MARKT VAN TAFELSAUZEN EN SMAAKMAKERS EVOLUEERT SNEL
VRAAG NAAR VARIATIE BLIJFT, IN/OUT SMAKEN FLOREREN DE KOMENDE JAREN
De Belg is en blijft een sausliefhebber. Merken innoveren constant; klassiekers met een twist en tal van nieuwigheden, gelanceerd met de nodige toeters en bellen, brengen leven in het schap. De consument zoekt naar voldoende variatie en heeft oog voor gezondere alternatieven, al blijft een uitstekende smaak de beslissende factor. Presentatie per merk is aangewezen, terwijl second placement en seizoenstanden de verkoop een extra boost geven, vooral tijdens de barbecuemaanden en de eindejaarsfeesten.
KOUDE SAUZEN VERRASSEN CONTINU
Nielsen cijfers tonen aan dat koude sauzen de laatste drie jaar met 7% in waarde zijn gegroeid, voor een totaal van ruim € 260 miljoen. De groei in volume is daarbij bijna gelijk gebleven. In de verkoop zien we twee significante tendensen: gezondheid blijft een cruciale rol spelen bij de keuze, met focus op minder of geen toegevoegde suikers, zout en smaakversterkers. Dit geldt zeker voor producten die dagelijks op tafel komen, waaronder mayonaise en ketchup. Een bewijs daarvan is bijvoorbeeld dat een bepaalde ketchupvariant met 50% minder suiker en zout een substantiële groei kent. Een tweede evolutie is dat mensen in de post-covid-periode toch vaker blijven telewerken. Ze lunchen vaker thuis, en overschotjes zijn favoriet. Om het geheel te pimpen is er wel behoefte aan een sausje.
Klassiekers en nieuwkomers evolueren
Klassiekers zijn mayonaise, cocktail, Andalouse, tartaar en samurai. Sommige merken geven wel een eigen twist aan de traditionals. Zo wordt de cocktailsaus bijvoorbeeld verfijnd met cognac in plaats van whisky. Of denk aan het simpelweg mengen van mayonaise met sriracha. Sriracha is trouwens echt een trending categorie die een mooie groei vertoont. Een andere leverancier heeft de vroegere 400 ml mayonaise vervangen door 500 ml en start in tijden van 'shrinkflation' een omgekeerde trend: méér voor een lagere prijs. Naast de klassiekers is er stijgende vraag naar zeer pittige dan wel zoete toetsen met buitenlandse roots. Voorbeelden daarvan zijn black pepper en Algérienne, een pikante saus met stukjes ui. Een ander voorbeeld is een zoete currysaus met stukjes ui, die populair is bij een jongere doelgroep. De overige smaakmakers vertonen trouwens een opwaartse beweging. De verschillende sojasauzen zitten nog steeds in de lift, maar ook bijvoorbeeld pokésaus groeit enorm snel. Er wordt algemeen verwacht dat de vraag naar variatie blijft en dat er dus in de komende jaren meer verrassende smaken zullen opkomen.
Consumenten stellen inspiratie voor nieuwe gerechten, nieuwe producten en hun toepassingen erg op prijs
Vinaigrettes in de kijker
Naast lichtere dressings blijven ook vinaigrettes relevant. Bieslook- en honingmosterdvinaigrette zijn de belangrijkste, in de zomermaanden geflankeerd door thousand islands en een light vinaigrette met tuinkruiden. Onderzoek toont aan dat de consument vooral houdt van een uitgebreid aanbod en dat hij steeds op zoek gaat naar nieuwe smaken. Binnen de categorie koude sauzen zijn zowel looksauzen als meer pikante nuances in opmars. Daarom voegt één merk twee volledig nieuwe smaken toe aan het bestaande assortiment vinaigrettes: een zachte variant met yoghurt op smaak gebracht met look en een vurige yoghurtvinaigrette op basis van rode pepers.
Voorkeuren volgen de seizoenen
De klassiekers verkopen het hele jaar door prima. Condimenten waaronder Andalouse, cocktail, tartaar en knoflooksaus doen het wel extra goed in de zomer. Winkeliers doen er goed aan hierop in te spelen met een second-placement en een seizoensgebonden assortiment met nieuwigheden. Deze smaken zijn veelal afgestemd op het barbecuegebeuren. Hier ligt overigens nog een kans om de specialiteiten het jaar rond te promoten samen met typische grillproducten zoals hamburgers en worstjes. De periode rond het Chinees Nieuwjaar, dat ieder jaar zowat tussen 21 januari en 20 februari valt, levert dan weer uitstekende resultaten voor Aziatisch getinte producten. Denk aan sojasauzen, pittige en zoetzure sauzen. Ten slotte biedt ook de eindejaarsperiode bijkomende opportuniteiten. Net als tijdens het barbecueseizoen wordt er dan thuis massaal gekokkereld, al dan niet voor gasten. De winkelier zorgt tijdens deze drie piekperiodes voor voldoende beschikbaarheid en optimaliseert tevens de zichtbaarheid. Consumenten stellen inspiratie voor nieuwe gerechten, nieuwe producten en hun toepassingen namelijk erg op prijs.
Voor elk publiek
Het doelpubliek van smaakmakers verschilt enorm per propositie, maar overwegend staat de jongere doelgroep het meest open voor innovatie. GenZ & GenNow experimenteren van nature meer binnen hun eetgewoonten, zowel met gerechten uit diverse culturen als met sauzen en specerijen. Maar uiteraard is de categorie relevant voor elke consument, in om het even welke keuken én voor ieder eetmoment. Zowel voor lunch, diner en snackmomenten; thuis, bij afhaalmaaltijden én in de foodservice. Koude sauzen worden in de supermarkt voornamelijk gekocht voor op tafel en af en toe ook gebruikt als ingrediënt tijdens het koken. Bijvoorbeeld een kneepje ketchup in de pasta bolognaise, of een scheutje pikante saus en sojasaus om een klassieke tomatensaus snel en gemakkelijk een extra ronde smaak te geven.
PRODUCTONTWIKKELING HAAKT IN OP TRENDS
De invloed van tv-programma's, contact met andere culturen en de vraag vanuit de markt zijn bepalend bij de ontwikkeling van nieuwigheden en het verbeteren van bestaande recepturen. Hier komt vooral de jarenlange ervaring en kennis van de leveranciers van pas om de belangrijkste hypes te identificeren. Sommige merken zijn trouwens sterk aanwezig in de foodservicebranche waarin ze innovatieve smaken testen alvorens ze te introduceren in de retail.
Variatie
Consumenteninzichten tonen aan dat mensen over het algemeen op zoek zijn naar variatie en dat ze dus best bereid zijn om nieuwigheden een kans te geven. Daarnaast willen ze vooraf ook zeker weten dat de nieuwkomer in het schap wel degelijk past bij een bepaald gerecht. Zogenoemde 'host-food-sauzen' voor specifieke gerechten zoals rundvlees of kip spelen hier goed op in. Als klap op de vuurpijl geeft de naam van de saus dikwijls aan waarmee ze goed combineert. Met een hamburgersaus op een hamburger zitten sausfans altijd goed.
Gezondheid en smaak
Innovaties zijn dikwijls de vertaalslag van algemene foodtrends. Zo speelt sojasaus met verlaagd zoutgehalte in op de vraag naar gezondere alternatieven. Ook convenience staat voorop, wat zich uit in aangepaste verpakkingen, of in een product als pokésaus om het op smaak brengen van pokébowls te vergemakkelijken. Bij condimenten die met name in de zomer en bij barbecues gegeten worden, primeert vooral de smaak. Maar dat niet alleen: kwaliteit en authenticiteit zijn zeker van belang in het rayon van de etnische smaakmakers. Deze categorie wordt voor een stuk ook bestempeld als 'betaalbare luxe', een manier om maaltijden en het leven van de consument te verrijken. Kwaliteitsvolle merken vertellen hele mooie verkoopverhalen. Daarnaast vormen 'clean labels' een grote meerwaarde: hiermee kun je op een gemakkelijke en gezonde manier extra smaak en diepgang aan de maaltijd geven.
Nielsen cijfers tonen aan dat koude sauzen de laatste drie jaar met 7% in waarde zijn gegroeid, voor een totaal van ruim € 260 miljoen
Duurzaamheid
Duurzaamheid is ook een thema waarmee de merken uitpakken. Zo wordt er hard gewerkt aan verpakkingen die zo milieuvriendelijk mogelijk zijn én die passen bij de levenstijl van de consument. Recycleerbare knijpflessen winnen verder veld, want ze zijn oh zo gemakkelijk. Voor speciaalsauzen zijn kleine squeeze verpakkingen in trek. De consument wil eerst bepalen of hij/zij een nieuwe saus lekker vindt en gaat dus eerder tot aankoop over als het een kleine verpakking is. Bij de klassiekers bijvoorbeeld gaan de grotere verpakkingen vlotter over de toonbank. De 1 liter tubes doen het daarin goed. Hoewel glas een dalende trend is, heeft een merk onlangs mayonaise met ei of citroen gelanceerd in glazen verpakkingen, zowel van 750 ml als van 500 ml, omdat deze nog steeds aanzienlijk volume bevatten.
OPTIMALE WINKELAANPAK
De presentatie in het winkelrayon werkt het best in brandblok, dus niet gesegmenteerd per smaak. Second placement en cross-selling -bijvoorbeeld bij de afdeling beenhouwerij samen met de vleessuggesties of de vis van de week en verder ook in een seizoensstand - zijn erg relevant voor de impulsaankoop. De leveranciers ondersteunen de winkelier op diverse manieren, bijvoorbeeld met instore aankleding zoals wobblers, receptinspiratie voor lekkere gerechten en voor het ideale snackmoment. P&B focust dan bovendien ook op leuke tools en acties zoals Pick & Mix promoties van verschillende merken. Op alle communicatie staat een QR-code die linkt naar een platform vol inspirerende recepten, gegroepeerd per thema. Soms wordt echt groots uitgepakt dankzij samenwerkingen met online influencers voor het barbecuegebeuren, een organisatie met thematische zenders zoals Njam TV en Loic Food Cuisine.