KLASSIEKE CITRUSPERS MAAKT COMEBACK IN DE KEUKEN
TOTALE MARKT JUICERS STABILISEERT IN GEKOCHTE STUKS
De start van het nieuwe jaar gaat gepaard met goede voornemens en een gezondere levensstijl. Een detoxkuur met sapjes om het lichaam te ontgiften bijvoorbeeld. Een juicer moet toch vooral gemakkelijk en praktisch zijn. In 2018 werden er opmerkelijk minder sapcentrifuges verkocht dan het jaar daarvoor. De slow juicer en vooral de citruspers worden daarentegen steeds populairder. Als u rekening houdt met wat de klant precies van een toestel verwacht en hoeveel budget er is, kunt u gemakkelijk het juiste toestel aanbevelen, met een tevreden klant als gevolg.
TRENDS
Gezondheid en convenience zijn het laatste decennium de sterkste argumenten in de verkoop van apparatuur om levensmiddelen te bereiden. Thalia De Mesmaeker, Market Analyst bij GfK: “We zien bijvoorbeeld ook dat andere toestellen zoals blenders, soepmakers, dental care en airtreatment het ook goed blijven doen." 'Lekker' komt op de derde plaats. In die argumentatie is er de laatste jaren een extra argument bij gekomen dat naadloos past bij de gezondheidstrend. De consument wil producten die maatschappelijk verantwoord zijn en rekening houden met de drie p's: people, planet en profit.
EVOLUTIES
Juicers kenden, vooral dankzij nieuwe innovaties, de afgelopen jaren een stabiele groei. Thalia: “Sinds vorig jaar zien we een licht dalend belang van de slow juicer en de centrifuge. De consument gaat opnieuw richting de normale citruspers. In waarde hebben de juice extractors (slow juicers en sapcentrifuges) een hoger belang, aangezien dit natuurlijk ook vaak duurdere producten zijn. Ook hier zien we dezelfde trend, voor lange tijd was dit een mooi groeiende categorie, tot in 2017, waar het een licht dalende trend toont. In 2018 is de groei in waarde dalend, waardoor we dus kunnen stellen dat de gemiddelde prijs is gedaald of dat de aangekochte productmix is gewijzigd en dat de consumenten dus goedkopere producten aankopen."
JUICERS
Waar de markt van de juicers tot 2013 bijna alleen uit sapcentrifuges bestond, zijn de slow juicers sinds 2014 aan een opkomst bezig. Zeker in waarde bevatten zij vorig jaar al meer dan de helft van de markt. Het grootste verschil tussen de centrifuge en de slow juicer is de manier waarop het sap uit het voedsel wordt getrokken en het feit dat de slow juicers meer vitamines bewaren omdat ze het 'kauw-principe' hanteren. Juicers verkopen het hele jaar door, met een lichte stijging bij het begin van de lente. De verklaring is eenvoudig: de mensen willen fit en slank de lente en de zomer ingaan. Zorg er dus voor dat u bij de start van het voorjaar over een ruim assortiment beschikt. Focus op enkele instapmodellen en toestellen uit de gemiddelde prijsklasse (maximaal € 250 à 300). Indien een klant een specifiek of duurder apparaat wil dat u niet op voorraad heeft, dan kunt u rekenen op een snelle levering van de aanbieders. Bij een juicer horen standaard een aantal accessoires (spatel, extra filters en raspen, kannen, zeven, reinigingsborstel …). Het is dus niet nodig om extra accessoires aan te bieden.
Sterke stijging citruspers
Bij de citruspersen zitten vaak geen extra accessoires, bij juicers wel. Het grootste deel van de citruspersen zijn nog steeds de plastic toestellen, maar de metalen variant wint aan belang. De consument houdt steeds meer rekening met het milieu. Dat kan een invloed hebben op de stijgende verkoop van de klassieke citruspers. Vooral in de laatste twee jaar: in 2017 was er een stijging van 12,6%, dit jaar stijgt deze categorie met 8,3%. Ook erg fijn: de meeste citruspersen kunnen gewoon in een vaatwasser.
Sapcentrifuge
Wie snel en eenvoudig fijn sap wil maken, is het best af met een sapcentrifuge. Sapcentrifuges zijn niet zo duur, verwerken de ingrediënten heel snel tot sap en zijn makkelijk in gebruik. Het toestel is geschikt voor veel soorten groeten en fruit, maar heeft met sommige ingrediënten wat meer last - bladgroenten bijvoorbeeld. Doordat sapcentrifuges op hoge snelheid draaien, komt er zuurstof in het sap terecht. Daardoor ontstaat er oxidatie, waardoor het sap sneller een bruine kleur kan krijgen.
Slow juicers
Een voortrekker in de groeiende verkoop van juicers is de slow juicer. In tegenstelling tot de centrifugale juicer die het sap uit het fruit of de groente haalt via de centrifugale kracht (snelheid), haalt de slowjuicer het sap uit de vrucht door die langzaam te kneuzen. Dat gaat een stuk trager, maar zo worden de vitamines en vezels beter behouden. Dat is, in het perspectief van gezondheid, een argument dat duidelijk aanslaat. De slow juicer is geschikt voor alle soorten groeten en fruit met of zonder schil. Ook harde ingrediënten zoals tarwegras, boerenkool of diepvriesfruit kunnen erin. Deze laatste trend in de wereld van sappen is gezonder, makkelijker schoon te maken, efficiënter en zelfs een stuk stiller. Een minpunt? Voor een slow juicer is er een groter budget en meer tijd nodig.
SEEING IS BELIEVING
Bij de presentatie van juicers houdt u het best rekening met het feit dat klanten de toestellen willen zien en aanraken. Voorzie displays of flyers met uitleg en zorg dat u zelf ook op de hoogte bent van de werking en de voordelen van elk toestel. De consument geeft steeds meer online geld uit. Naast de kerst- en sinterklaasacties profiteren webshops ook van de hoogtijdagen die overgewaaid zijn uit het buitenland als Black Friday en Singles Day. De consument die de moeite doet om naar uw winkel te komen, verwacht dus extra advies en informatie. De producten lenen zich overigens perfect voor presentaties. U kunt een demonstratie organiseren om te tonen hoe een gezond sapje gemaakt wordt. Laat klanten proeven, het toestel bedienen en het gemak ervaren, zodat ze sneller overtuigd zijn en tot een aankoop overgaan.
Met dank aan GfK, Bosch, Braun, Kenwood en Solis