuws is dat dit zich volgens de voorspellingen vanzelf oplost. De volledige logistieke troubles zijn daarmee echter niet van de baan, want wat deze zomer niet kon geleverd worden, schuift automatisch door.
Nu de keuken opnieuw het hart van de woning is, scoren esthetische collecties beter
Antikleefcoating
Of de consument kiest voor een pan met of zonder anti-aanbaklaag is afhankelijk van zijn gewoonten. Belgen bakken bijvoorbeeld minder graag zonder antikleeflaag dan de Fransen. Toch is er ook bij ons wel een stijgende trend in het gebruik van pannen zonder coating. De keuze is sterk afhankelijk van het soort gerecht. In de markt is wel degelijk plaats voor beide opties, zeker omdat fabrikanten ervoor zorgen dat hun producten voldoende veilig zijn volgens de strenge Europese wetgeving.
Vraag naar sets
Winkeliers krijgen nog steeds vraag naar sets. Sommige merken maken daar ook in de toekomst zeker werk van en bieden pannensets aan in 2 courante afmetingen. Ook een goede starterset (van 2 kookpotten, sauspan en braadpan) en een complete set (sauspan, 3 kookpotten, soeppot & 2 braadpannen) doen het prima.
Nieuwigheden EN innovaties
Ontwerp en vormgeving
Collecties met oog voor vormgeving scoren, vooral nu de keuken opnieuw het hart van de woning is. Een tijdloos en minimalistisch design past in elk interieur. Maar pannen zijn in eerste instantie functioneel. Sommige merken mikken op een professionele ervaring. Bij de ontwerpfase hertekenen gerenommeerde chefs de pannen tot in de details: van de hoogte van de wanden tot de kromming van de randen en de lengte van het handvat. Extra lange handvatten zijn namelijk ergonomischer. Met een analytische en praktische blik worden traditionele benaderingen in vraag gesteld. Dit resulteert in verrassende vormen en oppervlakken die de stoom afvoeren zodat het voedsel bakt en niet kookt.
Waaier aan materialen
Bij de vernieuwing wordt bewust gekozen voor uiteenlopende materialen. Vooral aluminium komt vaak terug. Grote voordeel is dat het snel opwarmt. De materiaalkeuze varieert naargelang het gerecht en het kookmoment. Gietijzer houdt de warmte lang vast en is geschikt voor slow cooking. De pan mag een tijdje op tafel staan zonder koud te worden. Wie een drukker leven leidt, grijpt sneller naar stainless steel. De voordelen van verschillende materialen worden ook gecombineerd. Denk aan een behuizing van meerlaags roestvrij staal met een aluminium kern voor een snelle en gelijkmatige warmteverdeling. Of een rvs-kern in combinatie met een geëmailleerd oppervlak, 100% natuurlijk en niet-reactief, om kleur en smaak optimaal te beschermen. Het is krasbestendig en geschikt voor metalen keukengerei.
Innovatieve coatings
Op het vlak van anti-aanbaklagen steken merken elkaar de loef af met ronkende namen en revolutionaire eigenschappen. De coatings zijn vaak zonder toevoegingen als PFAS, PFOS en PFOA. Elk panmodel krijgt de meest geschikte antikleeflaag voor een gegarandeerd resultaat zonder kleven, zelfs met weinig of geen vetstof. De doorgedreven kennis van materiaalsamenstellingen resulteert in een nieuwe generatie ‘non-stick’ die voldoet aan de strengste bakvereisten. De coatings propageren knapperige resultaten en gaan langer mee dan ooit, ook in de professionele keuken waar zelfs de sterkste traditionele coating snel gebruikssporen vertoont.
Voor downdraftsystemen
Veel consumenten investeerden in een nieuwe keuken en een van de snelst groeiende trends is de inductiekookplaat met ingebouwde afzuiging. Eén merk lanceerde daarvoor vorig jaar al een aangepaste reeks pannen (en potten) en breidt dit gamma nu verder uit. De wereldwijd gepatenteerde technologie is gebaseerd op een speciale inkeping en een luchtkanaal in de pot of pan en het glazen deksel. Deze combinatie zorgt ervoor dat stoom en geuren rechtstreeks in het afzuigsysteem verdwijnen.
Duurzaamheid wordt weerspiegeld in de kwaliteit van de producten
Duurzaamheid
Vandaag speelt duurzaamheid een grote rol bij het uitwerken van een nieuw assortiment. Producten worden geselecteerd op basis van een kwaliteitscharter, verpakkingen streng geanalyseerd. Naast partners in het Verre Oosten worden meer en meer mogelijkheden binnen Europa overwogen. Gerecycleerde materialen zoals aluminium en staal zijn bij bepaalde reeksen standaard. Fabrikanten proberen het milieu zo min mogelijk te belasten. Duurzaamheid wordt ook weerspiegeld in de kwaliteit van de producten. Hoe langer iets meegaat, hoe minder nieuwe grondstoffen worden aangeboord.
DOORDACHTE WINKELAANPAK
Het pannenaanbod is enorm en het is dus zaak de consument bij de aankoop voldoende te informeren over de prestaties. Een full customer experience start hier. Inspireer met de presentatie van nieuwigheden. Sommige merken zetten in op nieuwe POS-materialen om de producten beter tot hun recht te laten komen in een uniform jasje. De huisstijl van een bepaald merk valt direct op. Retailers raken meer en meer overtuigd van de noodzaak van een uitstalling waarbij het volledige plaatje klopt, met aangepaste presentatiematerialen om pannen hangend of staand op rekken tot hun recht te laten komen. De leveranciers helpen u graag één en ander bij te sturen en het gepaste format te vinden voor uw winkeltype. Mooi aangevulde en tot in de puntjes verzorgde schappen in combinatie met het desbetreffende merk wekken vertrouwen.
Met dank aan: Beka, BergHOFF, Billiet-Vanlaere, Demeyere, GreenPan, KitchenAid, SCANPAN, Schulte-Ufer