PBM's: niet langer een noodzakelijk kwaad, maar een stijlvol statement
Een veilige en gezonde werkomgeving voor werknemers staat hoog op de agenda van werkgevers. Werkkledij, veiligheidsschoenen, handschoenen en hoofd-, oog-, oor- en mondbescherming zijn onmisbaar op de werkvloer. Naast veiligheid en comfort zijn duurzaamheid en looks belangrijke criteria voor de keuze van persoonlijke beschermingsmiddelen. Zorg voor een ruim aanbod dat is afgestemd op uw klanten, en zet in op een aantrekkelijke productpresentatie en winkelbeleving.
‘Head-to-toe’ bescherming
Werkgevers besteden veel aandacht aan de bescherming van hun werknemers tegen veiligheidsrisico’s op de werkplek. Ze zijn verplicht om, in functie van het type werk, de nodige persoonlijke beschermingsmiddelen te voorzien, van het hoofd tot en met de tenen. Er bestaan verschillende categorieën PBM’s:
- Hoofdbescherming: veiligheidshelmen
- Oogbescherming: veiligheidsbrillen, lasbrillen of laskappen
- Gehoorbescherming: oordopjes of -kappen
- Ademhalingsbescherming: mondmaskers (wegwerp of herbruikbaar), ventilerende helmen
- Hand- en armbescherming: handschoenen
- Voet- en beenbescherming:veiligheidsschoenen en -laarzen, veiligheidssokken, been- of kniebeschermers
- Werkkledij: werkbroeken, vesten en jassen, sweaters en hoodies, fluovesten…
- Valbescherming: veiligheidsgordels, veiligheidsharnassen
Kwaliteit én looks
Door de toegenomen aandacht voor de bescherming en veiligheid van werknemers zijn bedrijven bereid om meer te betalen voor uitstekende kwaliteit. Voor de gebruikers zelf komen comfort en gemak op de eerste plaats, als het even kan met een mooie look.
Zeker de jongere generaties werknemers willen op het werk graag kleren dragen die er goed uitzien, in lijn met de hedendaagse modetrends. Zorg dat uw aanbod deze evolutie van ‘workwear’ naar ‘workfashion’ weerspiegelt. Bied veiligheidskledij en -schoenen aan waarbij kwaliteit en functionaliteit hand in hand gaan met looks en stijl.
Professioneel vs. particulier
Er bestaat een groot aanbod aan persoonlijke beschermingsmiddelen. Om een goed assortiment samen te stellen in uw winkel, is het belangrijk dat u uw doelpubliek voor ogen houdt. Wie zijn uw klanten en waarnaar zijn ze op zoek? Professionals (werkzaam in een bedrijf) en particulieren (doe-het-zelvers en hobbyklussers) hebben verschillende eisen en verwachtingen. Voor professionele klanten zijn kwaliteit en comfort doorslaggevend.
Bied veiligheidskledij en -schoenen aan waarbij kwaliteit en functionaliteit hand in hand gaan met looks en stijl
Aangezien zij hun veiligheidskledij vrijwel elke werkdag gebruiken, willen ze (of meestal hun werkgever) er meer voor betalen. Ze hebben ook meer nood aan advies en oplossingen op maat voor hun activiteit. Particulieren hebben doorgaans een kleiner budget, waardoor zij eerst kijken naar de prijs en dan pas naar comfort en kwaliteit. Voor deze doelgroep zijn ‘one size fits all’ producten interessant, die ze kunnen gebruiken voor verschillende klussen.
Varieer in merk en prijs
Kortom: ken uw klanten, stel hen vragen en maak strategische productkeuzes. Zorg voor een goede mix van basisproducten en gespecialiseerde producten van diverse merken en in verschillende prijsklassen. Zo kan de klant zelf kiezen hoeveel hij spendeert en bereikt u een zo groot mogelijke doelgroep met uw aanbod.
Trends anno 2024
Duurzaamheid en comfort
Sustainability is key. Bijna alle fabrikanten komen met PBM’s en verpakkingen op basis van gerecycleerd of recycleerbaar materiaal. Een tweede trend is het hoger comfortniveau van de producten, met als doel dat ze niet meer gezien worden als een ‘hinderlijke verplichting’ maar als aangenaam en makkelijk om te gebruiken. Zo worden veiligheidsschoenen lichter, soepeler en modieuzer.
We zien ook veel kledij gemaakt van rekbare 4-way stretchstof, of met extra eigenschappen zoals verwarmings- of koelelementen en valharnassen waarvan je niet eens voelt dat je ze draagt. Speel in uw winkel in op deze evolutie van ‘work safely’ naar ‘enjoy safety’.
Speel in op vervrouwelijking
Het aantal vrouwen in de bouwsector neemt toe. Vrouwen hebben een andere lichaamsbouw, met smallere schouders en bredere heupen. Veiligheidskledij die hier niet op is afgestemd, heeft vaak te veel stof aan de schouders en de taille, waardoor de gebruikster makkelijker ergens vast kan komen zitten. Te weinig stof aan de heupen beperkt dan weer de bewegingsvrijheid.
Daarnaast hebben vrouwen een andere stijl dan hun mannelijke collega’s. Bijna alle fabrikanten hebben een collectie die volledig op vrouwen gericht is. Voorzie in uw winkel zeker een aangepast aanbod PBM’s voor dames: ook zij willen optimaal beschermd zijn én er goed uitzien op de werkvloer.
Presentatie en beleving
Zorg voor een overzichtelijke, aantrekkelijke presentatie. Het best is om de rayon in te delen per productsoort, met verschillende merken en varianten in diverse prijsklassen. Op die manier kunnen klanten vergelijken, wat zorgt voor meer verkoop. Maak gebruik van het POS-materiaal van de fabrikanten: displays, affiches, lifesizes, video’s…
Het best is om de rayon in te delen per productsoort, met verschillende merken en varianten in diverse prijsklassen
Bied geregeld promoties aan en zet in op cross-selling om de verkoop een duwtje in de rug te geven. Als uw winkel groot genoeg is, kunt u kiezen voor een shop-in-shop waar alles optimaal in de kijker staat. Zo zorgt u dat uw winkel leeft en dat klanten met plezier bij u komen voor hun PBM’s.
Technische informatie
Professionele klanten vinden technische informatie zeer belangrijk. Zorg voor duidelijke informatie bij de producten en goed opgeleid winkelpersoneel, dat een antwoord kan bieden op hun vragen en kan meedenken over mogelijke oplossingen op maat. Onderschat ook niet het belang van een goede online presentatie van de producten. Een webshop met duidelijke zoekfuncties en makkelijke leveringsmogelijkheden is een meerwaarde voor professionals. ‘Time is money’ voor hen: ze willen graag bediend en beleverd worden.
Pashokjes: een must
Voorzie één of meerdere comfortabele pashokjes. Klanten vinden het belangrijk dat ze kleding en schoenen kunnen passen voor ze overgaan tot een aankoop. Door meer dan één pashokje te voorzien, moeten klanten minder vaak wachten omdat het pashokje bezet is. Dat draagt bij tot een prettige winkelervaring.
Voldoende voorraad
Zorg ten slotte voor voldoende basisvoorraad. Heeft u niet wat de klant zoekt? Dan gaat hij of zij naar een andere winkel waar wél alles in voorraad is. Volg de productrotaties op de winkelvloer nauwgezet op en werk samen met leveranciers die duidelijke en vaste levertermijnen kunnen bieden.
Let wel op dat u niet te veel optimaliseert en blijf oog hebben voor nieuwe trends of seizoensgebonden opportuniteiten. Denk aan winterhandschoenen bij een eerste koudeprik, of regenlaarzen in een periode van overvloedige regenval. Zo komen alle klanten aan hun trekken en komen ze graag terug naar u wanneer ze opnieuw persoonlijke beschermingsmiddelen of andere producten nodig hebben.
Met medewerking van Bata Industrials, Belconfect (Shoeteq), Cortina (Safety Jogger), DeltaPlus en Herock