DE PANNENMAN: EEN NIEUWE KEUKENHELD
Kook- en elektrowinkels merken al jaren dat het gros van de vragen zich concentreert rond een welbepaalde groep artikelen, namelijk ‘de pannen’. De consument is vaak weinig geïnformeerd en vraagt zich af welk type pan gebruikt moet worden voor een gerecht of fornuis. Er was dus duidelijk nood aan advies en informatie. Als antwoord op de vele pannenvragen, lanceerde Dupont in 2015 een nieuwe keukenheld: Dirk Dupont, alias ‘De Pannenman’.
GETEST EN GOEDGEKEURD
Dirk Dupont: “De Pannenman is iemand die duizend-en-een verschillende merken heeft getest en op basis daarvan (p)antwoorden geeft op de vragen van de klant. Ik onderzoek ook wat er mis is met een pan die niet naar behoren werkt. De klanten vragen nog steeds naar het advies van de Pannenman. Ik werk al sinds 1973 met pannen en heb dan ook wel jarenlange ervaring. Ik weet maar al te goed wat ik in mijn handen heb en probeer dat over te brengen naar de klanten. De Pannenman moet vooral luisteren, vragen stellen en te weten komen wat de klant van een pan verwacht. De klant moet zich goed voelen bij zijn pan en daarom is het belangrijk om zijn persoonlijke voorkeur te ontdekken. Ik kook thuis ook enkel met een pan waar ik mij goed bij voel.”
EEN (P)ANTWOORD OP AL UW VRAGEN
Dirk: “De problematiek blijft bestaan, de Pannenman ook. De Pannenman is oorspronkelijk ontwikkeld als infopunt voor mensen met vragen over pannen. De stijgende verkoop was van ondergeschikt belang. Het gaat hem volgens mij vooral over de evolutie die eraan komt in de markt. Iedereen zoekt naar het beste product aan de beste prijs. De Pannenman blijft trouw aan zijn wapens: de pannen die enkele jaren geleden goed bevonden waren, zijn nog altijd goed.”
DE GOEDE PAN
Dirk: “Als de boter naar de buitenkant stroomt, zie ik al meteen dat de bodem te zwak is: de pan bombeert lichtjes. De consument merkt dat niet op, ik wel. Bij een goede pan moet de boter egaal en op een heel snelle manier bruin worden. De bodem is daarom van groot belang. Het eerste wat ik doe is de pan omdraaien en kijken hoe de bodem in elkaar zit. De manier waarop de handgreep geriveteerd is, is ook heel belangrijk. Inox, antikleef of staal, het maakt niet uit. Het voornaamste is dat de pan zich goed gedraagt op een warmtebron.”
GOEDKOOP IS DUURKOOP
Dirk: “Hoe meer goedkope pannen er verkocht worden, hoe beter dat is voor ons. De consument stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen. Als ze de volgende keer een pan kopen, moet het een goeie zijn en komen ze naar ons. In eerste instantie moet de consument eerst de fout maken om een minderwaardige pan te kopen, om later te beseffen wat kwaliteit is.”
BEPERKT AANBOD
Dirk: “In onze winkel verkopen we merken waar we volledig achter staan. Als nieuwe merken zich presenteren, dan moeten ze eerst langs mij passeren. Ik test de pannen intensief en behandel ze ruw, zoals de consument dat in realiteit ook doet. Bij elk assortiment pannen zitten goeie en minder goeie. Wij kiezen er de beste uit.”
PRESENTATIE
Dirk: ”Pannen moeten hangen zodat de consument de pan gemakkelijk in de hand kan nemen. Ook liefst zo dicht mogelijk bij een fornuis en een gevulde koelkast, zodat je gemakkelijk en snel kan demonstreren. Vooral bij klachten is dat nodig, want de consument wacht niet graag en wil betrokken zijn in de testfase.”
MOOIE VOORUITZICHTEN
Dirk: “De Pannenman heeft zijn waarde gecreëerd en krijgt nog een vervolg. Bij de opening van de nieuwe en grotere vestiging op Pluim 5 in Zwevegem in september, komt de Pannenman opnieuw naar voor. De markt zal schrikken.”