BouwmachinesPremium

Slim investeren in mobiele werfcompressor met oudere motor

oudere motor

Ondanks de strengere emissienormen, is het nog steeds mogelijk om een nieuw model met oudere dieselmotor aan te kopen. Fabrikanten die nog Stage IIIA-, IIIB- of IV-motoren op stock hebben – de geldende norm is afhankelijk van het vermogen – mogen deze immers nog tot 30 juni voor de productie van nieuwe werfcompressoren gebruiken. Ze mogen die toestellen vervolgens nog tot eind 2020 verkopen. (Ter info: voor dieselmotoren met een vermogen tussen 56 en 130 kW ging de overgangsperiode pas begin 2020 in. Zij mogen dus nog tot eind juni 2021 in de productie gebruikt wor­den, en de resulterende machines mogen nog tot eind 2021 verkocht wor­den.)

Voor de tweedehandsmarkt gelden er zelfs geen specifieke re­gels. Daar is het in principe dus perfect mogelijk om nog veel oudere toestellen aan te kopen.

Gekende technologie

Er zijn twee belangrijke drijfveren om vandaag nog voor een toestel met oudere dieselmotor te kiezen: de prijs en het onderhoud. Aangezien de toestellen plaats moeten ruimen voor nieuwere modellen, zal de aan­koopprijs redelijk blijven. Daarnaast worden ze door veel aannemers als betrouwbaarder beschouwd. De technologie is gekend, bevat nog relatief weinig elektronica en vereist in vergelijking met nieuwere toestellen minder bijkomende handelingen. Dat betekent dat de gebruiker bij bepaalde problemen of onderhoudswerkzaamheden nog veelal zelf kan ingrijpen.

Onzekere toekomst

Het aantal nieuwe werfcompressoren met Stage IIIA-, IIIB- of IV-motor dat nog op de markt beschikbaar is of komt, blijft echter beperkt. Veel belangrijker nog, is dat ook de toekomst van het gebruik van deze en oudere toestellen erg onzeker is. Zo werden bij onze noorderburen al tal van bouwwerven stilgelegd omwille van te hoge stikstofemissies, leggen steeds meer aanbestedingen eisen op inzake uitstoot en geluid, en zal er wellicht ook op Vlaams, Waals of federaal niveau regelgeving volgen die het gebruik van toestellen met oudere dieselmotoren bemoeilijkt of zelfs onmogelijk maakt. Een verwachting is onder meer dat de lage-emissiezones die in tal van Belgische steden al voor dieselwagens gelden, verder uitgebreid zullen worden naar de categorie NRE (niet-rijdende mobiele machines). In zo’n geval zullen oudere compressoren dus niet meer in in stedelijk gebied toegestaan zijn.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Elise Noyez

Meer weten over

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine