Marketing & communicatiePremium

NIEUW AVEVE-CONCEPTWIL KLANTEN 'GOESTING' GEVEN

FOCUS OP WINKELERVARING EN DUURZAAM ASSORTIMENT

Hier groeit plezier, luidt de nieuwe slogan van Aveve. Een vlag die de lading dekt: het nieuwe concept steunt op een duurzaam assortiment en een volledig nieuwe winkelervaring. Drie Aveve-winkels - Hannuit, Oostrozebeke en Mechelen - ondergingen al een metamorfose. Een rondleiding in de nieuwe Aveve Mechelen laat de concrete aanpak zien: een lichte, open winkel met een centraal 'belevingsplein', die focust op lokale, inspirerende producten, met hier en daar een premiumsegment. “Met het nieuwe concept willen we uiteraard verder groeien, maar we willen de klanten vooral 'goesting' geven om aan de slag te gaan."

Van ‘Tuin, dier, bakplezier’ naar ‘Hier groeit plezier’: “De nadruk ligt nu meer op samen dingen maken met vrienden en familie. Aveve wil vooral inspireren”

Chart

VAN GOED NAAR NOG BETER

Het ging al goed met Aveve: de keten groeit en won al verschillende malen prijzen in de categorie tuin en dier. “Toch willen we nog ambitieuzer zijn", vertelt woordvoerster Stéphanie Deleul. “Aveve is al een sterk merk, de afgelopen twee jaar hadden we een omzetgroei van zo'n 7 procent. We hebben maar liefst 1 miljoen trouwe My Aveve-klanten. Uit rondvragen bleek dat zij vooral onze expertise waarderen. Heel veel mensen komen naar hier om advies te vragen; op onze webshop hebben we een chatfunctie die erg veel gebruikt wordt."

'hier groeit plezier'

Waarom dan deze evolutie? “We willen nog ambitieuzer zijn, meer groei realiseren en onze winkels voorbereiden op de toekomst. Daarom hebben we het aangedurfd om van onze vertrouwde slogan 'tuin, dier, bakplezier' af te stappen. Ons nieuwe concept heet 'Hier groeit plezier'. We willen meer beleving, zowel in het assortiment als in de inrichting. De nadruk ligt nu meer op samen dingen maken met vrienden en familie. We hebben allemaal minder tijd, we willen die tijd dan ook kwaliteitsvol invullen. Aveve wil vooral oplossingen bieden, inspireren. We willen de mensen 'goesting' geven om met de tuin bezig te zijn, te gaan bakken. Dat houdt ook in dat we meer gaan inzetten op workshops."

 

 

INRICHTING

De inrichting valt op door het goede doorzicht in de winkel. Lage rekken zorgen voor een open gevoel, de combinatie van hout en zwart geeft de winkel een zeer eigentijdse aanblik. Een grote belettering wijst de klant meteen waar hij wezen moet. Accenten als een tegelwand en stukjes speciale vloerbekleding zorgen dan weer voor een 'thuisgevoel'. Opvallen doen ook de uitgebreide infofiches - het is duidelijk dat Aveve zijn expertise verder in de verf wilde zetten. Er werd ook gedacht aan de duurzaamheid: de winkel wordt verlicht met leds en de Aveve in Mechelen is de eerste Aveve met zonnepanelen op het dak. De toelevering gebeurt vanuit een klimaatpositief gebouw, dat meer energie opwekt dan het afneemt.

Oplossingsgerichte indeling

“Voor de herordening van de producten zijn we vertrokken vanuit de klant, die niet langer denkt: 'ik heb meststof nodig', maar wel: 'ik wil een mooi gazon'. We zijn geëvolueerd van producten verkopen naar oplossingen verkopen. We gaan dus meer conceptmatig werken, met een indeling die veel logischer is voor de klant."

Op het centrale ‘inspiratieplein’ vinden we alle producten door elkaar in verschillende gebruikssituaties

De producten zijn nu verdeeld in vier hoeken:

  • schuur, met gereedschap, tuinhokken en alles voor kippen, paarden, schapen;
  • tuin, met zaden, buitenplanten, gazonoplossingen en het nieuwe assortiment 'urban gardening';
  • thuis, met alles voor (kleine) huisdieren, binnenplanten, potterie;
  • markt, met bloem voor thuisbakken, landelijk lekkers en hoeveproducten.

Inspiratieplein

Eerder vroeg dan laat wordt de klant naar het midden van de winkel getrokken, waar een 'inspiratieplein' wacht. Op dat plein vinden we alle producten door elkaar in verschillende gebruikssituaties. Er vinden regelmatig workshops plaats, die de klanten zoveel mogelijk moeten aanzetten om met de producten aan de slag te gaan.

 

ASSORTIMENT

MoestuinbakkenHet assortiment mag dan wel op een andere manier in de winkel verdeeld zijn - Aveve noemt het zelf een 'vlekkenplan' -, de kernassortimenten draaien wel nog steeds min of meer rond de oude drieslag 'tuin, dier, bakplezier'. Toch zijn er enkele belangrijke wijzigingen.

Tuin

In het tuingedeelte is de opvallendste nieuwkomer het assortiment 'urban gardening'. Daarmee wil Aveve inspelen op de kleinere tuinen en de veelal onhandigere jongeren die die tuin onder handen nemen. De vierkantemetertuintjes waren te verwachten, maar we zien ook een uitgebreider aanbod moestuingereedschap, inspiratie voor 'balkontuinieren' en zelfs keukenbokashimakers. “Verder hebben we ons assortiment kamerplanten uitgebreid, want die zijn aan een sterke revival bezig, zeker onder jongeren. Wat gewasbeschermingsmiddelen betreft: de glyfosaatproducten zijn er uiteraard uit, maar met Aveve hebben we nu ook zelf ecologische gewasbeschermingsmiddelen ontwikkeld."

Dier

De duurzaamheidsgedachte werd doorgetrokken naar het dierenassortiment: er is duidelijk nog meer aandacht voor gezondheidsproducten en biologische voeders. Er is ook een nieuw gamma met premiumproducten, die er ook nog eens 'trendy' mogen uitzien.

Lekker lokaal

Inderdaad: hierboven staat niet 'bakplezier'. Aveve heeft zijn voedselaanbod sterk uitgebreid, met nadruk op verse en lokale producten. Het fruit en de groenten zijn afkomstig van plaatselijke boeren, die met foto en beschrijving bij het rek vermeld staan. “We vonden het belangrijk om die mensen een gezicht te geven. Het versaanbod zal voor elke Aveve-winkel verschillen, afhankelijk van de boeren in de omgeving. In sommige winkels zullen dus ook aardbeien of asperges liggen." “Er is veel vraag naar," vertelt Koen Strybos, winkelverantwoordelijke Aveve Mechelen, “de versproducten moeten voortdurend worden aangevuld. We hebben verder een volledig nieuwe wand met noten in bulk, granola, mosterd, olijfolie en zelfs thee en limonade. Het zijn steeds ambachtelijke producten die je niet in de eerste de beste supermarkt terugvindt. Ook ons diepvriesaanbod is sterk uitgebreid, met afbakbrood en taart."

Verse producten van plaatselijke boeren, die met foto en beschrijving bij het rek vermeld staan

Geen tuinmeubelen meer

Bovendien is ook de buitenoppervlakte met de helft uitgebreid: ook de buitenplanten kregen meer plaats. Is er dan niets van het oude assortiment gesneuveld? Toch wel: Aveve Mechelen biedt geen tuinmeubelen meer aan. “Die deden het toch al minder goed, en ze passen ook minder goed in ons nieuwe concept."

 

KLAAR TEGEN 2023?

Aveve heeft 250 winkels, waarvan 50 in eigen beheer. De drie 'pilootwinkels' worden deze zomer geëvalueerd; het is de bedoeling dat er tegen het einde van 2019 een tiental winkels zijn vernieuwd. “De bedoeling is dat we tegen 2023 rond zijn met alle winkels", vertelt woordvoerster Stéphanie Deleul. “De franchisenemers werden in het hele proces betrokken; we hebben het samen met hen uitgerold en ze waren zeer enthousiast. Ze zullen ook zelf hun invulling kunnen geven, wij zullen hen daarin ondersteunen. We willen vooral geen eenheidsworst, de sterkte van Aveve blijft de eigen 'touch' van elke winkel."
Aan de drie Eurotuin-winkels die Aveve vorig jaar overnam, verandert er niks. Ze blijven hun eigen naam, inrichting en assortiment behouden. 

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Stefan Acke

Gerelateerde artikels

Aveve mechelen

Met ons strategisch groeiplan voor aveve willen we een nieuw én jonger publiek aantrekken door meer beleving te creëren in de winkels en door het assortiment aan te passen. daarom wordt een nieuw winkelconcept gelanceerd waarbij klantbeleving, authenticiteit, en kwaliteit centraal staan. daarom worden ook heel wat nieuwigheden geïntroduceerd, zoals een assortiment urban gardening, waarbij de tuin doorgetrokken wordt in huis en zo de doelgroep verbreed wordt naar mensen in de stad. we breiden het voedingsaanbod fel uit, waarbij werk gemaakt wordt van de korte keten en lokale seizoensproducten, recht van de boer en eerlijk en vers aangeboden worden.

Passie voor producten van bij ons

Al tachtig jaar wordt er in vlaanderen bijzondere aandacht besteed aan agrarische en visserijproducten van eigen bodem. tot 1993 gebeurde dit onder de noemer van de nationale dienst voor afzet van land- en tuinbouwproducten (ndaltp), en de voorbije 25 jaar nam vlam (vlaams centrum voor agro- en visserijmarketing) deze marketing- en promotietaak voor zijn rekening. tijdens een panelgesprek om dit jubileum te vieren gaven vakmensen uit de sector een blik op het werkveld met als centrale noemer het begrip 'passie'.

Bespaar tot 50% met slimme zelfbouw

Zelf nutsvoorzieningen installeren, lijkt echter niet zo evident. toch is het onder begeleiding van easykit een uiterst haalbare kaart geworden voor iedereen met goesting om zijn of haar mouwen op te stroppen.

Bespaar tot 50% met slimme zelfbouw

Zelf nutsvoorzieningen installeren, lijkt echter niet zo evident. toch is het onder begeleiding van easykit een uiterst haalbare kaart geworden voor iedereen met goesting om zijn of haar mouwen op te stroppen.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine