MarktcijfersPremium

Kleine daling in witgoedmarktVanessa Theunissen

Apparaten uit de witgoedmarkt vertonen een lichte daling (-0,3%) op jaarbasis in waarde, maar er is een positieve eenheidsgroei van 2%. Dat wil zeggen dat de markt nog steeds vooruit gaat, maar dat de gemiddelde prijs daalt. Dat stelt Vanessa Theunissen in de recentste GfK Retail Reports.

"In het derde kwartaal groeide de totale wascategorie dankzij het uitstekende resultaat van +2% voor wasmachines. Ook vaatwassers zetten een mooi resultaat neer met een groei van 1,6%. Vooral de energie-efficiënte inbouwapparaten doen het hier goed. Aan de andere kant heeft de warme zomer van 2018 gezorgd voor een daling in de verkoop van droogkasten, -2,2%. In vergelijking met het derde kwartaal van vorig jaar is dit een slecht cijfer want toen bleef de markt stabiel met 0,3%."

"Ook het koelsegment doet het goed met 1,3%, vooral dankzij vrijstaande zij-aan-zij, tweedeurs en driedeurs apparaten. De diepvriesmarkt toont het tegenovergestelde resultaat, met een daling van -0,8% in detailhandelswaarde."

"Wanneer we de data voor de categorie koken onder de loep nemen, zien we een daling in waarde. Met name afzuigkappen, -3,4% en inbouwkookplaten, -2,9%, hebben te lijden onder een sterke daling van de verkoopwaarde. Het koken blijft slecht presteren binnen de detailhandel en vertoont een daling van -1,9% in het derde kwartaal van 2018."

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Camille Mortier
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine